Gå til innhold

Dell vurderer AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stort sett det eneste som ikke går i stykker i Dell Pc'ene er intel CPU'en.

La oss få en begrunnelse.

Hvor mange Dell pc'er har du hatt, evt. om du jobber med service på Dell PC'er ?

Har vel kjøpt ca 500 i gx serien de siste årene. F.eks. ca 50% HD Feil 5-10% PSU Feil ++

Jobber selv i et konsern som på landsbasis har et 4-siffret antall maskiner gående. De siste årene har det så og si kun blitt kjøpt inn Dell maskiner. Uten å ha konkrete tall kan jeg likevel si at det ikke er feilprosenter i nærheten av det du oppgir.

Lenke til kommentar
Stort sett det eneste som ikke går i stykker i Dell Pc'ene er intel CPU'en.

La oss få en begrunnelse.

Hvor mange Dell pc'er har du hatt, evt. om du jobber med service på Dell PC'er ?

Har vel kjøpt ca 500 i gx serien de siste årene. F.eks. ca 50% HD Feil 5-10% PSU Feil ++

Over hvor lang tid?

 

HDD feil raten er vel neppe Dell sin feil. De bruker jo helt standard HDD slik som alle andre og IDE disker er jo heller ikke kjent for å være veldig pålitelige. Høres imidlertid ut som om frakten ikke har vært helt patent.

 

5-10% PSU feil er vel som forventet for kontor maskiner? Dette er tross alt ikke server/entusiast PSU'er.

Lenke til kommentar

At dere ikke blir lei, nytt svada dag etter dag, ikke et eneste snev av "fakta" fra Dell, som faktisk er de eneste som kan vi et svar i denne saken.

 

Litt offtopic kanskje men jeg tror endel bør banke dette inn:

 

- Vi vet ikke noe om prisene Dell gir for Intel (og AMD) prosessorer.

- Om en Intel eller AMD prosessor er best avhengiger av hvilken faktor som vektlegges, der finnes ikke noe universalt fasit svar.

- Vi vet ikke når AMD eller Intel faktisk kommer til å levere sine respektive dual core prosessorer. Ingen av dem har vist noen imponerende evne til å holde skjema de siste årene. Skjemaene er også ganske vage, per dags dato.

- Vi vet ikke når eller om Dell kommer til å lansere AMD maskiner, det eneste vi kan være HELT sikre på er at vi har et svært inkomplett bilde av alle variablene Dell er nødt til å regne med.

Lenke til kommentar
jeg selv var "AMD fanboi"

:eek:

 

Kødder du ? Dette vil jeg høre mer om ;)

Da jeg begynte å lese dette forumet, ble jeg litt deppa da jeg merket hvor utrolig dårlig kunnskap "amd fanboi gjengen" var i besittelse av og hvor dårlige argumentene var selv om de ofte hadde rett konklusjon. Missforstå meg rett; ikke enkeltindivider med den totale summen av uvitenhet og overdreven patriotisme. Så jeg bestemte meg for å se litt nærmere på detaljene i steden for å si bææææ og følge flokken som på den tiden hadde sitt fulle hyre med å flame snekker'n og co. Det har imidlertid bedret seg en god del siden da...

 

Så kom jeg i skade for å slippe ut av meg at Itanium var et langt bedre konsept enn noen x86 prosessor kunne bli, og vips så var det gjort. pgressum, snorreh og et par andre, som raskt datt av lasset, heiv seg på debatten. Alle på motsatt side så klart. ;)

 

Hadde også noen tidlige feider angående hva som var best _arkitektur_ av Northwood og Athlon XP. Tror det var under nicket "Mr Anders". Motstanderne fikk kjørt seg så hardt at jeg fant det nyttig å skifte nick. Hadde mer "agro" enn en Mage i WoW. :) ..og stemplet som Intel fanboi ble vel svidd inn på det tidspunktet. Selv anser jeg meg ikke som fan av selvskaper. Det er per def. irrasjonelt for meg. Jeg er teknologi freak og liker perfeksjonering og komplekse prosjekter som ikke nødvendigvis skinner fra første stund. Da følger det jo også at en blir mer opptatt av selvskaper som er i stand til å dra igang slike prosjekter. (IBM, Intel; SGI, NEC, Cray, osv.)

