Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Ja, det TEE sier er riktig. Det MÅ være samme feil, hvis ikke har du ingen rett til å kreve pengene tilbake.

 

Det som var feil med den routeren jeg hadde var at den plutselig frøys, og den ville ikke svare når jeg "resetta" den. Samme skjedde med den nye jeg fikk. Siden de ikke klarte fikse den første, regner de med at de ikke får fiksa den neste, så derfor fikk jeg dette svaret på denne mailen:

Hei igjen

Ca. 01/08-2004 ringte jeg teknisk support for å få hjelp med routeren. Jeg

fikk da erklært at routeren var død (Case: **********). Fikk oppgitt case-nr

når jeg ringte teknisk support nå, som jeg skulle sende til dere, siden de

ikke har noe med reklamasjons-saker å gjøre.

Routeren har ihvertfall blitt erklært død 2 ganger og derfor vil jeg ha

pengene tilbake.

 

Hilsen Torstein

Det er korrekt at routeren er erklæret død 2 gange, men vi har ikke udført vores andet 2. afhjælpningsforsøg som vi har i henhold til købeloven. Trods dette tilbyder vi pr. kulance at tage routeren tilbage og refundere beløbet NOK 816,64 excl. moms, når routeren er tilbage på vores fabrik igen.

 

Du vil hører nærmere fra vores kundeservice vedr. returneringen.

 

Med Venlig Hilsen

 

Navn

Dell AS

Var litt i tvil om det skulle løse seg så greit når det var gått 5 mnd siden den faktisk gikk i stykker. Har sendt ca. 5 mailer ellerno før dette. Ble først tilbudt ny router osv osv.

 

Btw må "afhjælpningsforsøg" være det mest klønete ordet man har i Danmark. :)

Endret av torsvb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Pga dette databasekrasjet på forumet forsvant jo masse svar og argumenter jeg og andre brukere hadde lagt ut igår. Disse hadde jeg jeg gjerne at forbrukerrådet fikk med seg hvis de tar seg en tur innom her for å lese om saken. Er det noen som har backup av disse sidene/har de i internett cachen de kan sende meg eller poste på nytt? PM

 

Ellers er det jo bare å fortsette diskusjonen hvis det er noe mer å legge til... :yes:

Lenke til kommentar

Kan også nevne at jeg bad om å få reparert skjermen for andre gang, og ikke få en bytteskjerm som jeg sitter med svart skjerm på nå. Skrev dette KLART og TYDELIG på et ark der jeg beskrev feilen. Men neida, det hadde de ikke hørt nooe om på Infocare. Kan jo bare spekulere i hvorfor det kan ha "skjedd"... kanskje de ikke klarte å reparere skjermen og tok en råsjans istedet for at jeg skulle få hevet kjøpet? Jeg mener.. de har jo også en interesse i denne saken: å få oppdrag til deres firma og bli kvitt innbytteskjermer...

Jeg bare funderer... og det som ble sagt tidligere i tråden om infocare gjør meg ikke akkurat mindre usikker...

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Jeg bare funderer... og det som ble sagt tidligere i tråden om infocare gjør meg ikke akkurat mindre usikker...

En positiv kommentar om Infocare - det viste seg at PSdata likevel ikke hadde på lager den skjermen jeg bestilte, og den var del av en bursdag-PC.

 

Siden det ville ta for lang tid og få skjermen på lager, kontaktet Infocare produsenten. De sendte istedet en som kosta 1500,- kroner mer, uten å ta betalt for tillegget.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Kan også nevne at jeg bad om å få reparert skjermen for andre gang, og ikke få en bytteskjerm som jeg sitter med svart skjerm på nå. Skrev dette KLART og TYDELIG på et ark der jeg beskrev feilen. Men neida, det hadde de ikke hørt nooe om på Infocare. Kan jo bare spekulere i hvorfor det kan ha "skjedd"... kanskje de ikke klarte å reparere skjermen og tok en råsjans istedet for at jeg skulle få hevet kjøpet? Jeg mener.. de har jo også en interesse i denne saken: å få oppdrag til deres firma og bli kvitt innbytteskjermer...

Jeg bare funderer... og det som ble sagt tidligere i tråden om infocare gjør meg ikke akkurat mindre usikker...

Til din informasjon, så er det selger som bestemmer om produktet skal bli reparert eller byttet til erstatningsprodukt.

Lenke til kommentar
Erstatningsprodukt i form av at den erstattes av en ny, eller som i dette tilfellet: en annen bruktskjerm de har fått inn jeg ikke har NOE kontroll over bruken av og evt småriper?

