Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er tabell og array det samme? Jeg anser en tabell for å ha to dimensjoner, mens et array kun har én dimensjon og kan sammenlignes med en liste.

det samme? eh. jeg sier aldri tabell når jeg mener array i alle fall...og omvendt.

bruker som regel ordet tabell om gui og i db-sammenheng. array i programmeringssammenheng

 

et array kan ha så mange dimensjoner som du ønsker. blir litt mye å vri hodet rundt når det overstiger 3 dimensjoner da...

Lenke til kommentar

Ser ut til at det du sier stemmer, A_N_K:

http://en.wikipedia.org/wiki/Table_%28information%29

..altså man bruker tabell også når det er 1 dimensjon.

 

Kanskje det er annerledes når det er snakk om tabeller i sammenheng med programmering?

http://en.wikipedia.org/wiki/Table ("Table (programming)" er ikke skrevet ennå)

 

Edit:

..menneh, altså .. jeg sier fortsatt "et array" og "en tabell" - har ikke noe med dét å gjøre.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Er Array et norsk ord?

 

En gammel Pascal bok jeg har, sier følgende:

 

"En tabell (engelsk: "array") består av et antall komponenter, organisert og nummerert etter et bestemt mønster..." og snakker videre om endimensjonale og flerdimensjonale tabeller.

 

Det er mulig norsk er litt fattigere enn engelsk, da ordet tabell på norsk kan benyttes både om databasetabeller (relation/table) eller datastrukturen (array), sikker mer og....

 

Men må nok innrømme at også bruker "et array" av og til, men aner ikke hvorfor jeg foretrekker det fremfor "en array".

Lenke til kommentar

Jeg sier en array, men andre (f eks noen av mine forelesere) sier et array.

 

Det er ikke et fasitsvar på dette, da dette ordet ikke eksisterer i det norske språk. I en programmeringsbok vi brukte på skolen i fjor ble det oversatt til tabell.

Både array og tabell kan være en- eller flerdimensjonal.

 

En endimensjonal array er forresten ikke det samme som en (lenket) liste. En liste kan utvide seg etter behov, mens en array har en predefinert størrelse (+ mange andre forskjeller).

Lenke til kommentar

nei.

 

Dette er en linked list:

typedef struct _linked_list
{
 linked_list *next;
 linked_list *prev;
 void *data;
}linked_list, *lp_linked_list;

 

fordelen med denne er at du ikk trenger å flytte noen pekere når du fjerner et element.

 

dette er et array:

char *array = new char[256]; // Dynamisk størrelse

eller

char array[256]; // Statisk størrelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...