-kristoffer- Skrevet 25. november 2004 Skrevet 25. november 2004 Mange av dere kaller 75 grader FOV for zoom. Jeg må bare nevne at det er egentlig bare tull. Både 90 og 75 grader FOV er vidvinkel i mer eller mindre grad. (så sant man ikke har en gigantisk skjerm). Synsfeltet til et normalt menneske er omtrent 180 grader. 90 grader FOV vil si å presse omtrent halvparten av det inn på en liten skjerm. Det sier seg selv at det er vidvinkel. Et annet eksempel, denne pc jeg sitter ved nå har en 17' skjerm (30 cm bred) som er plassert omtrent 60 cm fra hodet mitt. Da kan det optimale fov regnes ut slik: 2*tan^-1(15/60) = 28 grader. dvs skjermen opptar ca 28 grader av mitt synsfelt. I mitt tilfelle vil altså FOV større enn 28 grader få mer eller mindre grad av "fisheye"-effekt. Nå er det selvsagt ikke sånn at jeg dermed sagt bør bruke FOV=28 grader, grunnen til at man bruker mer er jo at man ønsker å få oversikt over et større område når man spiller.
kdog Skrevet 25. november 2004 Skrevet 25. november 2004 Mange av dere kaller 75 grader FOV for zoom.Jeg må bare nevne at det er egentlig bare tull. Både 90 og 75 grader FOV er vidvinkel i mer eller mindre grad. (så sant man ikke har en gigantisk skjerm). Synsfeltet til et normalt menneske er omtrent 180 grader. 90 grader FOV vil si å presse omtrent halvparten av det inn på en liten skjerm. Det sier seg selv at det er vidvinkel. Et annet eksempel, denne pc jeg sitter ved nå har en 17' skjerm (30 cm bred) som er plassert omtrent 60 cm fra hodet mitt. Da kan det optimale fov regnes ut slik: 2*tan^-1(15/60) = 28 grader. dvs skjermen opptar ca 28 grader av mitt synsfelt. I mitt tilfelle vil altså FOV større enn 28 grader få mer eller mindre grad av "fisheye"-effekt. Nå er det selvsagt ikke sånn at jeg dermed sagt bør bruke FOV=28 grader, grunnen til at man bruker mer er jo at man ønsker å få oversikt over et større område når man spiller. det er vel derfor man ikke kan justere dette med sv_cheats 0. Det hadde gitt mer oversikt i CS med litt ekstra field of view. testet det litt på eget game, og det var ganske stilig. minnet om gode gamle quake(1&3) der jeg bruker over 100 i fov.
Pytagoras Skrevet 25. november 2004 Skrevet 25. november 2004 Dette er det største vås jeg har hørt noengang, hvorda er det mulig og bli syk av et SPILL!!!: Har spillt half life 2 flere ganger og har ikke merket noe som helst til denne påståtte sykdomen. Så fint for deg da..
Averon Skrevet 25. november 2004 Skrevet 25. november 2004 For en lettelse å spille med fov på 90 ja Ble helt gal i hodet med lavere verdi. Som noen nevnte tidligere, merket jeg også at jeg fikk vont i hodet på wolfenstein 3d i gamle dager. Nå ble det sving på sakene
TCi Skrevet 25. november 2004 Skrevet 25. november 2004 Dette er det største vås jeg har hørt noengang, hvorda er det mulig og bli syk av et SPILL!!!: Har spillt half life 2 flere ganger og har ikke merket noe som helst til denne påståtte sykdomen. Så fint for deg da.. Hehe.. ja.. Fordi dersom du ikke har problemer med noe så har ingen det Fin holdning
f.HiTmAn Skrevet 25. november 2004 Skrevet 25. november 2004 Dette er jo ren ønsketenking.. Tror du sterk på at du blir kvalm av HL2 føler du deg kvalm.. Lurer på hvem som starta denne ønsketenkingen..
