Gå til innhold

Ny OS-disk (raptor?)


Jg.a

Anbefalte innlegg

Når jeg nå skal oppgradere diskplassen på pc'en min så tenker jeg å kjøpe en WD (er fan av disse) S-ata 200GB disk. Foreløpig nå kjører jeg OS på en 11GBpartisjon av WD 120GB(ide). Har hørt at man bør kjøre OS på den raskeste disken og derfor vurderer jeg å skaffe meg en Raptor :hmm:

 

Hvis 200GB'en blir OS-disk så kommer jeg til å mekke en egen partisjon til win på den (10-20GB), reste blir brukt til film, serier ol (har en annen disk til spill). Da vil jeg jo ha samme "problem" som tidligere at den andre partisjonen vil sinke win-partisjonen.

 

Skal jeg bare beholde win på 120'ern og bare gå for den store disken, eller råne litt og skaffe meg en raptor?

 

BTW noen som vet støynivå på disse diskene og kan sammenligne (erfaringsmessg) de to raptordiskene?

 

PS: kommer til å skaffe 200GB'en uansett

Endret av Jg.a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg starta opp systemet mitt me kabinettet åpent så trodde jeg faktisk ikke Raptor disken min hadde strøm. Jeg hørte den rett og slett ikke i det heletatt. Jeg er dog vant med gamle disker som satt i mitt gamle system, men jeg trodde da jeg skulle høre den ihvertfall.. I et ellers vifteløst kabinett vil du sikkert være i stand til å høre den, men poenget mitt er at jeg ble _veldig_ overrasket over hvor støysvak den var... Og fy f* for en ytelse;)

Lenke til kommentar

en maxtor vil nok yte rimelig bra, men de har rykte på seg (og mine egne erfaringe tilsier) at de ryker oftere enn gjennomsnittet. Har selv en Raptor 36GB og er meget fornøyd med den. Angrer ikke i det heletatt på at jeg kjøpte den. Skal bygge meg ny pc på jobb i morgen, og da skal jeg tuppe i en Raptor 74GB, så det blir tøft å se hvilken ytelsesforskjell det blir i praksis.

 

Er selv WD fan og har stort sett WD disker (bortsett fra et par IBM'er fra den tiden jeg var blakk. Bestilte faktisk 3x WD200GB i dag). Har aldri hatt noe problem med noen av de (IBM diskene har faktisk også hold mistenkelig lenge...)

 

Uansett hvilken løsning du velger lønner det seg å kjøre OS på den raskeste disken. Hvis du ikke har en 10k RPM disk, er bestandig hovedregelen at desto større disk, desto høyere datatetthet på platene = høyere hastighet på overføring. Det lønner seg heller ikke å partisjonere opp diskene mer enn nødvendig (2, max 3 partisjoner... kommer an på hvor stor disken er. Har testet dette nøye og det ER ytelsesforskjell).

 

Ang. støy så har jeg en IBM 30giger, og den støyer mer... På en litt annen måte, men likevell.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
Er ikke Maxtor 250 eller 300 GB med 16MB cache veien å gå ? Stor kapasitet, og like? rask som Raptor.

LANGT fra like rask som Raptor!

 

Jeg har 2stk Raptor selv. 36.7gb versjonene. Kjører dem i raid bare til Windows. Ekstremt raskt. Men disse bråker en hel del! Høy konstant hvine lyd og knatringen høres veldig godt. Den andre disken, en 120gb WD er tilnærmet lydløs i forhold.

Men har lest og hørt av andre at storebroren 74gb versjonen er mye bedre med tanke på støy. (og ytelse)

Lenke til kommentar

74GB utgaven støyer mindre og yter bedre enn lillebroren.

 

Men likevel registerer jeg brukere som mener at også 74GB utgaven vibrerer kraftig, og det forplanter seg gjerne gjennom kabinettet. Det får meg til å utsette innkjøp av en slik til jeg får undersøkt bedre. Syntes vel det gikk litt i seneste laget etter at jeg avhendet mine to Cheetah 15.3 18.4GB og Adaptec 29320-R-kontrolleren min for et år siden...

 

Dette med gummiopphengte harddisker har jeg mistet troen på. Fint mht støy, men for kjølingen sin del er det rett og slett bare elendigheten. Mesteparten av varmen skal disken nemlig avgi på flatene hvor den er fastskrudd. Seagate 7200.7-diskene mine gikk opp 8 grader når jeg monterte dem gummiopphengt i et elendig Lian Li-kabinett i forhold til den gode gamle Chieftec`en. Begge tilfeller med 80mm vifte på 5 volt foran. Måtte faktisk kjøre opp vifta på 12 volt for å få ned tempen på diskene (gjenstod faktisk 1-2 grader), og da bråkte det i sum mye mer enn med disker som var skrudd rett i gods med 5volt vifte foran.

