Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

For dårlig TLF linje for ADSL


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Her er et par ting, som er like sikkert som "Amen i Kirken":

 

1. Telenor (eller andre ISP'er) selger ikke ADSL til noen - uten først å sjekke, om det er muligt rent fysisk. Dvs dei sjekker om sentralen er utbygget for xDSL og om linjen fra sentral til hus er stabil nok (avstanden ikke er for stor).

Dette tjekkes med noen få tastetrykk fra en computer hos Telenor.

 

2. Telenor er pligtig til å kunne levere ISDN til samtlige hustande i Norge. Dvs alle der ønsker ISDN kan få - uten ekstra omkostninger, hvis der f.eks skal graves nye 5 km med kabel. (mange år siden denne lov ble vedtaget).

 

3. Analoge Modems er veldig kresen på linjekvalitet (støy på linjen og avstann til sentral). Helt vanligt at man ikke oppnår full hastighet (f.eks 56Kbps). Til dette kreves ofte dyre kvalitetsmodem.

 

Til trådstarter:

Ser ut som 'din familie' ikke hatt nogen form for peiling, eller har benyttet sig av support. Dei har ikke maset nok på Telenor og har simpelthen gitt opp for tidligt.

Det er Telenors sin pligt å fikse på linjen fra sentral til husstann med mindre der er mere end 6,5km (grensen for xDSL pr i dag) fra sentral til hus.

Løsningen (som andre skriver) kan være å bestille ISDN.

 

Det som er løyent er, at Telenor har solgt ADSL til 'familien' i første omgang. :hmm:

 

PS. Telenor er ikke pligtig til å levere ADSL til samtlige husstanne - kun ISDN. Derfor kan man kun kjøbe løse ISDN "Gør Det Selv" pakker i butikkerne.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke se noe info om at PC Support har egne sentraler eller bruker telenor sitt utstyr.

Hei,

 

Som du ser på PC support sin side - da er der mulighet for å sjekke om man kan få ADSL ved å skrive inn sitt telefonnummer. Dette gelder for samtlige ADSL utbydere av xDSL.

Har man ikke telefon på adressen må man kontakte de på mail (eller i første omgang bruke naboens telefonnummer).

 

PC support bruker sikkert Telenor sitt utstyr. Det er bare store aktører som f.eks Catch der har eget ustyr i sentralerne.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hei,

 

Her er et par ting, som er like sikkert som "Amen i Kirken":

 

1. Telenor (eller andre ISP'er) selger ikke ADSL til noen - uten først å sjekke, om det er muligt rent fysisk. Dvs dei sjekker om sentralen er utbygget for xDSL og om linjen fra sentral til hus er stabil nok (avstanden ikke er for stor).

Dette tjekkes med noen få tastetrykk fra en computer hos Telenor.

Det der er faktisk bare tull. Telenor sjekka linja og sentralen når jeg bestilte og sa at jeg kunne få adsl. Så får jeg beskjed på SMS (ja, faktisk) den dagen linja skulle vært levert at de ikke kunne levere til meg. En kjapp telefon til Nextgentel og de lovet meg at de skulle levere. Var det noe feil med linja skulle de utbedre den...

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjenner en familie jeg har gitt litt PC support opp gjennom tiden.

De har nå 56k modem og hadde kjøpt/bestillt adsl, men telefonlinjen deres var for dårlig så det gikk ikke så bra. De sliter til og med med å koble opp med modemet.

Når de først får kobla opp får de bare 32kbps og blir frakobla igjen etter en liten stund.

 

Det jeg lurer på er om det eksisterer noen internett muligheter som ikke bruker telefonlinjen...

Jeg har internett uten at det går gjennom noen telefonlinje eller noe.....bruker WLAN!!

Lenke til kommentar

Hei, det finnes løsninger for internett over satelitt uten avhengighet av telefon for up-link.

Flere satser nå på dette, bla for levering av internett til cruiseskip etc.

 

Utstyret kan kjøpes av feks Nera og tjenesten fra utskjelte Telenor.

 

Dog er prisen i dag noe høy for den vanlige bruker ;-)

 

Men det selges endel slike løsninger til bla hoteller utenfor allfarvei hvor de ønsker internett tilgang, samt mulighet for ip telefoni (null gsm dekning).

 

Hastighetene det er snakk om er fra 512/128 til 2048/512 og kalles ofte "satelitt-adsl" selv om det ikke er den korrekte betegnelsen på det. :cool:

 

Har du penger - løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...