Dersom den ikke har vært reparert for samme feil to ganger tidligere har du ikke krav på en ny ubrukt skjerm. Standard prosedyre fra InfoCare er å sende ut en maken allerede reparert skjerm. Dette gjøres for å minske ventetiden for kundene.

Lenke til kommentar

Hadde en 19" LG skjærm som tok kvelden etter ca 2 måneder. Ringte Infocare.

Fikke rep nr. og valg om jeg ville ha rep eller ombytte. De sendte pakkelapp + ny skjærm. Jeg sendt deretter gamle skjærmen. Det var det. Erstattningsksjærmen har nå fungert ok i 2,5 år.

Min erfaring med Infocare er således bare positiv.

Lenke til kommentar
lever den inn til infocare du...jeg skjønner jo at du har lyst til å bytte ut skjermen din, men uansett har du krav på å få den reparert.

Atter x antall ganger må du jo ha endt opp med samme feilen 3 ganger? og da kan du heve kjøpet ditt ;)

Er ikke loven (Norsk) slik at uavhengig av feil, så skal du bli tilbudt full refundasjon av produktets kostnad som nytt, eller et nytt produkt om du må levere produktet tilbake for feil 3 ganger? Er usikker på om det er på den 3 feilen du kan bruke denne loven, eller om det er når det stryker med for 4 gang.

 

Som nevnt: Dette er uavhengig av feil. Om det er 3 forskjellige feiler så har det ingenting å si.

 

Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kan som tv-reparatør si i alle fall at vertikal avbøyning og horisontal avbøyning er 2 ganske separate deler i en TV/monitor.

 

Det som jeg stusser litt på er at du har hatt 2 monitorer som har gått gaiken.

Hvor lenge varte det før skjerm #2 røyk?

Hvordan er denne skjermen plasser? På pult med masse luft rundt, eller innestengt i en hjørnepult eller lignende?

 

For meg høres det ut som du enten har vært veldig uheldig, eller at plassering av produktet er "feil".

Dvs, hvis en skjerm/TV står slik at den ikke har masse luft (ledig plass) rundt seg, vil den bli varmere enn hvis den står fritt på en pult.

Varme er elektronikkens verste fiende. Kondensatorer tørker ut, loddinger blir dårlige osv.

 

Det kan være et tips til andre som leser denne posten.

For jeg har sett alt for mange TV'er/skjermer som står "feil" plassert.

Samme gjelder CD spillere som står oppå forsterkere (men det var litt off-topic).

Lenke til kommentar

Etter første gang gikk det 10min, etter andre gang, et par dager (der den ikke ble så mye brukt). Den står på en pult med god tilgang til luft.

 

snole: som tv-reperatør; kan du si noe om hva som defineres som samme feil i forbrukerkjøpslov-perspektiv? Den er vel ikke helt den samme som fra en teknikers perspektiv eller? Er vertikal og horisontal avbøyning helt separate, dvs med ingen mulighet til å påvirke hverandre? Er det individuelle forskjeller her?

Lenke til kommentar

Vertikal avbøyning er lavspent, mens horisontal avbøyning er i høyspent-delen av en TV/monitor.

 

Det er ganske separate deler, den ene sitter i primærstrømforsyningen og den andre i sekundærstrømforsyningen (grovt sett).

 

Så jeg ville betraktet det som 2 vidt forskjellige hendelser/feil hvis jeg hadde fikset et apparat der de to feilene oppstod med en viss tids mellomrom.

 

Og siden du har hatt skjermen stående ganske fritt så virker det mere som at delene ikke har holdt mål (det kan hende, skjer med alt vi mennesker lager), eller at konstruksjonen kan være litt utsatt for disse feilene.

(Kan være at skjermen er mere sårbar for fenomener som spenningsvariasjoner og annet, enn andre apparater/skjermer.)

 

Reklamasjon er det jo uansett, men om du kan få hevet kjøpet er avhengig av good-will fra produsent/importør/forhandler.

 

Mitt tips er å godta en reparasjon nå, og om den ryker en gang til snakke med Itbutikken da.

Hvis så skjerm, mener jeg at de burde enten gi deg ny skjerm eller i ytterste konsekvens heve kjøpet.

Men det er min mening, og det er muligens ikke helt by the book mht lover osv.

Er min erfaring at en fornøyd kunde er en god kunde.

Dårlig PR er utrolig skadende for en bedrift.....

Lenke til kommentar
Glem det jeg skrev først, TEE forklarer bedre. Du har krav på en fungerene skjerm av samme type eller bedre i allefall.
Erstatningsprodukt i form av at den erstattes av en ny, eller som i dette tilfellet: en annen bruktskjerm de har fått inn jeg ikke har NOE kontroll over bruken av og evt småriper?

