Gå til innhold

Win98SE mer stabilt enn WinXP


Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest denne diskusjonen her, og kommer frem til at det ikke er noe fasitsvar på hva som er mest stabilt. Det ser ut som det avhenger av maskinkomponenter og hva den brukes til. Det virker som win98 er best på spill+små programmer mens xp er best på jobb og internett.

 

det er iallefall min konklusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-04 22:01, fondus skrev:

Nå har jeg lest denne diskusjonen her, og kommer frem til at det ikke er noe fasitsvar på hva som er mest stabilt. Det ser ut som det avhenger av maskinkomponenter og hva den brukes til. Det virker som win98 er best på spill+små programmer mens xp er best på jobb og internett.


det er iallefall min konklusjon.



win xp er bra til alt,det er det beste oset eg har prøvd,har brukt alle fra 3.11 til xp som eg bruker nå.

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 22:34, fondus skrev:

win98se er mest stabilt av alt


jeg har alltid rett!


må da inrømme at jeg får xp pro om noen dager da...



 

Win 98 er det største mølet av et OS wannabe som noengang er laget (utenom Win ME). Søppel fra scrollbar til scrollbar. Får dere ikke W2K/XP til å virke, da er det noe galt med HWen deres. Eller så hiver dere all slags møkk inn på PCen deres. Ja, Win 98 kan muligens svelge noen flere programmer uten å lage trøbbel, men stabilt?? Finns ikke!

Lenke til kommentar

Jeg tror XP kommer til å bli bedre når de får opp et par service packs! Det er et flott OS, men etter hva jeg hører så er det en del problemer med hardware og diverse som ofte slokker det hele.

 

Jeg har 2000 (SP2) og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg har hatt det nesten et år nå og enda INGEN feil som ikke har noe med at jeg har gjort noe dumt å gjøre....

 

Men det mest stabile av dem alle må jeg da si er Linux :smile:

Jeg har 2000 og Linux på samme HD (forskjellige partisjoner) og har null problemer med det.

 

Når noen sier at gamle 98'ern er bedre enn XP blir jeg bekymra. Dette er noe tull siden XP har myyyyye bedre støtte for moderne hardware og software, og er myye mer stabilt og...i alt bedre. En eller annen gang må dere gi dere, snart må alle ha minst 2000 for å kjøre det nyeste av hardware og software som utvikles spesielt for 2000/XP !

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 17:50, fondus skrev:

win98se er
mye, mye
mer stabilt en xp ja. husker jeg måtte restarte 10 ganger daglig med xp. med win98se restarter jeg bare et par ganger i uka!

Jeg har xp 1700+ og 512 mb ram, så det var ikke årsaken til ustabilitet.



:roll:

 

tror du virkelig at siden du har 1700+ 512 mb ram så kan det ikke være noe feil med maskinen? du har kanskje noen gamle komponenter inne i den? det kan forklare problemenene dine. jeg mener som de fleste andre at XP pro er det mest stabile windows'en som er kommet til hjemme markede.

men nå skal jeg ikke bare skrye heller da.

 

jeg har et merkelig problem med at xp ikke skrur strømmen av automatisk. det er fryktelig iriterende. noen som kan hjelpe?

 

<<--- det ble kanskje litt for "off tropic"?

_________________

Verden er et problemfylt sted…

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: SpeTZnaZ på 2002-06-04 23:53 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: SpeTZnaZ på 2002-06-05 00:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 21:11, joac skrev:

Quote:


Den 2002-06-04 16:54, joac skrev:

Digg at disse diskusjonene alltid utvikler seg til:


"Jeg bruker CPU/OS/3Dkort/webbrowser X (stryk det som ikke passer) og det er doenn/jaevlig/ufattelig/sinnsykt stabilt, men ifjor proevde jeg/mora mi/naboen/bikkja til naboen/

CPU/OS/3Dkort/webbrowser Y en gang og det krasjet. Foelgelig er Y sugete/horete/daarlig/kjipt(og Bill Gates er nok skyld i det meste for han er ond) derfor er det eneste jeg finner paa aa melde at CPU/OS/3Dkort/webbrowser X passer alle og er mye bedre enn Y uansett hva slags vas dere andre kommer trekkende med."


Voks opp!


joachim



 

Quote:


Den 2002-06-04 17:50, fondus skrev:

win98se er
mye, mye
mer stabilt en xp ja. husker jeg måtte restarte 10 ganger daglig med xp. med win98se restarter jeg bare et par ganger i uka!

Jeg har xp 1700+ og 512 mb ram, så det var ikke årsaken til ustabilitet.



:roll:


 

kan det vel ha vært ? hva om rammen din var ustabil ?O_o

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 22:01, fondus skrev:

Nå har jeg lest denne diskusjonen her, og kommer frem til at det ikke er noe fasitsvar på hva som er mest stabilt. Det ser ut som det avhenger av maskinkomponenter og hva den brukes til. Det virker som win98 er best på spill+små programmer mens xp er best på jobb og internett.


det er iallefall min konklusjon.



