Gå til innhold

Dell vurderer AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

Knick Knack og Mr Anders ser ut til å være samme person. Jeg oversender saken til de som håndterer dette så finner de ut av hva de gjør med det.

Hva er årsaken til det , plutselig veldig lovlydig , eller et ønske om hevn?

Skal alle her på forumet utestenges som er eller har vert registrert mer enn en gang utestenges , blir det vel temmelig magert her

Ingen fare GKO. pg liker å rasle med sablene. Han har gjort det mange ganger før og jeg er her fortsatt. Dessuten har dette forumet behov for en person som kan argumentere for at alt annet en AMD baserte produkter ikke bare er søppel med god markedsføring. ;)

 

Det hadde rett og slett blitt nitrist om "AMD mobben" leste opp sannhetene. De er ofte svært trangsynte og representerer egentlig ikke flertallet på forumet, men for en uerfaren kan det være vanskelig å vite hva/hvem en skal tro på når det kommer vidt motstridende meninger. Det finnes bl.a poster her på forumet hvor opptil flere personer påstår at det eneste "positive" de kan se i Intel er markedsføringsavdelingen. Da er du etter min mening ikke i stand til å forholde deg til realiteter og jeg velger å tenke meg om to ganger før jeg sluker påstander fra en slik kilde. Personlig tror jeg ikke noe de sier med mindre det for meg virker logisk eller kan dokumenteres. Ikke uventet er det veldig ofte slik at de påstandene som ikke virker logisk heller ikke kan dokumenteres. Da kan en jo trekke konklusjoner selv...

 

Edit: Det er vel på sin plass at jeg definerer hva jeg mener med "AMD mobben": En gruppe her på forumet som er overpatriotiske i forhold til firmaet AMD. Det lar seg gjerne vise ved at de søker å fremheve at AMD er best til alt uansett hvordan en "vrir og vender på det". Jeg tror ikke det er veldig mange som hører hjemme her. Det er selvsagt fullt mulig å mene at AMD generelt er best uten å måtte prakke den meningen på alle andre. Ofte ser det imidlertid ut til at hovedpoenget er å "lage en krangel". Hvilket kan være interessant nok i seg selv så lenge en holder seg til påstander som kan sannsynlig gjøres eller bevises.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har da alltid vært fan av Itanium har du ikke, uansett nick? ;)

klart jeg har. Med en gang en forstår effekten av EPIC er det umulig å la være, spør du meg. Jeg vet imidlertid at det er fullt mulig...

Da foreslår jeg du prøver en Itanium-maskin slik jeg allerede har gjort ved flere anledninger, så kan jeg nærmest garantere at den placebo-effekten forsvinner raskere enn du klarer å si EPIC :cool:

 

Ja, du kom virkelig med mange gullkorn som f.eks:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry1393888

Sammenligning av K7 og Northwood er rimelig greit. Northwood knuser K7. I følge THG så yter XP3200+ omtrent som en P4C 2.8GHz.

Det stemmer da rimelig greit. Kommer selfølgelig veldig ann på oppsett og program.

Vel, troverdigheten til THG var på et historisk bunnpunkt på det tidspunktet. I dag vet vi heldigvis bedre og forskjellene i ytelsen er knapt merkbar i praksis.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Med fare for å bli OT igjen har jeg noen få spørsmål som sikkert noen av dere har mulighet til å svare på...

 

Hvis Dell skulle skifte fra Intel til AMD, vil dette gjelde alle modeller fra Dell?

Dell har jo en anseelig megde modeller både når det gjelder stasjonær og bærbar segmentet i markedet.

 

Jeg har ikke noen tall når det gjelder antall maskiner Dell selger på verdensbasis årlig, men siden flere her (samt mitt inntrykk) sier at mange storforbrukere foretrekker Dell, regner jeg med at antallet er høyt. Slik situasjonen er nå, har jo intel større produksjon av CPU'r enn AMD, men tror (vet) dere om AMD klarer å produsere nok til å dekke den evnt. nye etterspørselen?

 

Før det siste spørsmålet må jeg innrømme at jeg ikke har prioritert å satt meg innn i de forskjellige hovedkort/brikkesettene som eksiterer på markedet. Det er jo kjent at Intel er den produsenten som selger flest "skjermkort" på markedet takket være sine integrerte brikker. Hvordan vil dette utvikle seg med tanke på integrerte skjermkort fra nvidia (ati kommer vel med dette snart?). Skulle tro at dette ville bli en meget kjærkommen julegave for nvidia/ati? Noen formeninger anngående den vinklingen?

