Gå til innhold

Rusmidler og musikere: Dop = kreativitet?


Suppelars2k

Anbefalte innlegg

Det er vel sånn at dop kan hjelpe noen, men ikke alle. Men jeg tror at dop kan få folk til å tenke ting de vanligvis ikke tenker på. Og dermed komme på ting de vanligvis ikke kommer på. Altså de tenker på en annen måte. Dop kan vi vel kalle et hjelpemiddel for å øke eller få i gang kreativitenen. Men ikke alle er like så det gjelder ikke for alle, noen får kanskje den motsatte effekten.

Tror du har et poeng. Når man er rusa, tenker man annerledes - altså noe man vanligvis ikke tenker på. Av den grunn kan det jo være at enkelte knallgode sanger blir skapt i ruset tilstand, selv om jeg tror at et flertall av bandene som lager sanger som virkelig er bra ikke er under påvirkning av diverse rusmidler. I alle fall ikke når de lager den aktuelle sangen. Selvfølgelig - det finnes unntak.

 

For å svare på HalTans spørsmål tror jeg derimot ikke at det er dopet som gjør musikken stort, heller omvendt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At noen har produsert bra musikk på dop betyr ikke at dop er nødvendig, eller til og med bra for kreativiteten. Det finnes masse bra musikk som er produsert av straite folk også.

 

Nå sitter ikke jeg på noen oversikt over rusbruk blant musikere, men jeg vil gjette på at det meste av bra musikk faktisk er produsert av mennesker som ikke var påvirket av noen form for kjemisk stimuli i gjerningsøyeblikket.

 

Dop har for øvrig en tendens til å gjøre folks karriere relativt kort.

Lenke til kommentar
At noen har produsert bra musikk på dop betyr ikke at dop er nødvendig, eller til og med bra for kreativiteten. Det finnes masse bra musikk som er produsert av straite folk også.

 

Nå sitter ikke jeg på noen oversikt over rusbruk blant musikere, men jeg vil gjette på at det meste av bra musikk faktisk er produsert av mennesker som ikke var påvirket av noen form for kjemisk stimuli i gjerningsøyeblikket.

 

Dop har for øvrig en tendens til å gjøre folks karriere relativt kort.

Depeche mode da? ;)

Lenke til kommentar

Jeg har et eksempel på at dop har motsatt virkning. Noen som har hørt soloplatene til Syd Barrett? Der var det mange gode idèer, men sangene kommer ikke helt frem fordi han var blitt et dophode uten kontroll. Du hører hosting midt i sangene, og flere ganger må han begynne på nytt fordi han ikke treffer de rette grepene. I en sang glemmer han å skru på forsterkeren. Han oppdager det midt uti innspillingen, skrur på, og først da kan du høre gitaren. Før dopen tok styring over ham, lagde han Pink Floyds debutalbum 'The Piper at the Gates of Dawn' som er noe for seg selv.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...