Gå til innhold

Nynorsk - Trenger vi det?


Oovz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norge bør blande sammen nynorsk og bokmål, og lage et "nytt" språk, som skal bli kalla "nymål"! ;)

Så slepp vi å ha sidemål, og alle er glade!

For det er vel aldri prøvd.... Ehrm.....

 

 

Det blir garantert ikke godtatt, jeg vil ha en fjerning av bokmålet til fordel for et mer konservativt riksmål, og gjerne en fjerning av nynorsk også, dere nynordmenn må da kunne klare å skrive på et sprog alle forstår!

Lenke til kommentar
Det blir garantert ikke godtatt, jeg vil ha en fjerning av bokmålet til fordel for et mer konservativt riksmål, og gjerne en fjerning av nynorsk også, dere nynordmenn må da kunne klare å skrive på et sprog alle forstår!

De fleste voksne normenn klarer fint å lese både bokmål og nynorsk. Det er kanskje litt verre for noen å lese en salig blanding av riksmål og bokmål, med dårlig tegnsetting.

Lenke til kommentar
Norge bør blande sammen nynorsk og bokmål, og lage et "nytt" språk, som skal bli kalla "nymål"!  ;)

Så slepp vi å ha sidemål, og alle er glade!

For det er vel aldri prøvd.... Ehrm.....

Interaksjonen mellom nynorsk og riksmål eller bokmål har blitt utprøvd før - i tiden 1917 til 1959 forsøkte staten å smelte sammen målformene til Samnorsk gjennom flere reformer. Men dette ble møtt av sterke protester, og politikken stilnet hen i 1960-tallet. I 2002 ble den offisielt erklært oppgitt.

 

Det er, dessverre etter min mening, usannsynlig at striden mellom nynorsk og bokmål vil løses i de nærmeste årene. Kultur er viktig – ingen tvil med det, men jeg tror dog det er bedre å satse på fremtiden. Hva hjelper det å kaste bort tiden ved å lære samfunnets små alskens dialektord, når de skal forberedes til arbeidslivet (som forøvrig fint kunne ha unnvært nynorsk)?

Lenke til kommentar

Hvis man kun skal ha ett skriftspråk så kunne man selvsagt laget en blanding av Bokmål og Nynorsk. Dog, hvis man ser på den økonomiske delen, så ville det vært ugunstig, siden man da blandt annet ville vært nødt til å ærstatte ALT som det kreves at man har på det aktuelle skriftspråket. Det ville jo vært logiskt å velge ett av de man har slik at man hadde sluppet å erstatte ALT. Dermed er det naturlig at man velger det skriftspråket som er mest brukt og da ender man opp med Bokmål. Hvis man skal ha kun ett skriftspråk så mener jeg at Bokmål er det beste valget.

 

Noen argumenterer med at Nynorsk er mye mere norsk enn Bokmål, da dette har nært slektskap til Dansk. Greit nok, men hvor skal det ende? Man blir jo iallefall nødt til å skaffe et nytt flagg, siden det vi har i dag er en blanding av det svenske og det danske, som ble valgt for å ikke fornærme noen av våre tidligere unionsland. I bunn og grunn så er det jo ingenting som er norskt i det hele tatt. ALT har jo samme opphav i det store bildet. Det er iallefall de som tror på evolusjonsteoiren enige om.

Lenke til kommentar
Å si at bokmål er dansk fordi det er nært beslektet, og vi har arvet det fra danmark historisk er et tåpelig argument. Alle språk er arvet historisk. (punktum)

 

Tiden man bruker på nynorsk kunne man i stedet benyttet til å lære engelsk, eller et annet internasjonalt språk. Dette har folk mye mer bruk for enn å kunne skrive på to forskjellige dialekter.

 

Nynorsk hjelper ingen å forstå dialekter. Eneste måte å forstå dialekter er å høre dem i dagligtale, og bli vant til dem. Det fungerer helt fint uten å lære nynorsk på forhånd.

 

Nynorsk er nasjonalromantisk tøv.

Helt ening!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...