Gå til innhold

Fjerne vikeplikt fra høyre-regel?


vanilla ice

Anbefalte innlegg

Heisann. Ifølge vg oppfordrer statens vegvesen om å avskaffe vikeplikt fra høyre-regelen. Hva synes dere om dette? Ville det oppstå færre farlige situasjoner i trafikken?

 

Synes selv at det høres greit ut, men forstår ikke hva som er problemet om alle bare hadde giddet å lære vikeplikt reglene skikkelig. Er faktisk ikke så nøye med det som de kanskje burde disse trafikkskolene, og du kan faktisk få lappen å bestå alle prøver med ren flaks. :innocent::whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er om folk selv skal avgjøre om det er en sidevei eller hovedvei. Men igjen, da blir det jo det samme som idag hvor man skilter der hvor høyreregelen ikke gjelder...

 

Og hadde folk lært seg alle vikeplikt regler og samtidig lært at det er lov å slippe fram selv om man har forkjørsrett tror jeg mange tåpelige bulker kunne vært unngått.

Rundkjøringer skaper vel ikke allverden med hodebry annet enn de som ligger feil og bruker hele rundkjøringen...og blinker feil..

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor høyreregelen ble oppfunnet i det hele tatt i norge.

Den skaper sinnsykt mye usikkerhet ute i trafikken.

Du kan spørre en vilkårlig person som har lappen om hvordan den fungerer

teoretisk og praksis og vedkommende vil nøle med svaret.

Hvorfor ikke sette skilt i krysset hvem som har vikeplikt?

Da er det ingen tvil! I USA er trafikk regelen helt klinkende klart.

De skilter med stoppskilt og vikepliktskilt hver eneste kryss.

Tenk på turister som kommer norge, de vil aldri forstå "vikeplikt fra høyre".

Denne loven suger like mye som øl salget stenger kl.1900 på hverdager.

Dette er min mening.

 

Mvh

 

Qui

Endret av hqui
Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke hvorfor høyreregelen ble oppfunnet i det hele tatt i norge.

Den skaper sinnsykt mye usikkerhet ute i trafikken.

Du kan spørre en vilkårlig person som har lappen om hvordan den fungerer

teoretisk og praksis og vedkommende vil nøle med svaret.

Hvorfor ikke sette skilt i krysset hvem som har vikeplikt?

Da er det ingen tvil! I USA er trafikk regelen helt klinkende klart.

De skilter med stoppskilt og vikepliktskilt hver eneste kryss.

Tenk på turister som kommer norge, de vil aldri forstå "vikeplikt fra høyre".

Denne loven suger like mye som øl salget stenger kl.1900 på hverdager.

Dette er min mening.

 

Mvh

 

Qui

Enig :yes:

 

Staten babler om usikre biler, ungdommer som tror de er verdensmestre osv. Dette stemmer vel forsåvidt, men de burde da sjekke sine egne kjøreregler først. Denne høyreregelen kan være ganske skjeiv enkelte plasser. Ikke rart det skjer så ekstremt mange trafikkuhell i kryss :ermm:

Lenke til kommentar

Dette er faktisk et av de latterligste forslag jeg har hørt på lang tid... Skal vi liksom skilte alle kryss vi har i Norge da? Jeg har uheldigvis ikke tall nå, men det er faktisk et ganske massivt veinett vi har her i Norge. Hovedveier er forøvrig forkjørsveier, så det "problemet" eksisterer ikke...

Lenke til kommentar
Dette er faktisk et av de latterligste forslag jeg har hørt på lang tid... Skal vi liksom skilte alle kryss vi har i Norge da? Jeg har uheldigvis ikke tall nå, men det er faktisk et ganske massivt veinett vi har her i Norge. Hovedveier er forøvrig forkjørsveier, så det "problemet" eksisterer ikke...

Du kjenner jo staten og regjeringen. De sløser bort penger på alt mulig idiotisk, og det som virkelig trenger penger får ikke en krone. Rart det der?! :hmm:

Lenke til kommentar

Artikkelen det er snakk om angår ikke det tittelen skulle tilsi, nemlig å avskaffe vikeplikten for trafikk fra høyre. det det argumenteres for er at i kryss mellom større og mindre vei bør det skiltes oftere at den større veien har forkjørsrett og at den mindre har vikeplikt.

 

Det kan være en god ide det. I hvertfall der det passer at den som kommer fra liten vei ikke bare skal kunne kjøre ansvarsfritt ut i den store veien...

 

Forslaget om å skilte i alle kryss ville vært hull i hodet. Bare i Oslo er det jo tusenvis av kryss. Gater i sentrum og andre karensbebygde strøk (bygårder/kvartaler) burde ikke berøres av en evt reform. Her er de naturlig å vike for høyre...

 

N.

Lenke til kommentar
de har fjernet vikeplikten i danmark.. Og vi som tar mopedlappen den dag i dag lærer å holde våres vikeplikt. :no:

Snakker du nå om Norge eller?

(Ble noe forvirret av den posten...)

Og en annen sak: Hvis man møter et annet kjøretøy i et kryss: Harbegge og ingen vikeplikt?!? Da kan de bli stående hele dagen da?

Lenke til kommentar

....Denne loven suger like mye som øl salget stenger kl.1900 på hverdager. ....

Nå stenger vel øl-salget klokken 20. Iallefall her hvor jeg bor.

20 hverdager

18 lørdag.

 

 

On topic: Er endel mongoloide rundkjøringer ute å går. De tradisjonelle runde og store er byttet ut med en rund klatt i by sentrum. Det er så frustrerende. INGEN kan følge reglene, det er rett og slett farlig å kjøre i slike.

 

Jeg er for å få nye regler ang høyreplikt og rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...