Gå til innhold

Rusmidler og musikere: Dop = kreativitet?


Suppelars2k

Anbefalte innlegg

Vel, siden debatten oppstod et annet sted, fortsetter vi den her.

 

Personlig synes jeg det er en myte at dop = kreativitet. Jeg føler mer at det er et handicap å ikke klare å trekke fra kreativiteten sin uten dop. Men men, det finnes mange måter å se den saken på.

 

Det er faktisk ingen myte at rusmidler = kreativitet.

Det er kanskje nermest beviselig. Se bare på Nick Cave. Han lagde knallgode album da han var på nåla og etter han slutta er det bare møl i forhold.

Flere eksempler: Alice In Chains - Heroin

Nirvana - Heroin

The Beatles - Marihuana og LSD

Møtley Crue - Kokain

 

Ja du skjønner sikkert tegninga. På rusmidler blir enkelte "antenner" i hodet satt i mer effektiv drift, mens andre deler svinner litt. Dessuten så kan tynge stoffer som kokain og heroin forandre en person over lengre tid så kraftig at personen er dømt til å få inspirasjon av stoffet.

Det er heller ikke rart at stoffer har i alle år blitt brukt for å få kontakt med gudene. Det er jo klart at en person som tar syre blir påvirket av opplevelsen.

Som The Beatles som fikk en kopp "te" av en tannlege og det forandret alle drastisk. Kanskje hadde ikke sgt.pepper og utover ha vært det samme uten?

Ikke vet jeg, men jeg tror garantert at rusmidler og musikk har en sammenheng uansett. Kanskje litt off topic, men..

 

Jeg synes det blir å trekke det litt vel langt når man sier at rusmidler = økt kreativitet. Det er da utrolig mange eksempler på /veldig/ bra band som overhodet ikke har vært borti dop.

 

Er veldig uenig med deg der.

 

 

 

Så. jeg vil gjerne si følgende til Raziel: La oss ta eksempelet jeg nevnte tidligere: The Mars Volta. Dette er kanskje den mest "spaca" og kreative/nyskapende musikken jeg har vært bort. De to hovedmedlemmene (komponistene, altså) Omar Rodriguez-Lopez og Cedric Bixler Zavala er begge ex-heroinmisbrukere. De har vært på kjøret i 10 år, helt til tidlig på 2000-tallet (tror jeg det var). En god venn av de to døde av en overdose, noe som også gav inspirasjon for de to til å slutte med dop. I 2003 gav gruppa ut sitt første album siden tida i dopkjøret ført som vokalist og gitarist i emopunk-bandet At The Drive-In. Albumet er UTROLIG. Progressiv psykedelisk Snaskesnask av en annen verden. Den definitivt mest kreative og spaca plata på årevis. Plata ble skrevet, produsert og spillt inn helt uten bruk av dop. Lytt på den, og skjønn hva jeg mener. Dop er ingen forutsetning for kreativitet, jeg mener det er en halvsannhet og myte at kroppen mp tilføres mer eller mindre destruktiv kjemi for å være kreativ. Kreativiteten bor i oss, ikke stoffet. Musikken bor i oss, ikke stoffet. Men en ting er sikkert, forventningene knyttet opp til myten om stoffbruk og krativitet, er helt sikkert en medvirkende kreativitetsbooster.

 

Diskutèr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen tvil om at det er mulig å lage både fantastisk og eksepsjonell musikk uten bruk av dop.

Men hva er det egentlig som har fått mange kjente/gode musikere opp gjennom åra til å begynne med tunge rusmidler? Lett tilgang? Er de sprø alle sammen og føler større behov for rus enn andre?

 

Jeg undres. :hmm:

Lenke til kommentar

Det er vel sånn at dop kan hjelpe noen, men ikke alle. Men jeg tror at dop kan få folk til å tenke ting de vanligvis ikke tenker på. Og dermed komme på ting de vanligvis ikke kommer på. Altså de tenker på en annen måte. Dop kan vi vel kalle et hjelpemiddel for å øke eller få i gang kreativitenen. Men ikke alle er like så det gjelder ikke for alle, noen får kanskje den motsatte effekten.

