Gå til innhold

Kondensator knakk av, lodde?


JVS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Trippelsjekk at kondensatoren har riktig verdi.

- Bruk lite loddetinn og gjer det raskt for å unngå at du søler overalt

 

Eit tips dersom du ikkjer er så dreven er å legge litt papir\tøy rundt for å hindre loddetinnsøl.

 

Kor masse varme den tåler veit eg ikkje, men du treng ikkje bruke 5 minuttar på det :p

Lenke til kommentar

virker ikke som om du har loddet mye finelektronikk før så her er noen ting å tenke på... (trur det meste skal være omtalt i denne guiden http://overklokking.no/guides/loddeguide/index.html )

 

kan kanskje være lurt å ha en loddepenn som er laget for slik elektronikk også da... tenker på ESD og slikt... du kan ødelegge en del bare ved å prøve (har selv ødelagt en RAM-brikke som skulle loddes på en MP3-spiller jeg bygde pga dette, men bruker fremdeles ubeskyttet utstyr, og det har som regel gått bra)

 

vis du ikke har loddet før:

 

gjør som sagt over, fjern loddetinn med tinnsuger eller avloddingslisse (bruk en tynn en slik at det ikke trengs mye varme)

 

når du lodder på den nye kondensatoren skal du varme opp pinnenen på kondensatoren og ta loddetinnet inntil de, ikke ta loddetinne på loddepennen... tinnet skal flyte fin utover selv, og de skal gi en blank og glatt overflate... selve loddingen bør ikke ta mer enn 5-10 skunder, ellers kan det hende at ting blir for varmt... (kan sikkert bruke litt mere tid her, men ikke for lang tid, kobberbanene kan løsne fra hovedkortet ved for høy varme)...

å trene litt på noe annet først er altid smart.. får du ikke til det med en gang, så bare la ting kjøle seg ned og så prøv på nytt...

 

kan også vare smart å brukke et tynnt loddetinn (altså at diameteren på tråden er liten), så slipper du å få så mye loddetinn på i loddingen (lite som trengs som oftes), og det trengs mindre varme for å smelte den...

 

etter du har loddet på vil jeg anbefale så studere loddingen i bra lys, se etter kortslutninger og slikt, skal vell gå bra å bruke et ohm-meter også for å måle på loddingen for å se at det faktisk er kontakt, og for å finne eventuelle kortslutninger som ikke skulle vært der... (de bør du finne før du setter på strømmen... )

Lenke til kommentar

det er jo klart... så det trenger ikke virke men det kan gjøre det...

 

måler du 0 ohm er det kortslutning (og det kan jo være at det skal være det)

måler du "1" (står 1 på mitt ohm-meter i alle fall) så er det ikke kontakt (og det kan jo hende at de ikke skal være det)

 

funker jo fint til å måle på en lodding, for å se om det er kontakt i den eller ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...