 

lenix

Lenke til kommentar
HEHE , EL LASSO , JEG PROVOSER VEL LITT,

 

MEN JEG HÅPER INDERLIG AT DELL HOLDER SEG UNNA AMD

 

For en av årsakene til amd sin vekst er at de har støtte blant mange fanboys i hele verden

 

den statusen fikk de ved å være the underdogs

 

jeg er , amd fanboy, jeg har også praktisert det i 14 år

 

med å kun bygge amd system til bedrifter, vell et par ganger har jeg mått gitt tapt å bygd intel

 

 

.Et av mine beste argumenter for å gi de at amd system har vært å sammeligne med DEll

 

 

Dell er størst så man sammenligner ytelse mot de største når det gjelder stabiletet så har jeg masse refranser. :)

 

Bedre en dell for sure ,selv med gamle amd K6

, vel den tiden var det vanskelig å overtale dem til AMD, nå er det ikke noen problem med å få bedrifter til å velge amd

 

vel jeg gråter vel litt for min syke mor, hehe , håper bare inderlig at jeg slipper å kon kurer med Dell når det gjelder AMD system

Eg har klart og pushe på ein bedrift / skule over 90 amd maskiner med t-bird / pala fra 1ghz til 1.5 ghz maskiner med nforce hk. Det var kun pga meg dei kjøpte det. Dei hadde altid kjøpt dell maskiner før. Først kjøpte vi 2 stk for testing, og dei fungerte utmerket.. så da klinte dei til med først 40 til, så 20, også 20 til... også komde ttil sammen 10 makiner til etter det. så ca 90 maskiner.

 

Som dere sikkert skjønner av avataren min så er eg litt intel fanboy no, men ikkje verre enn at eg kjøper amd neste gang min 3.0@3,6 blir for slapp i fisken... håper det blir lenge til dog.

Lenke til kommentar
[quote]Hvis Dell skulle skifte fra Intel til AMD, vil dette gjelde alle modeller fra Dell?
Dell har jo en anseelig megde modeller både når det gjelder stasjonær og bærbar segmentet i markedet.[/quote]

Det er ikke snakk om å gå helt over til AMD. Mange kunder rundt om i verden vil ha Opteron. Ettersom mange leverandører nå tilbyr Opteron så setter det mer press på en såpass stor leverendør som Dell. Visst Dell skulle ta å tilby AMD prosessorer, tror jeg dette bare ville forekomme i form av Opteron servere og kanskje noen stasjonære Athlon 64 etterhvert.

[quote]Slik situasjonen er nå, har jo intel større produksjon av CPU'r enn AMD, men tror (vet) dere om AMD klarer å produsere nok til å dekke den evnt. nye etterspørselen?[/quote]

Jeg vet ikke om AMD klarer å produsere nok, men det er ikke skjult at AMD har mindre kapasitet enn Intel. Athlon 64 suksessen har sikkert blitt merkbar på produksjonskapasiteten. AMD skaffer seg jo nå produksjonskapasitet hos tredjeparter. Men dette er nok ikke pga. Dell, AMD trenger nok generelt mer kapasitet.

[quote]Hvordan vil dette utvikle seg med tanke på integrerte skjermkort fra nvidia (ati kommer vel med dette snart?). Skulle tro at dette ville bli en meget kjærkommen julegave for nvidia/ati? Noen formeninger anngående den vinklingen?[/quote]

Nvidia har hatt integrerte skjermkort på noen av Nforce hovedkortene sine en god stund (socket A), men har langt å gå for å nå Intel. ATi har også hatt integrerte skjermkort en stund, men vanligvis ikke på sine egne chipsett. Som regel er det de som har chipsettene som har de integrerte skjermkortene på samme hovedkort. Nvidia hovedkort er jo bare for AMD og ATi-hovedkort har såvidt fått fotfeste. Intel vil nok ha flest skjermkort en god stund fremover.
Lenke til kommentar
Gammle er dere egentlig Knick Knack og snorreh?

Alt for gammle til dette. ;) ..og da tror jeg jeg for en gangs skyld snakker for oss begge.

