Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Har en Viewsonic p225f 22" CRT skjerm som ble kjøpt (dessverre) hos itbutikken.dk for et par år tilbake.

 

Det er nå i senere tid jeg har fått problemer med denne skjermen. Plutselig ble det svartskjerm og den dro med seg hele strømkursen den stod på i søla --> Med en gang jeg satte støpselet i, røk sikringen med påfølgende smell og svilukt fra skjermen. Jeg kontaktet så itbutikken, og fikk beskjed om å sende til infocare. Skjermen gikk gjennom en reperasjon hos infocare, men streiket etter 10min drift og jeg måtte sende den inn igjen. Jeg sendte den inn igjen, og fikk en såkalt "erstatningsskjerm" som nå har strøket med og har de samme symptomene! Dette er to reperasjonsforsøk. Ikke det jeg hadde planlagt da jeg punget ut over 7 laken for herligheten. Jeg bestemte meg for at nok fikk være nok. Lei av å slite og drasse på dette 22 tommers monsteret frem og tilbake til postkontoret, og av all nedetid og frustrasjon den skapte. Jeg sendte en mail til itbutikken.no og krevde å få hevet kjøpet. Fikk til svar:

 

----------------------------------------------------------------

Hei

 

Jeg har haft en snak med Infocare i Norge vedr. din skærm.

 

Infocare oplyser at skærmen er repearetet for 2 forskellige ting:

 

ACTNR: XXXXXX

Horisontal afbøjning repareret

 

ACTNR: XXXXXX

Vertical afbøjning repareret

 

 

Der er altså ikke tale om den samme fejl, hvorfor du ikke kan hæve købet jf.

infocare norge.

 

Jf. Leif XXXXXXXXX hos Infocare Norge, bedes du således venligst sende

skærmen til reperation hvis du ønsker den repareret.

 

Vi må således henholde os til Infocares udtalelser og afvise dit krav.

 

Til din information, skal jeg desuden oplyse dig om at ITbutikken ikke mere har

reklamationsforpligtigelser vedr. skærmen overfor dig. Da de 2 år nu er passeret

---------------------------------------------------------------

 

Jeg er som nevnt, ufattelig lei dette tullet og har lyst til å heve kjøpet, hva bør jeg gjøre? Jeg er ingen skjermtekniker, men går ut ifra begge deler henger sammen på noen måte, eller inngår i en større "del" av skjermen. Er virkelig hensikten med denne loven at man kan sno seg unna ved å dele inn skjermen i små tekniske soner og påstå at feilen ikke er den samme? Som i at: kan man kreve to reperasjonsforsøk for hver eik på et sykkelhjul?

 

Forøvrig vil jeg advare mot itbutikken på generelt grunnlag. Bare tull og fjas med dem fra første stund. Da jeg kjøpte skjermen ca 7,5k gikk den ned til 5,5k over dagen etterpå. Mailet og snakket i telefon med gutta som skulle fikse saken, men mailsvarene uteble. Til slutt nektet de på at noe hadde skjedd. Endet opp med å betale 2000 mer enn jeg etter mitt skjønn burde. Har nemlig erfart at her i gården unnlater man å svare på ting man ikke gidder konfronteres med. Og lyver over en lav sko for å sno seg unna. :thumbdown:

 

Og den LATTERLIGE henvisningen til 2 års reklamasjonsrett har jeg tatt opp med dem før. Vist til samtaler med forbrukerrådet der man stiller det retoriske spørsmålet "Er det meningen at man skal bytte skjerm annenhvert år?", men på arrogant vis overser de det og gjentar at det er 2års reklamsjonsrett på dataskjermer. :nei: Blir bare så j***** sinna, irritert og frustrert når de holder på på den måten. Hold dere unna hele møkkasjappa, her er det nemlig IKKE om å sette kunden i fokus. Så fort det klirrer i kassa er du luft for dem og kan glemme alt som heter empati og ståpåvilje for å få fornøyde kunder.

 

For å ha det sagt har jeg også mine mistanker om i hvilken grad infocare faktisk siteres i mailen eller om de er en "scapegoat/tryne-skjold" itbutikken bruker som ballast i sine uttalelser. (da mener jeg for eksempel "jmf. ditt og jmf. datt). Men la nå oss først la konspirasjonsteoriene ligge og ta for oss sakens enkle fakta; er det mulig å hente noe der?

 

Så nå hadde jeg satt umåtelig pris på om noen her inne kunne hjulpet meg med å få has på disse svina, 7500 er mye penger for en student, og jeg er rådløs ang hva jeg skal gjøre videre. :dontgetit:

 

 

På forhånd takk, hilsen "oppgitt" :(

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"ITbutikken AS er et dansk aksjeselskap, og følger derfor dansk lovgivning.

 

Dette betyr at du som kunde er sikret av den danske kjøpsloven, som er en av de strengeste i verden. Men for at våre norske kunder skal slippe å sette seg inn i dansk lovgivning, følger vi den norske kjøpsloven for våre kunder i Norge. Du er altså beskyttet av norsk lovgivning, på samme måte som i andre norske butikker. "

 

Mener bestemt at du har reklamasjonsretten i behold etter norske regler.

