Gå til innhold

Iiyama E431S eller NEC 1760 NX?


Rune_

Anbefalte innlegg

Foreldre ikke la barna dine lese dette:

***Faen i helvete forjævlig møkkete helvetes jævla drittpostkontor! *** (sorry måtte ut med det) *sint* :blush:

 

Nå som jeg skal hente NEC skjermen min som var i Sarpsborg i morges noe som betyr at den er på postkontoret her rundt halv 4. Jeg kommer meg opp på posten og er der ca kvart over 4, spørr etter pakken med pakkenr. osv. Får dette svaret: Ni har sluttet å pakke ut av kontainerene(de små stålburene med pakker i kaller de kontainere? jaja) våres om kvelden så du må komme tilbake i morgen. ÅÅÅÅ! Nå er det ikke lenger mulig å få pakker på 1. døgn nå nej for posten gidder ikke pakke ut om kvelden. I går gjorde de det menne seff i dag når jeg skal hente NEC skjermen så gidder de ikke det. :S Møkkete postkontor får vel vente til i morgen jeg da... :innocent::thumbdown::nei::hmm:

 

 

Har nå fått tak i en DVI kabel og testet skjermen med den. Det som er rart er at jeg får artifacts når jeg bruker dvi kabelen men blidet er endel skarpere og bedre. I filmer fikk jeg "artifacts" på grå og hvite bakgrunner. :S

Endret av Rune_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har denne gutten fått sin NEC 1770NX :) Dual 17" LCD er quite nice. Er nesten så man ikke har lyst til å returnere den ene vettu :(

 

Etter ca 10 seknuder så kan jeg si at bildet er bedre på NEC skjermen enn Iiyama skjermen. Necen har et mye skarpere og penere bilde noe som kanskje har noe med at nec skjermen har 500:1 og Iiyama skjermen har 450:1 samt at jeg bruker DVI på Nec skjermen noe jeg ikke gjør på iiyama skjermen, for når jeg testet DVI på iiyama'en så fikk jeg artifacts :S

 

Bilder kommer :)

 

BILDER!!! :love:http://www.georgsen.net/lcd/

Endret av Rune_
Lenke til kommentar
Da har denne gutten fått sin NEC 1770NX :) Dual 17" LCD er quite nice. Er nesten så man ikke har lyst til å returnere den ene vettu :(

 

Etter ca 10 seknuder så kan jeg si at bildet er bedre på NEC skjermen enn Iiyama skjermen. Necen har et mye skarpere og penere bilde noe som kanskje har noe med at nec skjermen har 500:1 og Iiyama skjermen har 450:1 samt at jeg bruker DVI på Nec skjermen noe jeg ikke gjør på iiyama skjermen, for når jeg testet DVI på iiyama'en så fikk jeg artifacts :S

 

Bilder kommer :)

 

BILDER!!!  :love:http://www.georgsen.net/lcd/

hvilken fargeprofil bruker du på necen? Skal titte på bildene nå. :)

 

NEC'en har penere design, imo. :p

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Vice du snakker helt sant. Men jeg har sagt ifra at det er med dvi på nec'en og d-sub på iiyama skjermen. Kan hende kabelen jeg testet med iiyama skjermen er defekt. Skal teste med kabelen jeg bruker på NEC skjermen nå og se om det er noe tull da. brb. skal prøve å få it et bilde av feilen hvis den er der enda.

 

fredrikrb: Jeg bruker sRGB på begge, og da er bildet på iiyama skjermen veldig blast i forhold til hva nec skjermen er. :S menne som sakt skal teste med d-sub på NEC skjermen og en annen DVI kabel på iiyama skjermen nå og se om det er iiyama skjermen som er defekt eller hva det er.

Endret av Rune_
Lenke til kommentar

Vel da kjørte jeg opp en stykk iiyama skjerm med DVI og finner faktisk ikke noe bedre bilde enn det jeg hadde med d-sub. Er ikke noen artifacts nå så er nok den andre kabelen som er ødelagt, men selv med NEC 1770NX med d-sub og iiyama ProLite E431S koblet til med DVI så er bildet bedre på NEC 1770NX enn på Iiyama E431S.

 

Begge skjermene blir testet med sRBG, og NEC skjermen har Contrast: 50% og Brightness 100% og Iiyama skjermen har Contrast 75% og Brightness 100% og ikke engang med 100% contrast på Iiyama skjermen er bildet like klart og skarpt som på NEC skjermen med standard 50%.

 

oivind_dahle: jeg liker deg ikke, nå skylder jeg slike snåle folk som ser ut som ei deilig dame med nisselue og har navnet til en mann, 10 hele norske kroner.

 

Etter mine erfaringer så kan jeg si 100% at NEC 1770NX er et bedre valg enn Iiyama E431S når det gjelder bildekvalitet og hvor skarpt og godt bildet er.

 

I spill så kommer Iiyama skjermen helt greit ut men den har fortsatt problemet med at bildet er for mørkt, etterslepp er det lite av eller mere eksakt så godt som ikke i det hele tatt på begge skjermene. Jeg har ihvertfal problem med å finne noe. Har testet med Bubble Trouble, Unreal Tournament 2004, Counter-Strike og Half-Life 2 DeathMatch.

