Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I fjor var første året med en internett-test der man kunne skrive om man var motivert osv for millitæret.

 

Hæ? That's it, liksom? Hvis en ikke er motivert så kommer en ikke inn? Var hardere kår tidligere....

 

Det var tilfellet i min sak, ja. På bakgrunn av svarene i internett-testen valgte de og ikke kalle meg inn. Nå tar de aller helst inn de som er motiverte, og noen på pur faen.

Lenke til kommentar

Var motivert som faen, men de ville ikke ha meg

 

Er DET som provoserer meg mest. At (dersom du er fysisk og psykisk ok, da, det vet jeg jo ikke) de driter i mange av de som har lyst, og tar inn folk som ikke har lyst. Hvorfor? Tjener de noe på å bruke tid på å motivere i tillegg?

Hadde nok klart å presse meg inn, om jeg hadde maset/ringt/sent mailer og vist skikkelig initiativ.

 

Men synes det virker jævlig vilkårlig hvem de tar inn, irriterer meg litt når jeg ser tidligere boler-speedfreaks/hasjiser som sloss hver helg plutselig legger ut bilder på facern i uniform, jaja har mulighet til å få utbetalt 400 000 iløpet av neste år med en god del overtid og det er det som teller, så kan forsvaret heller bare gå å legge seg.

Lenke til kommentar

Hva har penger med saken å gjøre? Forsvaret er en fantastisk opplevelse og en mulighet til å utdanne deg samt bli en strukturert og pliktig person, noe som de fleste ungdom desverre ikke forstår hvor bra dette er på jobbmarkedet senere i livet. Høres uretferdig det som er nevnt over, men jeg håper virkelig de har skjerpet seg litt på den fronten :)

Lenke til kommentar

Hva har penger med saken å gjøre? Forsvaret er en fantastisk opplevelse og en mulighet til å utdanne deg samt bli en strukturert og pliktig person, noe som de fleste ungdom desverre ikke forstår hvor bra dette er på jobbmarkedet senere i livet. Høres uretferdig det som er nevnt over, men jeg håper virkelig de har skjerpet seg litt på den fronten :)

 

Fantastiske opplevelser kan man få mange steder, forsvaret inkludert Forsvaret er fint og greit for folk som sliter med de tingene du nevner, men om en allerede er strukturert og pliktig. Det kommer nok ikke med sånn veldig godt heller, om en da ikke var befal eller andre stillinger som viser litt mer enn at man brukte et år av livet til å slappe av. Penger kommer inn i bildet pga. det er ofte det man taper på det året. Alternativkostnaden for å være et år i militæret er rett og slett for høy for noen.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med deg der, men jeg er usikker på om jeg har de kravene som stilles og med tanke på at denne utdanningen blir mer og mer populær og at jeg har 2 år til på skole, blir det spennende å se hvilken vei det går :)

 

Hvis jeg ikke husker feil, så må du minst ha karakter 5 på løpetesten, noe som tilsvarer 12 minutter. Du må ha minst karakter 3 i alle de teoretiske testene.

 

Jeg fikk karakter 4 på løpetesten og 8 på den teoretiske delen. Jeg var kjempemotivert. Det som ødela for meg var at jeg hadde ørlite høyere blodtrykk enn normalt og nedsatt hørsel på høyre øre, noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle ryke ut for. Astmaen og pollenallergien min, som jeg var engstelig for, var ikke noe problem, sa legen.

 

Sesjonsoffiseren sa at bare 1 av 6 blir kalt inn til førstegangstjenesten.

 

Nope. Faktisk ingenting galt hverken fysisk eller psykisk. Jeg oppfyllte visst alle krav sånn sett, men de valgte og ikke kalle meg inn til sesjon. I fjor var første året med en internett-test der man kunne skrive om man var motivert osv for millitæret. Ganske greit.

