Gå til innhold

Opera en rask nettleser


sadoprest

Anbefalte innlegg

Følte Opera var raskere før, men etter å ha hatt den installert en stund så blir den treigere. Slik har det vært hver gang jeg har innstallert nyere versjoner. Usikker på om dette bare er innbilning eller :p

Har du oppdatert gammel Opera da?

Man bør slette gammel versjon før ny innstaleres. Du kan jo også øke/senke

ytelsen med preference. Jo mer man slår av jo raskere går det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha brukt Opera som alternativ for IE en periode har jeg de siste månedene kjørt Firefox. Merker at den bruker litt mer RAM enn IE, men er ikke merkbart raskere.

 

Forsøkte Opera 7.6 i går, men da jeg begynte å rydde i Bookmarks fant jeg også ut hvorfor jeg fjernet den - det er ikke mulig å slette bookmarks ved enkle høyre-klikk. Dessuten var det noen Bookmarks jeg overhode ikke fikk fjernet.

 

Største fordelen ved Opera og Firefox slik jeg ser det, er muligheten til å åpne nye vinduer i bakgrunnen. Opera har i tillegg en fordel ved at den kan save sessionen ved exit.

Lenke til kommentar
Det er mange som skryter av at Opera er den beste og raskeste nettleseren. Personlig synes jeg den er veldig bra men så veldig rask har jeg ikke opplevd at den er. Når jeg går innom diverse nettsteder (dagbladet.no, dn.no, hw.no osv..) bruker Opera forferdelig lang tid på å laste hele siden, noe som er svært irriterende. Når jeg prøver de samme sidene med IE så lastes de inn mye raskere.

 

Jeg håper at dette bare skyldes en feilinnstilling som kan rettes opp. Er det noen som har noen gode forslag.

 

Bruker: Opera v7.54 (identifisert som IE 6.0), WinXP Pro sp1.

 

Maskin: Dell Optiplex GX260 (p4 2,4, 512 ram,)

Sitter på NTNU sitt 100 MBit nett.

Se på innstillingene dine under tools, preferences, network (max connections to server & total connections). Likeledes størrelsen på cache og bruk av ram. Har du opera på norsk, får du oversette dette til tilsvarende ord. :D

Her er en side med mange linker til tips og triks for opera.

Lenke til kommentar

Prøver nå et experiment.... Åpner en side jeg aldri har åpnet før hverken i Opera eller IE og ser hva som er raskest.

Sitter på en 512/512 linje med vanlige programmer kjørende i bakgrunnen.

 

Siden: http://www.penny-arcade.com/community.htm

 

Opera: 6,77 sek

IE: 11,75 sek

 

Selv om jeg gjorde dette manuelt med stoppeklokke ser jeg klart forskjell siden Opera var nesten dobbelt så rask som IE.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...