 

Selvskaper som er opptatt av å gjøre valg som også må være fornuftige på kort sikt blir derfor litt mindre interessante fordi dette ofte går på bekostning av langsiktige mål. Ref. x86-64 vs IA64.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
At dere ikke blir lei, nytt svada dag etter dag, ikke et eneste snev av "fakta" fra Dell, som faktisk er de eneste som kan vi et svar i denne saken.

 

Litt offtopic kanskje men jeg tror endel bør banke dette inn:

 

- Vi vet ikke noe om prisene Dell gir for Intel (og AMD) prosessorer.

- Om en Intel eller AMD prosessor er best avhengiger av hvilken faktor som vektlegges, der finnes ikke noe universalt fasit svar.

- Vi vet ikke når AMD eller Intel faktisk kommer til å levere sine respektive dual core prosessorer. Ingen av dem har vist noen imponerende evne til å holde skjema de siste årene. Skjemaene er også ganske vage, per dags dato.

- Vi vet ikke når eller om Dell kommer til å lansere AMD maskiner, det eneste vi kan være HELT sikre på er at vi har et svært inkomplett bilde av alle variablene Dell er nødt til å regne med.

Riktig , for meg er det ett fett hvilken cpu Dell bruker da jeg aldri har eid en Dellmaskin og trolig aldri kommer til å eie en .

Men for å eliminere enda en "knagg" her på forumet håper jeg virkelig de kommer med amd cpuèr også .

Lenke til kommentar
Så kom jeg i skade for å slippe ut av meg at Itanium var et langt bedre konsept enn noen x86 prosessor kunne bli, og vips så var det gjort. pgressum, snorreh og et par andre, som raskt datt av lasset, heiv seg på debatten. Alle på motsatt side så klart. ;)

Du har da alltid vært fan av Itanium har du ikke, uansett nick? ;)

 

Hadde også noen tidlige feider angående hva som var best _arkitektur_ av Northwood og Athlon XP. Tror det var under nicket "Mr Anders". Motstanderne fikk kjørt seg så hardt at jeg fant det nyttig å skifte nick.

Ja, du kom virkelig med mange gullkorn som f.eks:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry1393888

Sammenligning av K7 og Northwood er rimelig greit. Northwood knuser K7. I følge THG så yter XP3200+ omtrent som en P4C 2.8GHz.

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry1377239

Jeg synes Prescott ser mye bedre ut enn det de første P4 gjorde da de først ble lansert. I følge denne testen er arkitekturen noe bedre enn Northwood sin og da skulle vel denne kunne henge med i kappløpet om den heteste 32 bit ytelsen i et par år fremover siden denne arkitekturen antagelig skalerer til 5-6GHz.

:p

 

Jeg la forøvrig merke til at sistnevnte tråd ble sporet av i velkjent stil av en viss kjent håndtverker - noen ting endrer seg vist aldri :no:

 

P.S. Jeg minner forøvrig om retningslinjene for forumet:

#14: Om du blir utestengt og registrerer deg på nytt med ett eller flere nye kallenavn, vil du bli permanent utestengt med alle nåværende og fremtidige kallenavn. Punkt 17 kan bli brukt i slike tilfeller. Det er heller ikke lov å ha mer enn én bruker. Glemmer du brukernavn / passord, ta kontakt med forumstyret.

:hmm:

 

Selv anser jeg meg ikke som fan av selvskaper. Det er per def. irrasjonelt for meg. Jeg er teknologi freak og liker perfeksjonering og komplekse prosjekter som ikke nødvendigvis skinner fra første stund. Da følger det jo også at en blir mer opptatt av selvskaper som er i stand til å dra igang slike prosjekter. (IBM, Intel; SGI, NEC, Cray, osv.)

 

Selvskaper som er opptatt av å gjøre valg som også må være fornuftige på kort sikt blir derfor litt mindre interessante fordi dette ofte går på bekostning av langsiktige mål. Ref. x86-64 vs IA64.