 

"Hadde jeg vært ung igjen"? Hvis du svarte på sesjon del 1 i fjor, er det vel ikke for sent?

Lenke til kommentar

snip

Kommer nok mye ann på hvem du møter på osv.

 

Det penger har med saken og gjøre er at nå som jeg plutselig for første gangen i livet har mulighet til og tjene ordentlige dinarer da velger jeg selvfølgelig det forran en dagslønn på 140?kr, mens da jeg var 18 og var milevis fra ordentlig jobb hadde det ikke føltes som noe tap og heller dra i forsvaret.

 

Kan jo fortsatt høre med forsvaret da jeg fortsatt egentlig er jævlig gira på og jobbe med noe mekanisk/automatikk/maskinering etc. i utlandet for forsvaret, men må jo fortsatt gjennom den der jævla førstegangstjenesten. :p Og det og bli kjeften på av en kvisete tynnrygg på 19 når jeg er 20 høres lite kurrant ut for min del.

Lenke til kommentar

Ja, føltes sånn for "min gjeng". For mange av oss ble de triste ansiktene dradd inn og pisket i et år, mens de som var motiverte ble sendt på dør. Pisket som i vasket hver cm i rommet, fjernet hver stripe i sengen, og brukte linjal for å sette skoene beint.

 

Største husmorskolen i Norge er på Madla.

Det der er et godt eksempel på at sesjonen har feilet på en måte. "Norges største barnehage" har to funksjoner:

- Forsvare og tjene konge og fedrelandet

- Lage menn av mammadalter som ikke har skjønt at man innimellom må "ta en for laget" og HTFU.

 

Mange syter om alle pengene man taper på det året, men i realiteten er dette helt meningsløst å tenke på. Dvs., for noen så stemmer kanskje dette, men de jobber også ræva av seg fra dag én - noe Ola Normann ikke gjør. Hvis ett år (av 45-ish arbeidsår) er så forbannet viktig, så hører man uansett til et av de minste mindretall i samfundet. Folk er alt for glade i fritid, ferie, sosiale liv og andre goder til at dette argumentet er verdt å bruke tid på.

 

Det at noen må vaske millimeter for millimeter av et rom handler jo selvfølgelig ikke om å få det rent eller å bli kjeftet på - det handler om at man må lære at man innimellom må rette seg etter hvordan samfunnet fungerer og at det innimellom er en dritjobb som må fullføres. I tillegg så finner man fort ut hvilke folk som er til å stole på og hvilke som ikke er det. Dette har man latterlig mye igjen for senere i livet. Det er synd at så mange misforstår akkurat dette..

 

Gjett hva jeg sitter igjen med av minner og erfaringer nå...... alt det gode (pluss alle de gode sidene av all dritten vi gjorde) :)

 

Edit: Og som Primer4 nevner under her og for å holde meg litt on topic: Dette er noe jeg har igjen for på ca hver eneste trening jeg gjennomfører nå, ca 10 år senere. Man skal gi full gass - ikke noe kukerundtsyndrom eller annet tull.

Endret av Ciryaher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var motivert som faen, men de ville ikke ha meg

 

Er DET som provoserer meg mest. At (dersom du er fysisk og psykisk ok, da, det vet jeg jo ikke) de driter i mange av de som har lyst, og tar inn folk som ikke har lyst. Hvorfor? Tjener de noe på å bruke tid på å motivere i tillegg?

Det er ikke rart du irriterer deg over ting og tang om tenker at hele sesjonsapparatet til Forsvaret, som består av mange hundre ansatte og vernepliktige, fungerer som en organisme som subjektivt bestemmer seg for at denne personen er motivert men han vil vi ikke ha, og denne personen vil helst ikke, "men han skal vi faenmeg ha inn!". :p

 

Det er så mye papirmølle, skjønn og forskjellige sesjonskontorer at det er nødt til å bli saker som ser litt rare ut hvis du stiller dem ved siden av hverandre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...