Gå til innhold

Opera en rask nettleser


sadoprest

Anbefalte innlegg

Det er mange som skryter av at Opera er den beste og raskeste nettleseren. Personlig synes jeg den er veldig bra men så veldig rask har jeg ikke opplevd at den er. Når jeg går innom diverse nettsteder (dagbladet.no, dn.no, hw.no osv..) bruker Opera forferdelig lang tid på å laste hele siden, noe som er svært irriterende. Når jeg prøver de samme sidene med IE så lastes de inn mye raskere.

 

Jeg håper at dette bare skyldes en feilinnstilling som kan rettes opp. Er det noen som har noen gode forslag.

 

Bruker: Opera v7.54 (identifisert som IE 6.0), WinXP Pro sp1.

 

Maskin: Dell Optiplex GX260 (p4 2,4, 512 ram,)

Sitter på NTNU sitt 100 MBit nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opera er raskere når man hopper fram og tilbake mellom sider man har vært på før. Tror det skyldes en smartere måte å cache sider på.

Ved nedlasting av sider er det ofte faktorer som båndbredde og server respons som er tregeste ledd.

En ting som gjør rendring av sider raskere med opera er at man enkelt kan skru plugins og java av/på. Dermed, om man har noen av disse slått av blir det mindre å laste. Man kan skru av slikt i IE også, men må da rote rundt i menyer, noe som for min del betyr at de blir alltid stående på i I.E.

 

Edit: Opera bruker mer ram, men mindre cpu (hos meg). Det er en fordel for meg siden jeg har treg cpu, og masse ram.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Har man raskt internettforbindelse så er det jo ikke så lett å merke forskjellen mellom de forskjellige nettleserene når det gjelder hastighet.

 

Det er derimot andre ting som får meg til å velge andre fremfor IE og det er sikkerhet og anti pop-up. Her er det Mozilla Firefox som brukes nå, tidligere brukte jeg Opera.

Endret av Launch
Lenke til kommentar

Til Launc: Sitter på NTNU sin 100 MBit linje så linjehastigheten antar jeg spiller liten rolle. Opera er fremdeles mye tregere enn IE.

 

Opera er bedre å bruke enn IE synes jeg, men når det virker som om jeg sitter på en 386 lurer jeg på om det virkelig er verdt det.

 

Angående RAM bruken til Opera er jeg heller ikke så veldig imponert. Jeg åpnet opp maskinen etter å ha vært borte en stund og til min forargelse gikk alt utrolig tregt. Da jeg endelig fikk opp Taskmanager (ca. 1 min) så jeg at Opera badet seg i utrolige 135 MB RAM. Hva er grunnen til det? Maskinen har vært inaktiv (håper jeg) i over tre timer og Opera hadde bare tre sider oppe så det skulle ikke være noen grunn til at minnebruken skulle være så enorm.

 

Dersom det hadde gått an å bruke musbevegelser i IE er det ingen tvil om hvilken nettleser jeg hadde brukt nå. Får bare satse på at neste versjon av Opera blir bedre.

Lenke til kommentar

Noen av hovedgrunnen til at jeg bruker Opera er:

  • Innebygd download manager. Utrolig deilig å slippe et tredjeparts program til det også
  • Måten det lukker opp nye vinduer "inne i seg selv" så en slipper alle disse vinduene som overbefolker taskbaren din.
  • Den uvinnelige deilige funksjonkomboen: Ctrl+N (=nytt vindu) --> F2 (bringer opp "Go To Page" dialogen) --> g "Dette vil jeg spørre Google om idag) (det som etterfølger g blir oppfattet som et Googlesøk).

Når jeg tenker meg om så er nok den siste stjernen hovedgrunnen til at jeg bruker Opera. Den er så ubeskrivelig deilig og tidsbesparende at jeg får lyst til å sende utgiverene penger :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...