 

snorreh: Jeg håper å få prøvd en i løpet av neste semester. Skal antagelig kjøre en del tester på ymse hardware da. Kan du dokumentere hvorfor min kunnskap om Itanium er å regne som placebo effekt så hadde det vært fint. Hvis ikke så kan du lese mer nøye her: Bastante og feilaktige påstander

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
snorreh: Jeg håper å få prøvd en i løpet av neste semester. Skal antagelig kjøre en del tester på ymse hardware da. Kan du dokumentere hvorfor min kunnskap om Itanium er å regne som placebo effekt så hadde det vært fint.

Jeg bare konstaterer at du uttaler deg ganske bastant om ytelse til plattformer du ikke har personlig erfaring med, bortsett fra å sluke alt hypet du finner på nettet rått selv om det åpenbart er en stor forskjell mellom teori og praksis. Som jeg har påpekt og dokumenter for deg mange ganger, så har Itanium aldri holdt hva Intel/HP har lovet mhp. reell ytelse. Det er hakk i plata, først kom Merced som skulle revolusjonere det meste og når den ikke innfridde så lovet de gull og grønne skoger med McKinley, og når den også skuffet så skulle alt bli så mye bedre med Madison 6M, deretter Madison 9M og nå senest Montecito. Så lenge jeg vet bedre basert på egne ytelsestester, så tar jeg alt hypet med soisk ro og en solid mengde salt :hrm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
snorreh: Jeg håper å få prøvd en i løpet av neste semester. Skal antagelig kjøre en del tester på ymse hardware da. Kan du dokumentere hvorfor min kunnskap om Itanium er å regne som placebo effekt så hadde det vært fint.

Jeg bare konstaterer at du uttaler deg ganske bastant om ytelse til plattformer du ikke har personlig erfaring med, bortsett fra å sluke alt hypet du finner på nettet rått selv om det åpenbart er en stor forskjell mellom teori og praksis. Som jeg har påpekt og dokumenter for deg mange ganger, så har Itanium aldri holdt hva Intel/HP har lovet mhp. reell ytelse. Det er hakk i plata, først kom Merced som skulle revolusjonere det meste og når den ikke innfridde så lovet de gull og grønne skoger med McKinley, og når den også skuffet så skulle alt bli så mye bedre med Madison 6M, deretter Madison 9M og nå Montecito. Så lenge jeg vet bedre basert på egne ytelsestester, så tar jeg alt hypet med soisk ro og en solid mengde salt :hrm:

Ok siden du vet bedre basert på egne ytelsestester , hvorfor viser du ikke de her på forumet istedenfor å lim/klippe utsagn fra amd pro personer på andre forum .

Det hadde da vitteligen vært mer troverdig med en saklig test og siden du har utført slike så burde du jo legge dise frem :hmm:

Du er jo selv en av de ivrigste posterne av "hypet" som du kaller det og din posting er vel nettop for å få andre til å "sluke dette rått" som du selv sier .

Her kritiserer du en annen for å bruke dette , menst du selv faktisk er den største brukern/distrubitøren for dette , blir ikke det å møte seg selv i døren .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

snorreh: den testen du selv utførte avviker så dramatisk fra alle tester som er gjort på Itanium (også uavhengige) at det resultatet kun kan forklares ved at det er en bug en eller annen plass. Derfor kan du ikke bruken den som en ytelses test. Dette har jeg vel nevnt et par ganger før tar jeg ikke mye feil...

 

Eksempel på uavhengig test:

http://www.3dchips.net/content/review.php?id=76&page=1

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
snorreh: den testen du selv utførte avviker så dramatisk fra alle tester som er gjort på Itanium (også uavhengige) at det resultatet kun kan forklares ved at det er en bug en eller annen plass. Derfor kan du ikke bruken den som en ytelses test. Dette har jeg vel nevnt et par ganger før tar jeg ikke mye feil...

Nei, det er en velkjent sak at Altix-bokser yter dårlig på slike problemer noe BEA heller ikke legger skjul på. Man kan jo alltid spekulere i hva det skyldes, og selv tror jeg det er den trege 400MHz bussen som er hovedproblemet, men jeg kan forsikre deg om at den dårlige ytelsen ikke kan bortforklares med bugs hverken med min kode eller JVM.