Samme her og jeg er på godt og vei enig med deg (bortsett ifra x86-64 vs. IA64 selvsagt), og jeg levde lenge i min egen naive verden helt til dette glansbildet ble brutalt knust av skruppelløse og grådige selskaper omtrent blottet for etiske retningslinjer. Da mistet jeg ethvert fnugg av respekt for dem, uansett hvor dyktige de eventuelt måtte være rent teknologisk. Du kan vel si at jeg er en ærlig teknolog med samvittighet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Greit nok at du mistet enhver form for respekt for firmaer , men her på forumet diskuterer vi ikke firmaer men produkter , du sier jo her " uansett hvor dyktige de enn måtte være rent teknologisk."

 

Altså du skyr ingenting for å rakke ned på deres produkter fordi du hater selskapet som lager dette , ergo er din kritikk av Intel ikke begrunnet i virkeligheten men i hat til et firma og din ros av amd ikke begrunnet i om deres produkt er like godt eller bedre en andres men fordi du elsker firmaet .

Da er jo alle dine poster plutselig helt grunnløse da det som står der bygger på et hat/kjerlighetsforhold og ikke saklig argumentasjon .

 

Nok en gang dette er ikke uthenging , men slik jeg forstår dine utsagn her selv om du har justert de litt.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Så kom jeg i skade for å slippe ut av meg at Itanium var et langt bedre konsept enn noen x86 prosessor kunne bli, og vips så var det gjort. pgressum, snorreh og et par andre, som raskt datt av lasset, heiv seg på debatten. Alle på motsatt side så klart. ;)

Du har da alltid vært fan av Itanium har du ikke, uansett nick? ;)

 

klart jeg har. Med en gang en forstår effekten av EPIC er det umulig å la være, spør du meg. Jeg vet imidlertid at det er fullt mulig...

Hadde også noen tidlige feider angående hva som var best _arkitektur_ av Northwood og Athlon XP. Tror det var under nicket "Mr Anders". Motstanderne fikk kjørt seg så hardt at jeg fant det nyttig å skifte nick.

Ja, du kom virkelig med mange gullkorn som f.eks:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry1393888

Sammenligning av K7 og Northwood er rimelig greit. Northwood knuser K7. I følge THG så yter XP3200+ omtrent som en P4C 2.8GHz.

Det stemmer da rimelig greit. Kommer selfølgelig veldig ann på oppsett og program.

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry1377239

Jeg synes Prescott ser mye bedre ut enn det de første P4 gjorde da de først ble lansert. I følge denne testen er arkitekturen noe bedre enn Northwood sin og da skulle vel denne kunne henge med i kappløpet om den heteste 32 bit ytelsen i et par år fremover siden denne arkitekturen antagelig skalerer til 5-6GHz.

:p

 

Jeg la forøvrig merke til at sistnevnte tråd ble sporet av i velkjent stil av en viss kjent håndtverker - noen ting endrer seg vist aldri :no:

Du har vel ikke endret deg så mye selv heller. Greit at jeg og f.eks snekker'n har lagd mange pro Intel poster her på forumet, men jeg tror ikke jeg behøver å ta noe hint fra deg. Jeg har tross alt "order of magnitude" flere pro AMD poster enn du har pro Intel poster... og det selv om jeg har ferre poster enn deg...

 

P.S. Jeg minner forøvrig om retningslinjene for forumet:

#14: Om du blir utestengt og registrerer deg på nytt med ett eller flere nye kallenavn, vil du bli permanent utestengt med alle nåværende og fremtidige kallenavn. Punkt 17 kan bli brukt i slike tilfeller. Det er heller ikke lov å ha mer enn én bruker. Glemmer du brukernavn / passord, ta kontakt med forumstyret.

