Gå til innhold

LP og minidisckontaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et koslig lite minianlegg fra et par år tilbake, og vurderer å låne LPspilleren til mamma. Nå har den riktignok bare minidiscporten ledig, og jeg har blitt anbefalt å kapre den til PCen min, med en funky sort ledning (PCjack - Phono). Lurte på om det er tilrådelig å gjøre det samme med LPen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få et brukbart resultat med en LP-spiller trenger du en RIAA-forsterker, enten innbygd i platespiller, i forsterker/minianlegg, eller som egen boks mellom spiller og anlegg.

For å få et anstendig forhold mellom signal og sus spilles signalet inn på plater med hevet diskant og senket bass (vinyl-mediet gir mer egenstøy i diskanten, der den også er mest hørbar, samtidig som det er 'mer å gå på' i innspillingsnivå i diskanten enn i bassen). Ved avspilling sender man signalet gjennom et 'filter' med nøyaktig motsatt senket diskant/hevet bass, som gjør at både diskant og støy senkes.

Det er ikke særlig vanlig med RIAA-trinn på platespillere eldre enn et par år, og hvis det ikke er en dedikert platespiller-inngang på minianlegget ditt er det ingen der heller.

Billigste løse jeg vet om i farten er en NAD (PP2?) på hifiklubben (hvis de selger den fremdeles).

Skrevet

Hvis du ikke har PHONO inngang eller GNU (jord inngang) bakpå forsterkeren så er det ikke vits i å koble den til. Lyden blir ganske lavog kjip. En reserveløsning er å tvinne jordledningen rundt en av lydkablene for å fjerne knitre lyder, men lyden blir fortsatt lav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...