Dersom den ikke har vært reparert for samme feil to ganger tidligere har du ikke krav på en ny ubrukt skjerm. Standard prosedyre fra InfoCare er å sende ut en maken allerede reparert skjerm. Dette gjøres for å minske ventetiden for kundene.

Hehe... og hvordan vet man da hvilke feil som var på hvilke skjerm til hvilken eier??? ...når skjermene byttes flere ganger??

Nå er det noen som surrer ordentlig her :xmas::xmas::xmas:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

...og uansett har det vel ikke noe å si om feilen skyldes to forskjellige ting rent teknisk så lenge feilene resulterer i det samme symptomet, basert på utdraget fra forbrukerrådet (jeg la ved en link i en tidligere post her):

 

"Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig."

 

Tror det var en til her i trådet som skrev noe av det samme også. Sånn sett har det vel ikke noe å si hvilke deler i en TV som går i stykker ved to separate tilfeller heller, dersom begge tilfellene resulterer i f.eks. svart skjerm...?

Lenke til kommentar
Vertikal avbøyning er lavspent, mens horisontal avbøyning er i høyspent-delen av en TV/monitor.

 

Det er ganske separate deler, den ene sitter i primærstrømforsyningen og den andre i sekundærstrømforsyningen (grovt sett).

 

Så jeg ville betraktet det som 2 vidt forskjellige hendelser/feil hvis jeg hadde fikset et apparat der de to feilene oppstod med en viss tids mellomrom.

Du som fagmann vil se på det som to forskjellige feil, men da vil også feil i to forskjellige transistorer også gi to forskjellige feil. Samme vil brudd i forskjellig leder i monitor kabelen, for å ikke snakke om forskjellig plass på samme leder i monitor kabelen. Det er igrunn ikke grenser for hva som vil gi forskjellig feil, hvis din tolkning skulle gjelde.

 

Jeg er enig med forbrukerrådet i dette tilfellet, der det er symptomene som avgjør om det er samme feil. Sort skjerm, er sort skjerm.

Lenke til kommentar
Hehe... og hvordan vet man da hvilke feil som var på hvilke skjerm til hvilken eier??? ...når skjermene byttes flere ganger??

Nå er det noen som surrer ordentlig her :xmas::xmas::xmas:

Hva den skjermen har vært reparert for tidligere er uvedkomment for deg. Om du får en bytteskjerm, og denne får samme feil som din forrige, ja da kan du heve kjøpet, eventuelt be om en ny, ubrukt, skjerm.

Lenke til kommentar

Hvorfor har de rett til å gi meg en bytteskjerm? Jeg kjøpte ikke denne skjermen for 7,5k og behandlet den som en gud for å så få en annen sin skjerm jeg ikke vet NOE om.

 

De gav MEG valget mellom å få en bytteskjerm eller reparert min egen. Jeg valgte det siste. Så da kan de komme drassende på en bytteskjerm fra en eller annen bøg som har foret billedrøret med busemenn og tørket skjermen med A4 ark for det jeg vet, og late som ingenting...?

 

Dette er MIN eiendom, jeg vil at den skal fungere, og jammen har de ikke fått to forsøk på å reparere den og, så skal jeg finne meg i enda mer tull?

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Hvorfor har de rett til å gi meg en bytteskjerm? Jeg kjøpte ikke denne skjermen for 7,5k og behandlet den som en gud for å så få en annen sin skjerm jeg ikke vet NOE om.

 

De gav MEG valget mellom å få en bytteskjerm eller reparert min egen. Jeg valgte det siste. Så da kan de komme drassende på en bytteskjerm fra en eller annen bøg som har foret billedrøret med busemenn og tørket skjermen med A4 ark for det jeg vet, og late som ingenting...?

 

Dette er MIN eiendom, jeg vil at den skal fungere, og jammen har de ikke fått to forsøk på å reparere den og, så skal jeg finne meg i enda mer tull?

Hehe, du kan jo ofte se om det er fysiske skader på skjermen da, om akkurat det bekymrer deg veldig mye.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva den skjermen har vært reparert for tidligere er uvedkomment for deg. Om du får en bytteskjerm, og denne får samme feil som din forrige, ja da kan du heve kjøpet, eventuelt be om en ny, ubrukt, skjerm.

Så reprasjonsloggen følger kunden og ikke skjermen. Hehe... En inbringende måte å gjøre ting på... "Sist reparete vi han for horisontalsynk så da får vi sende han en skjerm med rep. av print nå .."

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...