:hmm:

Big deal, de har vært brukt sekvensielt. Tviler på at Mr Anders har inlogging etter at kk ble opprettet. Forøvrig merkelig at dette kom som noen overrskelse på snorreh og pgressum. Det sto jo oppgitt i signaturen til kk det første halve året. :!: vel de har alltid "vært etter meg" så hva kan en forvente. :thumbdown: Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Siden tråden er lit off topic akkurat nå , så må jeg si at jeg registrerer at snorreh har valgt og ikke svare på mine spørsmål men heller korrigerer sine egne tidligere svar etter at jeg har skrevet et innlegg , disse korigerer han slik at de "passer" bedre etter at jeg har skrevet og leter gjennom gamle poster for å finne noe å henge ut andre på , som feks HER: "eg la forøvrig merke til at sistnevnte tråd ble sporet av i velkjent stil av en viss kjent håndtverker - noen ting endrer seg vist aldri "

 

Samtidig ser jeg at han ble veldig opptatt av at Knik Knak hadde to nick , tilfeldig eller er det et nytt annslag i håp om å oppnå drømen om å få oss begge fjernet fra forumet :hmm:

Lenke til kommentar

Det var kanskje lite smart av snorreh, og skrive det innlegge. det blir bare krangel av. Men å skrive at snorreh redigerer innleggene sinne slik at de passer bedre, får jeg ikke til å stemme. Det jeg har sett er at han la til

 

uansett hvor dyktige de eventuelt måtte være rent teknologisk

 

før og

 

Du kan vel si at jeg er en ærlig teknolog med samvittighet.

 

Etter ditt innlegg

Lenke til kommentar
Masse

KnickKnack: Å si at du var en AMD Fanboy er vel kanskje "litt" overdrevet.

 

Siden en driver og mimrer kunne det jo i samme slengen vært interessant og hørt om snorreh's bakgrunn som Intel bruker.

 

 

 

 

----------------------------------

Nuvel:

Og bare så det er sagt, personangrep tolereres ikke.

*mumle noe om folk som rapporterer tråden som sutreunger i en barnehage*

Lenke til kommentar
Det var kanskje lite smart av snorreh, og skrive det innlegge. det blir bare krangel av. Men å skrive at snorreh redigerer innleggene sinne slik at de passer bedre, får jeg ikke til å stemme. Det jeg har sett er at han la til

 

uansett hvor dyktige de eventuelt måtte være rent teknologisk

 

før og

 

Du kan vel si at jeg er en ærlig teknolog med samvittighet.

 

Etter ditt innlegg

Gidder ikke rette dette flere ganger , men her er ting som er lagt til etter jeg skrev mitt innlegg :

 

"Jeg la forøvrig merke til at sistnevnte tråd ble sporet av i velkjent stil av en viss kjent håndtverker - noen ting endrer seg vist aldri "

 

" Du kan vel si at jeg er en ærlig teknolog med samvittighet."

 

" uansett hvor dyktige de eventuelt måtte være rent teknologisk " Ble IKKE endret , den linker jeg til i mitt innlegg

 

" (bortsett ifra x86-64 vs. IA64 selvsagt), "

I tillegg kommer det som er endret i flere andre innllegg i denne tråden .

 

Men blås i det jeg har sagt hva jeg mener om det og ferdig med det .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Masse

KnickKnack: Å si at du var en AMD Fanboy er vel kanskje "litt" overdrevet.

 

Siden en driver og mimrer kunne det jo i samme slengen vært interessant og hørt om snorreh's bakgrunn som Intel bruker.

Det var ikke en overdrivelse før jeg kom hit. Bygde AMD maskiner i fleng på den tiden, og har forsåvidt fortsatt med det selv om innslaget av Intel baserte maskiner har øket. Det var (er!?) ofte mindre mik mak å sette sammen Intel maskiner og jeg verdsetter tiden min. Dessten har det fra tid til annen vært store variasjoner i hva som var å regne for best i de forskjellige pris segmentene.

 

Selv THG var jo å regne som AMD heaven i 1998, men bildet er langt mer nyansert nå. Forskjellen på AMD og Intel produkter er ikke i sammsvar med de mest vanlige fordommene. Der Intel tradisjonelt var best er de ikke nødvendig vis det nå lengre og visa versa.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Knick Knack og Mr Anders ser ut til å være samme person. Jeg oversender saken til de som håndterer dette så finner de ut av hva de gjør med det.

Hva er årsaken til det , plutselig veldig lovlydig , eller et ønske om hevn?

Skal alle her på forumet utestenges som er eller har vert registrert mer enn en gang utestenges , blir det vel temmelig magert her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...