Er også enig i at du neppe har krav på å heve ut fra slik du fremstiller faktum. Men du begynner å nærme deg den nedre grensen.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar

En skjerm er typisk noe som er laget for å vare lenger enn to år - nærmere fem eller mer - og du har derfor etter min mening reklamasjonsrett i fem år. Loven sier imidlertid at du for å kunne få heve kjøpet må ha levert varen inn til reperasjon av SAMME FEIL to ganger uten resultat. Hvordan samme feil defineres her vet jeg ikke, men jeg vil tro det er med utgangspunkt i feilens årsak og ikke symptom, slik at svart skjrm av to forskjellige årsaken ikke kan karakteriseres som samme feil. Tror ikke du kommer noen vei med dette, men du har i alle fall lært å holde deg unna ITButikken fra nå av.

Lenke til kommentar

For ordens skyld. Jeg var innenfor 2års reklamsjonsrett første gang jeg leverte inn skjermen, så det er ikke noe problem da den blir utvidet. Dog viser jo dette nok en gang mentaliteten til Itbutikken. :roll:

 

Men hva mangler for at jeg skal kunne heve? Og culpa, hva mener du med at jeg begynner å nærme meg den nedre grensen?

Lenke til kommentar

For det første, en skjerm til 7000 mener jeg det er helt klart 5 års reklamasjonsrett på.

Dette vil itbutikken måtte følge, siden de sier du dekkes av norsk lov ved å handle der. Et godt tips kan være å ta saken til forbrukertvistutvalget om det skulle bli noe problem ang 2 eller 5 års reklamasjonsrett, da du etter mitt skjønn vil få klart medhold her. I tillegg vil da itbutikken måtte dekke saksomkostningene dine (om du da vinner).

 

Når det gjelder denne saken. Om infocare sier at det er 2 forskjellige feil som skjermen har hatt problemer med, så er det de som er ekspertene. Men de feilene som ble rapportert inn der, høres jo ut som akkurat det samme spør du meg. Altså ikke to forskjellige..men ta å mail litt med infocare og finn ut hva som er forskjellen på disse to reparasjonene, kanskje det faktisk er forskjellige ting som har røket. Vi er uansett nødt til å stole på Infocare, et verksted som lyver er ikke et verksted som overlever for å si det sånn...

 

Men skjermen skal bli reparert, og det gratis!

Lenke til kommentar

Butikken/produsenten har rett til å forsøke å utbedre for samme feil 2 ganger. De har nok rett i at det ikke går som samme feil med de reparasjonene du har hatt.

 

Om du tviler på at ITbutikken har snakket med InfoCare, kontakt den personen de sier de har snakket med da vel. Er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Og det må være innenfor garantiperioden ...

Prøv å unngå slike feilaktige utsagn.

En Garanti gir deg alltid minimum de rettigheter du har gjennom kjøpsoven, ellers har de ikke lov til å kalle det for en ganantiordning. Dermed stemmer det jo at det må være innenfor garantiperioden. Dersom reklamasjonsretten har løpt ut, og garaniperioden fortsatt gjelder er det derimot ikke sikkert at samme regler vedrørende heving av kjøpet gjelder.

Lenke til kommentar
Og det må være innenfor garantiperioden ...

Prøv å unngå slike feilaktige utsagn.

En Garanti gir deg alltid minimum de rettigheter du har gjennom kjøpsoven, ellers har de ikke lov til å kalle det for en ganantiordning. Dermed stemmer det jo at det må være innenfor garantiperioden. Dersom reklamasjonsretten har løpt ut, og garaniperioden fortsatt gjelder er det derimot ikke sikkert at samme regler vedrørende heving av kjøpet gjelder.

Nei, det stemmer ikke. En garanti på et produkt kan godt bare vare f.eks. et år. Men en har fremdeles reklamasjonsrett. Dermed er det riktig som klilleng sier; ikke bland inn garantiperioden i dette!

 

Edit: På en slik skjerm er det liten tvil om at det er 5 års reklamasjonsrett.

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar

ganske enkelt forklart:

 

* hvis samme feil oppstår to ganger og blir rettet begge gangene, så kan du oppheve kjøpet tredje gang samme feil oppstår.

* på en skjerm har utvilsomt fem års reklamasjonsrett

* hvorvidt det er samme feil som har oppstått på din skjerm kan ingen av oss bedømme, dette må infocare gjøre - eller så kan du ta det med en tredjepart (hvilket vil koste deg penger)

 

det du kan og bør gjøre er å levere inn skjermen til infocare igjen, be om en skriftlig rapport på hva som har blitt reparert (hvis jeg ikke tar feil så har du *krav* på dette), og selv følge forbrukerkjøpsloven. ingen vits i å håpe på at infocare skal gjøre et unntak for deg bare fordi du er lei.

Lenke til kommentar
Du kommer ingen vei med denne saken, skjermen må inn på reparasjon 3 ganger for samme feil før du kan heve kjøpet. Og det må være innenfor garantiperioden, og det vil bli et rabalder uten like.