 

bruk windows 2000 :p

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 23:12, Decline skrev:

Jeg tror XP kommer til å bli bedre når de får opp et par service packs! Det er et flott OS, men etter hva jeg hører så er det en del problemer med hardware og diverse som ofte slokker det hele.


Jeg har 2000 (SP2) og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg har hatt det nesten et år nå og enda INGEN feil som ikke har noe med at jeg har gjort noe dumt å gjøre....


Men det mest stabile av dem alle må jeg da si er Linux :smile:

Jeg har 2000 og Linux på samme HD (forskjellige partisjoner) og har null problemer med det.


Når noen sier at gamle 98'ern er bedre enn XP blir jeg bekymra. Dette er noe tull siden XP har myyyyye bedre støtte for moderne hardware og software, og er myye mer stabilt og...i alt bedre. En eller annen gang må dere gi dere, snart må alle ha minst 2000 for å kjøre det nyeste av hardware og software som utvikles spesielt for 2000/XP !





 

Enig med deg ang. XP

Kjører Win 2000 SP2 jeg også - meget stabilt - null tull :smile:

 

SpeTZnaZ: Gå inn på Control Panel -- Power Options

 

Skru på 'Enable Hibernation' & 'Advanced Power Management'

 

Løsning for Windows 2000:

Start registry og gå til følgende verdi:

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWinlogon]

PowerdownAfterShutdown

(0 = disabled, 1 = enabled)

Sett PowerdownAfterShutdown til 1. Sørg også for at du har minimum Service Pack 1 installert. Siste utgave nå er Service Pack 2 for både norsk og engelsk versjon av Windows 2000.

 

For Windows 2000 og 98 SE:

BIOS må ha støtte for å slå av maskinen. ACPI må slås på i BIOS. (ACPI = Advanced Configuration and Power Interface). Hjelper det fremdeles ikke så sørg for å oppgrader BIOS til siste versjon.

Lenke til kommentar

Meget mulig at WinXP er stabilt i forhold til Win98 og/eller 2k, men win generelt har jo ikke nubbesjangs mot andre alternativer, som f,eks en linux eller bsd variant.

 

Så før dere skriker ut her at WinXP er stabilt, så prøv alle alternativene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-05 18:52, Booth skrev:

Meget mulig at WinXP er stabilt i forhold til Win98 og/eller 2k, men win generelt har jo ikke nubbesjangs mot andre alternativer, som f,eks en linux eller bsd variant.


Så før dere skriker ut her at WinXP er stabilt, så prøv alle alternativene.


 

2k er mer stabilt +raskere enn xp, just for the record. og altså. booting for meg i 2k er minst like fjernt som det er i linux (har faktisk begge deler -- slackware)

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-05-31 16:41, toreae skrev:

En ting som kan nevnes spesielt med overklokkede PC-er er at noen OS-er har innebygd en kommando som gjør at CPU går i low power mode. Denne mener jeg finnes i Win Me, 2000, Xp samt i Linux. Det finnes programmer som lar deg gjøre det samme i win95/98. Flere av disse (Waterfall - Rain) kan medføre ustabilitet, sansynligvis på grunn av dårlig powersuplay til CPU-en. I Win95/98 har du nesten max (les stabil) strømforbruk hele tiden! Det er også det som gjør at man har stor forskjell på tempratur mellom idle og max. Jeg synes forøvrig at den beste hardware-test er: innstalere Linux - konfigurer en kjerne.

Er det forresten noen som vet om low power mode kan

slåes av i win 2000/Xp?


Jeg tror ikke low power mode kan slåes av.

Så langt jeg vet finnes den ikke i ME, men i 2000/XP.

Du har rett i at CPU bruken er mer ujevn i 98ME, men

strømforbruket er gjennomsnittlig lavere.


Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-05 17:05, lysbryter skrev:

Dere tar feil alle sammen!

Det er Windows 3.0 som er best (3.11 er no dritt!!!)!


 

Er vell Win NT 3.5 som er det mest stabile os noen sinne gitt ut under navnet Microsoft. Skal jo sies at dem egenlig ikke laga så mye av NT selv, men kjøpte kjerna fra noen andre :wink:

Lenke til kommentar

Grunnen til at Win98se er så "stabilt" er selvsagt at det ikke var utviklet så grundige (gode) feilkontroll-systemer på den tida!

Dermed slipper mye flere ting gjennom kontrollen, og man vil oppleve færre kræsj..

 

Dere trenger vel en metafor..

la oss ta Tsjernobyl...det gikk til H... fordi feil ikke ble oppdaget i tide/i det hele tatt, grunnet feilaktige/mangelfulle kontrollsystemer. Å si at "ÅJA!! Men Tsjernobyl var så forbanna mye mere stabilt enn nye kjernekraftverk, for i tsjernobyl ble det ALDRI meldt fra om noen feil!!!!"..fatter dere pointet?

 

tenk dere om gutter :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...