 

Ja, og den viser samme trendene som jeg ser ellers - altså at Opteron yter bedre enn Itanium på reelle problemer. Se forøvrig også dette:

http://www.fluent.com/software/fluent/fl5bench/fullres.htm

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nei, det er en velkjent sak at Altix-bokser yter dårlig på slike problemer noe BEA heller ikke legger skjul på.

Rimelig teit å diskutere itanium i denne tråden. vel vel.

 

Nå er det altså SGI boksen sin feil. I sted var det prosessoren.... :no: Ikke lett å bli klok på dette når du hele tiden dodger slik. Kanskje best å tenke seg litt bedre om neste gang. Eller har du frikort på fakta feil? Virker ikke som om pg og co er villig til å håndheve Bastante og feilaktige påstander like strengt for alle, så jeg bare spør.

Man kan jo alltid spekulere i hva det skyldes, og selv tror jeg det er den trege 400MHz bussen som er hovedproblemet.
Sikter du nå til Itaniums FSB som også brukes i alle andre Itanium maskiner. Bl.a HP sine som ikke akkurat er kjent for å være trege på BEA apps. Med mindre treg og verdens raskeste nettopp er blitt synonymt? snorreh: (..) for generell Java-ytelse i BEA på forskjellige plattformer så er SpecjAppServer2002 en grei indikator.

 

men jeg kan forsikre deg om at den dårlige ytelsen ikke kan bortforklares med bugs hverken med min kode eller JVM.
Det er vel derfor BEAs JVM er blitt omtrent 20% bedre bare siden april i år. Med bugs mener jeg ikke nødvendig vis feil i denne sammenheng. Det burde jo være innlysende. Om en subotimal JVM har bug eller ikke er vel en definisjons sak.

 

Ja, og den viser samme trendene som jeg ser ellers - altså at Opteron yter bedre enn Itanium på reelle problemer.

Prøver du nå å forsvare dine bastanrte og feilaktige påstander om at Itanium på "reelle" tester yter en snau brøkdel av Opteron ved å vise til at Operon er bedre i noen tester og dårligere i andre. Den er litt billig. Særlig når en tar i betraktning at den testede Itanium prosessoren er på bare 1.3GHz 1.5MB? L3 cache :no: Skuffende lite troverdig.

 

Sett. Opteron 250 slår Itanium 2 1.5GHz i noen tester særlig small class og medium class, mens Itanium slår Opteron i en rekke av Large class testene. Igjen dette forklarer ikke på noen måte dine påstander om elendig ytelse på reelle programmer. For siste gang: les reglene for forumet og prøv og ikke bryt dem systematisk slik du har for vane å gjøre hver gang du finner det for godt å slenge dritt om Itanium prosessorer. En stakkars kunne jo komme i skade for å tro at du faktisk baserte påstandene dine på fakta. Noe som herved bør være ettertrykkelig og utenfor en hver tvil motbevisst.

 

Din personlige test av Itanium 2 er så til de grader inkonsistent med andre tester at det er nærliggende å tro at tallene er diktet opp. Sier ikke at du har gjort det, men det lukter fisk når en kjent itanium "hater" kan levere egne testresultater som avviker så kraftig. Du kan sikkert forsikre meg om både det ene og det andre, men hvis utgangspunktet ikke var helt clean hva hadde vel en slik forsikring vært verdt? Jeg bare spør igjen!

Lenke til kommentar

Vel, vel. Det skal bli interessant å se om Dell begynner med AMD-prosessorer.

 

Personlig, så har reklamene til Dell på TV gitt meg et dårlig intrykk av selskapet, bla. fordi de sa to ganger at maskinen hadde "Intel Pentium 4-prosessor". Dette har de heldigvis sluttet med nå. Men det jeg har lagt merke til, er at Dell har til tider gjort maskinene sine dårligere fra måned til måned. Ikke misforstå, men for et års tid siden, da jeg fikk mange kataloger fra Dell, la jeg plutselig merke til at Dell reduserte grafikk- og systemminnet fra måned til måned på en serie med bærbare pcer. Prisen var ca. den samme, men altså ble tilbudet dårligere. Dessuten så har Dell inntil nylig opperert med 256 MB ram på sine pcer(som standard på mange modeller), og nå reklamerer de for å ha hele 512 mb, noe som jeg mener er nødvendig skal du ha windows XP. (som jeg ikke liker)

 

Og til denne diskusjonen generelt: Husk ord deling, for ellers blir det skrive feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...