Jeg tipper at du vil bli sittende med skjegget i postkassa i denne saken.

Fullstendig feil. Den må være inne på reparasjon 2 ganger for samme feil innen reklamasjonsfristen.

 

Påstanden var jo så feil som den kunne få blitt :tease:

Lenke til kommentar
Og det må være innenfor garantiperioden ...

Prøv å unngå slike feilaktige utsagn.

En Garanti gir deg alltid minimum de rettigheter du har gjennom kjøpsoven, ellers har de ikke lov til å kalle det for en ganantiordning. Dermed stemmer det jo at det må være innenfor garantiperioden. Dersom reklamasjonsretten har løpt ut, og garaniperioden fortsatt gjelder er det derimot ikke sikkert at samme regler vedrørende heving av kjøpet gjelder.

Nei nei nei. En "garanti" er som regel ubrukelig og uinteressant for norske forbrukere. Garantien er nesten uten unntak dårligere enn kjøpsloven, unntatt de som har livstidsgaranti og slikt.

 

Det er kjøpsloven som gjelder, og dette "tredje gangs reparasjon" opplegget har ikke noe med garanti å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Om du kan heve kjøpet avhenger av når du kjøpte skjermen. Hvis den er kjøpt etter 1. juli 2002 gjelder forbrukerkjøpsloven og da kan du kreve kjøpet hevet etter 2 reparasjoner. Hvis kjøpet er gjort før denne datoen, gjelder kjøpsloven og den omtaler ikke dette. Se Forbrukerportalen

 

Uansett vil du helt sikkert ha 5 års reklamasjonsrett og Itbutikken plikter å reparere feil som oppstår dersom det ikke er din skyld.

Lenke til kommentar

Jeg fikk reparert mobilen min gratis på elkjøp etter masse om og men, på tross av at den var over 2 år gammel. Det endte med at jeg måtte levere en skriftlig melding til dem om saken (basert på et oppsett jeg fant på forbrukerportalen.no) for å få dem til å dekke utgiftene for reperasjonen, de ga seg ikke før det. Mobilen ble kjøpt like etter at den nye forbrukerkjøpsloven kom, og dette var den første feilen mobilen hadde fått.

 

Jeg kontaktet forbrukerrådet via telefon i dette tilfellet, og de rådet meg til denne fremgangsmåten, så de har sikkert et par gode råd til deg i saken din også. Har du ringt dem og hørt hva de mener du bør gjøre? Kan spare mye tid på den måten i allefall, siden de vet hvilke rettigheter du har i denne saken.

 

PS: Fant følgende på forbrukerportalen.no: "Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig." Fant det her (i svaret). Du opplevde vel feilen på samme måte, så da er det jo samme feil det er snakk om i ditt tilfelle også...? Tenkte jeg skulle nevne det.

Lenke til kommentar

En garanti gis av forhandler. Den er frivillig, men for at det skal være garanti så må den gi bedre betingelser enn det reklamajonen gir. Hvis ikke så er det ikke tillatt å kalle det for garanti.

 

Når det gjelder hvorvidt dette er samme feil, så vil jeg påstå at det er det. En sort skjerm, er en sort skjerm. Akkurat hva den sorte skjermen skylles er egentlig ikke interessane for andre enn teknikeren som ser på det. Feilen skal beskriver i fra forbrukerens ståsted og ikke en tekninkers ståsted. (Mener jeg har lest noe slikt i en tråd her på forumet, men har ikke funnet den tråden igjen).

Hvis det ikke er slik vil det være svært vanskelig å få samme feil flere ganger fordi det kan være to forskjellige kondensatorer som ryker, ergo ikke samme feil.

Men det nytter nok ikke å si det til Itbutikken...

 

EDIT: Hentet fra forbrukerportalen

Spørsmål ::

 

 

Hvor mange reparasjonsforsøk har selger før jeg kan heve kjøpet og kreve pengene tilbake? Mobiltelefonen har vært inne til reparasjon 4-5 ganger for flere forskjellige feil, og er bare 1 år gammel. En av feilene kommer stadig tilbake, og har nå igjen oppstått. Jeg er lei av å bringe telefonen til reparasjon, vente i opp til flere uker, for så å oppleve feil igjen etter kort tid. Selger mener de har rett til å ta telefonen inn igjen. Har han rett i det?

 

Svar ::

 

 

Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven. Du har i utgangspunktet rett til å kreve levering av ny vare eller reparasjon. Dersom selger har gjort to forsøk på å reparere eller omlevere for samme mangel, kan du heve dersom mangelen er vesentlig. Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig. Dersom feilen gjør at mobiltelefonen ikke kan brukes, vil vesentlighetskravet være oppfylt. Er bruken begrenset, eller feilen av kosmetisk art, beror det på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.

 

Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere fra deg telefonen. Du har krav på 9,25 % renter fra du reklamerte frem til tilbakebetaling skjer. Dersom selger krever vederlag for bruk, kan du kreve renter av kjøpesummen fra betalingstidspunktet.

 

Selger har alltid rett til å undersøke telefonen før han tar stilling til hevingskravet

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...