Gå til innhold

DVDfilmer funker snart ikke med sonefri spiller?!


Anbefalte innlegg

Var innom expert idag fordi jeg skulle kjøpe en DVD spiller. Spurte om han kunne gjøre den sonefri for meg, og han sa det gikk helt fint uten noe som helst kostnad. Han spurte så om jeg var sikker på om jeg ville ha sonefri siden det skal bli "sonefri-sperre" på DVD filmer. Det er jo egentlig ikke lov og ha sonefri DVD spiller, da er jo vitsen med soner borte. Så han sa om ikke så altfor lenge ville det bli en slags sperre på de kommende DVD'er som gjør at filmen ikke spilles av dersom du har sonefri DVD spiller.

 

Tenkte jo først at han køddet, men virket faktisk ut som han snakket sant. Er ofte ganske lett å se på personer om de kødder eller ikke. Dette var en eldre mann også noe som gjør det litt mer troverdig enn hvis det var en ungdom ;).

 

Ble uansett litt usikker om jeg i det hele tatt vil ha en sonefri eller ikke. Kjedelig om det blir innført :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne karen tenkte nok på RCE, Region Code Enhancement. Dette er en beskyttelse som finnes på enkelte sone 1-disker (har ikke vært borte i andre soner med dette), og noen sonefrie DVD-spillere med automatisk soneskifte har problemer med å takle disse diskene.

Dette er dog ingen ny beskyttelse, den har eksistert i flere år allerede. Som kjent skal man ikke tro alt man hører, ihvertfall ikke hos kjeder som Elkjøp / Expert :no:

Lenke til kommentar

Såklart det er lov med sonefri DVD spiller..

Tror faktisk det IKKE er lov å selge dvd-spillere som ikke kan gjøres sonefri.

(produsenter av dvd-rom er f.eks forpliktet til å tilby firmware som gjør dvd-romen sonefri)

 

Edit: Det er vel prinsippet bak sonene som er stridens kjerne. Tror filmindustrien får lov til å ture frem med sonene, så lenge vi (forbrukerne) har en mulighet til å fjerne sonesperren.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Såklart det er lov med sonefri DVD spiller..

Tror faktisk det IKKE er lov å selge dvd-spillere som ikke kan gjøres sonefri.

(produsenter av dvd-rom er f.eks forpliktet til å tilby firmware som gjør dvd-romen sonefri)

 

Edit: Det er vel prinsippet bak sonene som er stridens kjerne. Tror filmindustrien får lov til å ture frem med sonene, så lenge vi (forbrukerne) har en mulighet til å fjerne sonesperren.

det finnes dvd spiller som ikke har muligheten for og gjøres sonefri , selv om man må lete litt etter di

 

og hvist du letter etter en "hack" til din spiller så finnes det masse her

 

det er i vertfall ikke vist og betale noen på elkjøp/expert/ol for og trykke litt på fjernkontrollen for deg

Lenke til kommentar

Det har vært mye tåkeprat rundt dette siden jeg kjøpte min første dvd spiller for 6år siden, og lite har skjedd siden den gang. Om jeg ikke husker helt feil var det på et tidspunkt at det skulle bli forbudt å selge sone1 filmer i Norge. Tror ikke noen kommer noe vei med dette, siden det er svært sjelden at F.eks en sone1 dvd blir gitt ut, før den har vært på kino over hele verden, og da taper ikke filmselskapene noe på det.

Så for å gjøre en lang røverhistorie kort: Tror ikke du blir arrestert neste år hvis du har en sonefri spiller.......

Lenke til kommentar

Det er forbudt å selge sone 1-filmer (eller andre soner enn sone 2) i Norge, og det er nylig også blitt forbudt å selge DVD-spillere som er sonefrie "out of the box" (førstnevnte håndheves mye strengere enn sistnevnte).

 

Men det er derimot ikke forbudt å kjøpe filmer fra andre soner, eller å gjøre sin egen DVD-spiller sonefri.

Lenke til kommentar
Det er forbudt å selge sone 1-filmer (eller andre soner enn sone 2) i Norge, og det er nylig også blitt forbudt å selge DVD-spillere som er sonefrie "out of the box" (førstnevnte håndheves mye strengere enn sistnevnte).

 

Men det er derimot ikke forbudt å kjøpe filmer fra andre soner, eller å gjøre sin egen DVD-spiller sonefri.

Dette må du forklare nærmere. Forbudt?

Det må da være snakk om regler fra filmindustrien (som liker å tro de har makt)

Den dagen noen blir arrestert i Norge for å selge sone 1 filmer, da flytter jeg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...