 

Ingenting for meg!

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
en maxtor vil nok yte rimelig bra, men de har rykte på seg (og mine egne erfaringe tilsier) at de ryker oftere enn gjennomsnittet. Har selv en Raptor 36GB og er meget fornøyd med den. Angrer ikke i det heletatt på at jeg kjøpte den. Skal bygge meg ny pc på jobb i morgen, og da skal jeg tuppe i en Raptor 74GB, så det blir tøft å se hvilken ytelsesforskjell det blir i praksis.

gidder du å poste her når du har testet den?

Lenke til kommentar
med gummioppheng/fester støyer ikke en raptor noe mer enn

en gjennomsnittsdisk.

Med gummioppheng/fester kommer den raske omdreiningshastigheten til en Raptor til å ødelegge gummien i løpet av en del måneder/et år. Gummien blir rett og slett vrid i stykker av en Raptors 10 000rpm.

 

Synd, men sant. (ihvertfall i følge kolleger)

hvordan to gummiblokker som er presset inn mellom disken og kabinettet i en "5 kvart-tomms" brønn skal bli vridd er nå et under for meg, men du eller dine kolleger kan sikkert presentere meg med et skjematisk fremstilling over disse kraftoverføringene som vrir gummi som er "beetween a rock and a hard place"

Lenke til kommentar

Nei, det kan jeg ikke. Men det sier seg selv at en disk på 10 000rpm har kraftigere dreiningspunkt enn en disk på 7200 rpm, og at dette vil føre til økt slitasje av gummifestene. Hver gang disken starter og spinner rundt, vil gummifestene presses noe til siden, og på lang sikt fører dette til slitasje. Jeg har hørt at slike fester kan gå i stykker på rundt et år, avhengig av bruk.

Lenke til kommentar
en maxtor vil nok yte rimelig bra, men de har rykte på seg (og mine egne erfaringe tilsier) at de ryker oftere enn gjennomsnittet. Har selv en Raptor 36GB og er meget fornøyd med den. Angrer ikke i det heletatt på at jeg kjøpte den. Skal bygge meg ny pc på jobb i morgen, og da skal jeg tuppe i en Raptor 74GB, så det blir tøft å se hvilken ytelsesforskjell det blir i praksis.

gidder du å poste her når du har testet den?

Jau. Begynte å bygge opp pc'en i dag, men det viste seg at CPU'en hadde skade ( :cry:), så det vil ta noen dager før jeg får den opp å gå...

Lenke til kommentar
Nei, det kan jeg ikke. Men det sier seg selv at en disk på 10 000rpm har kraftigere dreiningspunkt enn en disk på 7200 rpm, og at dette vil føre til økt slitasje av gummifestene. Hver gang disken starter og spinner rundt, vil gummifestene presses noe til siden, og på lang sikt fører dette til slitasje. Jeg har hørt at slike fester kan gå i stykker på rundt et år, avhengig av bruk.

Tviler sterkt på at dreimomentet i raptordisken klarer det! :D

(det måtte isåfall vere av dårlig kvalitet).

 

Kan trygt bruke gummidempere uten at dei vert vridd istykker.

Lenke til kommentar

Bestillte selv en 74GB WD Raptor på fredag, og fikk den på lørdag. MPX er raske :cool: Uansett, disken bråker ikke noe mer idle enn min 200GB Seagate Barracuda 7200.7. Vibrasjoner var det heller ikke å spore i kabinettet mitt. Diskene har ingen form for vibrasjonsdemping. Kabinettet mitt er forøverig et Lian Li PC65USB.

 

Eneste jeg har å utsette på disken er at den bråker noe mer når den søker, men det oppveies av den gode ytelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ExTerminator: Hva slags CPU-kjøler har du?

(og resten av utstyret som bråker?)

 

Kjører selv Volcano 11 som en ikke kan høre...

Du kunne ha trykket her så hadde du funnet det ut med en gang :p

 

Men her kommer...

 

Jeg bruker PSU'en som er original i Cheiftek boksen.

Et ATI 9800XT som suser en del...

CPU kjøling: CoolerMaster AERO 4 Lite INTEL

Kabinettkjøling: 4xEKL 80x80

Hovedkortet er ett Abit IC7-G som har en bråkete chipkjøler.

 

Alt i alt høres PC'en ut som en støvsuger :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...