Endret av Rune_
Lenke til kommentar

Fant netopp ut at det ikke altid er like positivt å ha et klart fint bilde. Nec skjermen har STORE problemer med å vise forskjellige sorte og grå farger sammen.

Har et desktopbilde av Britney Spears som jeg satt som bakgrunn. Etter en liten stund fant jeg ut at det er faktisk, hmm, samme bildet bare i gråtone midt på skjermen. Dette er bildet som skal være slik, menne jeg så det først på Iiyama skjermen.

 

Iiyama skjermen viser det så og si perfekt, har ingen problemer med å se at det er det samme bildet som er i "bakgrunnen" MEN! til min store fortvilelse, NEC skjermen sliter STERKT med å vise den "skyggen" og det virker ikke som om skjermen klarer å skille de forskjellige gråtonene fra hverandre. :cry:

 

Bildet finnes her: http://www.georgsen.net/lcd/Britney_Spears...102411PM829.jpg

 

http://www.georgsen.net/lcd/sortproblem/ - Her finner du bilder som viser ganske godt forskjellen på de 2 skjermene. Iiyama til høyre og NEC til venstre. Du kan se hva jeg mener og forskjellen VELDIG godt på bilde 4 og 5.

 

Hvordan er det mulig? Hvorfor er alt med nec skjermen bedre men ikke de sorte og grå "fargene" ?

 

:cry::no:

 

Jeg begynner desverre å få mine tvil nå som jeg finner en så (jeg vil kalle det det da jeg er utrolig kresen og kanskje LITT perfeksjonist) fatal "feil" som dette. Jeg trodde faktisk jeg var klar til å kunne gå over til LCD og valget såklart ville vært NEC skjermen, men nå etter å ha oppdaget dette får jeg en dårlig følelse som sier at jeg kanskje kommer til å returnere begge skjermene for så å kjøpe meg en 19" CRT av skikkelig kvalitet (2-3tusenkroners klassen).

 

Noen som kan gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre for kanskje å få bedre mørke toner på NEC skjermen? Får jeg det bildet like bra på nec skjermen som på Iiyama skjermen så er den så og si min, hvis ikke så er det en eller annen CRT skjerm der ute som venter på meg. :cry:

Endret av Rune_
Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har samme problem som deg rune_. Måtte skru contrast og brightness opp på 100% for å se skyggen, men den var ganske udetaljert (kunne bare så vidt se hodet). Et annen ting som eg ikke liker ved lcd skjermen er vibreringen eller blinkingen/pulserer som kommer når eg scroller ned en side, ved å bruke slideren på siden (har skrevet en egen post dette før). Det er mest synlig på en mørk bakgrunn. Grunnen til at siden pulserer er fordi at for eksempel en side som har mørke blå bakgrunn med kvit skrift, vil blande den kvite skrifta med den blå bakgrunnen og lage ei kvit skrift med blåskjær i. Dette medfører at når eg scroller så vil skrifta pulsere mellom å være helt hvit og blåkvit som er veldig irriterendes. På ein CRT skjerm er denne skrifta så godt som kvit hele tiden. LCD skjermer liker vist ikke at en scroller seint, siden det er da det er verst. Et anna døme er ei linje med skrift som roller sakte fra høyre til venstre over skjermen, denne blinker også ganske kraftig. Eg kunne leve med desse plagsomme detaljane hadde det ikke vært for at bilde blinker i spill som Halflife 2 og FarCry også. Det er i hovedsak objekt som tette trær og gjerder med hol i som vibrerer. Dersom eg ikke får noen tilbakemeldiger på at denne skjermen er defekt går den i retur og eg kjøper ein 19" CRT.

 

Beklager til trådstarter for at eg stjal posten din litt.

Lenke til kommentar

Absolut ikke noe problem det teekay19. Jeg har, hmm, ikke fått med noe angrefristskjema eller noe informasjon om angrefrist via mail når jeg kjøpte denne NEC skjermen. Det betyr at jeg har opptil 3måneder angrefrist det :) Skal sende mail til NetShop å fortelle de det nå og at jeg ønsker å benytte angrefristen min på skjermen. Samme skal jeg gjøre med skjermen fra komplett. Så kommer jeg til å kjøpe meg en skikkelig CRT istede.

 

teekay19: fint å høre at det er andre som har samme problemet og at det da er skjermen som er dårlig i seg selv. har også sett samme som du snakker om ved scrolling.

Lenke til kommentar

Hehe...faen, bestilte min 1770NX for 2 dager siden.

Ikke bare klarte jeg å ta med DVI kabel til 240,- som jeg ikke har bruk for siden jeg kunne fått på jobben (har vel 50 DVI kabler her).

Men nå har de faen meg tilbud på skjermen også...kunne spart meg for 700,- hadde jeg ventet litt...Jaja, jeg får den i dag i allefall. Slipper å vente til de får den på lager igjen. Det med DVI kabelen irriterer meg mer. Får sende den tilbake...hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...