audiomur Skrevet 25. november 2004 Skrevet 25. november 2004 Hvis nebbet ditt berører skjermen når du spiller,kan det ha noe med kvalmen og gjøre.he he
Simkin Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Fra en artikkel i itavisen: Blant annet anbefales det å ta reisesyketabletter en halvtime før man begynner å spille :!:
Uxzuigal Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Blir selv kvalm av noen spill, Doom 1, Half Life 2, Half Life og andre spill med grøt grafikk er som regel det som er saken
tunefish Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Dette er det største vås jeg har hørt noengang, hvorda er det mulig og bli syk av et SPILL!!!: Har spillt half life 2 flere ganger og har ikke merket noe som helst til denne påståtte sykdomen. Fatter ikke hvorfor folk kommer med innlegg som dette. Jo, det er fullt mulig å bli kvalm av å spille HL2. Jeg har spilt MYE i mitt liv, spill av alle slag, og har aldri merket noe i nærheten av det jeg opplevde med dette spillet. Og nå, snart en uke etter at jeg første gang holdt på å pjuke utover tastaturet leser jeg denne tråden, samt artikkelen på itavisen. Så at det er noe spesielt med dette spillet er herved hevet over enhver tvil. Så til dere som ikke har merket noe: Fint for dere. Hvis disse tipsene som har kommet fram i denne tråden skulle virke så er det supert. Skal teste det ut imorra. God natt.
FuglFøniks Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Merker forskjell fra andre spill, men kvalm? Nei.
Bear^ Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Det er fult mulig å bli kvalm og dårlig av spill, jeg blir det faktisk vis jeg sitter for lenge, det er derfor vitkig å ta en og annen pause i spillinga for litt frisk luft. Er jo klart du blir skjør i øynene av all den flimringa som skjer på skjermen, og noen blir lett påvirket av dette, mens andre ikke blir påvirket så sterkt. Det er forskjell fra person til person.
Bear^ Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Hva blir folk kvalm av da? grafikken? Flimmer fra skjermen, lys (overdrevent bruk av blinkende lys er et mareritt) samt at om du (som mange andre) spiller uten koder, har du en tendens til å anspenne diverse muskler uten at du aner det. Jeg for min del ansepenne musklene i nakken når det skjer "livstruende" ting i spillet. Dette resulterer i hodeverk, nakkeverk og kvalme
Pytagoras Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Hva blir folk kvalm av da? grafikken? Flimmer fra skjermen, lys (overdrevent bruk av blinkende lys er et mareritt) samt at om du (som mange andre) spiller uten koder, har du en tendens til å anspenne diverse muskler uten at du aner det. Jeg for min del ansepenne musklene i nakken når det skjer "livstruende" ting i spillet. Dette resulterer i hodeverk, nakkeverk og kvalme Ingen av de faktorene er til stede når jeg spiller Half-Life 2 og samtidig føler kvalme. Prøvde meg på et av favoritt-stedene i går ettermiddag og kjente at jeg ble kvalm selv etter 5 minutter og opplevde absolutt ingen blinkende lys eller stramme muskler i løpet av de 5 minuttene..
Luchy Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 har hørt en god del folk si at de blir syk av HL2! har ikke merket noe
henbruas Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 (endret) Mange av dere kaller 75 grader FOV for zoom.Jeg må bare nevne at det er egentlig bare tull. Både 90 og 75 grader FOV er vidvinkel i mer eller mindre grad. (så sant man ikke har en gigantisk skjerm). Synsfeltet til et normalt menneske er omtrent 180 grader. 90 grader FOV vil si å presse omtrent halvparten av det inn på en liten skjerm. Det sier seg selv at det er vidvinkel. Et annet eksempel, denne pc jeg sitter ved nå har en 17' skjerm (30 cm bred) som er plassert omtrent 60 cm fra hodet mitt. Da kan det optimale fov regnes ut slik: 2*tan^-1(15/60) = 28 grader. dvs skjermen opptar ca 28 grader av mitt synsfelt. I mitt tilfelle vil altså FOV større enn 28 grader få mer eller mindre grad av "fisheye"-effekt. Nå er det selvsagt ikke sånn at jeg dermed sagt bør bruke FOV=28 grader, grunnen til at man bruker mer er jo at man ønsker å få oversikt over et større område når man spiller. HÆ? Og nei, eg blir ikkje kvalm av å spille det. Endret 26. november 2004 av Pusur1993
Hidden Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 (endret) Vårrengjøring. Endret 6. januar 2005 av Hidden
Den Polse Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Rare greier, må teste 90 fov. Hva står FOV for? Skjønte poenget med det. Litt teit at de skulle gå bort fra 90 FOV hvis mange får problemer med 75. Gjelder dette for CS source og?
YpsiNine Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 Voodoo kalles dette. Jeg merker ingenting. Jeg bare nyter spillet, jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå