Gå til innhold

Overleve lenge på kun vann?


arna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fra CSI:

3 minutter uten luft

3 dager uten vann

3 uker uten mat

Mennesker har overlevd etter å ha vært under vann i over en halvtime uten tilgang på oksygen/luft.

Jeg tror nok tommelfingerregelen fra CSI er ganske riktig. Den halvtimen du snakker om er nok en topptrent fridykker som får fylt lungene med rent oksygen før han legger seg helt i ro i temperert vann under kontrollerte forhold med pulsmålere og nærmest går i transe osv. Med andre ord ikke noe en vanlig husmor gjør når hun faller i sjøen...

 

Nå finnes det personer (små barn) som har overlevd å være under kaldt vann i over en time (så vidt jeg husker) uten å få varige hjerneskader. Av voksne personer tror jeg det er ei fra Tromsø som har verdensrekorden. Jeg så en dokumentar om det på discovery. Hun gikk gjennom isen i en stri elv og ble øyeblikkelig nedkjølt. Nedkjølingen berget henne faktisk fordi kroppen slutter nesten å bruke oksygen når den kjøles ned. Dama gikk i koma under isen og ble fisket opp først 3 kvarter senere. Dama lever i beste velgående i dag.

Lenke til kommentar
Ville en ordentlig feit person kunnet leve uten mat, altså bare vann, og få energien fra fettet sitt, eller ville han trengt ekstra energi før alt fettet er fjerna ?

Vil en tykk overleve sult bedre enn en tynn?

Kan en tykk person tære på kroppsfettet hvis han skulle oppleve sult, eller vil en tynn holde lenger fordi han er vant til å spise mindre?

 

Den tykke vil klare seg best. En omfangsrik person har riktignok et høyere energiforbruk enn en slank person, men det oppveies mer enn rikelig av den energireserven fettet utgjør. Man kan si at overvekt er naturens måte å lagre energi på i tider når det er mat nok, slik at man har noe å stå imot med når matkildene tørker ut. Når vi spiser, får vi energi fra både karbohydrater, proteiner og fett. Så forbrennes maten, og det blir frigitt energi til å holde alle kroppsfunksjonene ved like. Hvis man inntar mer energi enn man forbrenner, lagres den overskytende energien som fett. Fett er spesielt egnet fordi det inneholder cirka dobbelt så mye energi pr. vektenhet som karbohydrater og proteiner. Karbohydrater og proteiner kan bare lagres i mindre mengder, mens det er nesten ubegrensede muligheter for å lagre fett. Og for hver kilo fett som oppmagasineres som bilringer, ølmage eller dobbelthake, økes energireserven med ytterligere 38 000 kilojoule. Når man utsettes for sult, vil man i løpet av et døgn begynne å forbrenne fett. Og her er det den tykke viser sin styrke. Med et daglig energibehov på 11 500 kJ vil begge to bruke cirka tre døgn på å forbrenne en kilo fett. Hvis vektforskjellen for eksempel er 50 kilo, klarer den tykke seg altså 150 dager lenger enn den tynne. Når alt fettet er borte, vil han begynne å forbrenne proteiner og dermed tære på muskelmassen. Men da begynner det å bli kritisk, og før muskelmassen er oppbrukt, vil han dø av sult. Men da er den tynne for lengst død, og hvem vet - fortært!

 

Nå er jeg klar over enkeltes oppfatning av Illustrert Vitenskap som svar på Se & Hør i vitenskapes verden, men jeg finner svaret dog både høyst korrekt og relevant for diskusjonen. I det miste blir spørsmålet besvart.

 

EDIT: Glemte helt ut kildehenvisningen.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Hvis en frisk person kun får servert vann, så klarer han seg lenge på det. Tror jeg med sikkerhet kan si at alle friske personer her klarer seg fint uten mat i over 2 uker, uansett om man er tynn eller mindre tynn. Mennestekroppen har ikke vondt av å ikke få mat en stund. Det er derimot veskeinntaket som er viktig. Oppspart energi fra kroppens side er fett. Hvis kroppen ikke får annet enn vann vil den først benytte seg av energi'en i mat som er i magen. Etter det er det fettet som står for tur og til slutt er det muskler som blir drivstoff for kroppens funksjoner. Ingen har vondt av dette som jeg ser det. Der er vel psyken som er grunnen til at de fleste ikke klarer mer enn en uke eller to.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...