Lenke til kommentar

Kan vel i denne sammenheng ta et sitat.

 

"Kids, don´t buy drugs!!..

Become a popstar, and you´ll get it for free!"

:p (Fra filmen "Love Actually")

Tror ikke at selve stoffet får deg til å bli mer kreativ, men som sagt når det har fått et slikt rykte skulle jeg ikke bli forundret om det faktisk hjalp. Når du hører at band som senere har blitt store eller er store, tar dop så skjønner jeg godt at du tror det kansje kan hjelpe litt.. Hører man ting ofte nok, så begynner man jo til slutt å tro på det.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Kan tenke litt på Pink Floyd.

Den første hjerna bak Pink FLoyd var Syd Barret. Han var scitso og drev senere med LSD:

Hans musikk er noe av det flotteste innen psykadelisk musikk. En av de virkelige støttene.

 

Men så gikk han ut og Roger - David tok over.

De hadde et heilt annet forhold til stimuli enn hva Syd hadde, men deres røtter i A Piper at the Gates of Dawn ble aldri glemt.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg tror at det er sånn at begge går opp i hverandre. Altså at noen artister har blitt gode på grunn av dopet. Og så har dop blitt populært på grunn av de samme artistene. Så, først det ene, så det andre. Men artistene er jo ikke de eneste som har hjulpet til å gjøre dopet stort da. Finnes andre kjendiser som også har en del innflytelse på folk.

Lenke til kommentar

Jeg er kreativ, og jeg drikker ikke alkohol en gang :p

 

Forøvrig så er ikke det helt uvanlig blant musikere heller(alkohol altså). Bare se på James Hetfield.

 

I denne diskusjonen synes eg det passer med et Bill Hicks sitat.

See I think drugs have done some good things for us. If you don't think drugs have done good things for us then do me a favor. Go home tonight and take all of your records,tapes and all your CD's and burn them. Because, you know all those musicians who made all that great music that's enhanced your lives throughout the years? Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrreal fucking high on drugs.
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at dopmisbruket til mange musikere kommer som en følge av dres kreativitet, og ikke at kreativiteten har sitt utspring fra dopbruket. Musikere, og kanskje kunstnere generelt har drøssevis med ideer og kreativ kapasitet, og har kanskje lettere for å rote seg bort i dop som følge av deres ville ideer osv.

 

Antakeligvis er det mye musikk som aldri ville sett dagens lys hvis det ikke hadde vært for deres røyking, men jeg vil ikke si at det er den største kreative kilden deres.

 

Mange kjendiser i musikkmiljøet blir satt under et stort press, det kan jo også være en årsak til eksprimentering med dop.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis...

Oasis var et jevli bra band frem til snortinga/røykinga tok litt overhånd og de gav ut 'Standing on the shoulders of giants' - et relativt middelmålig album imho, også etter deres mening.

 

Det er sikkert flere band og artister som kan nevnes men jeg kommer ikke på noen fler i farta. Oasis er uansett et bra eksempel på at det kan gå åt skogen.

 

...men det er forsåvidt ikke tvil om at det har blitt lagd enormt mye bra musikk gjennom eksperimentering med dop. Pink Floyd og Mars Volta er nevnt, Jimi Hendrix var kronisk høy, Elliott Smith brukte det som var i 10 år++ (tok til slutt livet av seg RIP), Queens of the Stone Age omreisende dopsirkus...

 

Må bare nevne ultra kreative Sigur Rós (Island), dopfritt band. Vokalisten synger med høy lys stemme mens han spiller el-gitar med en fiolinbue (av og til med tenna), mens bassisten slår på strengene med en trommestikke. Får ståpels av å høre på de gutta der, lydbildet er helt unikt. (vedlagt bilde)

 

...

Apropos Mars Volta så er Melt Banana noe i samme gata, kanskje (om mulig) enda mer psykedelisk og progressivt. :hmm:

post-200-1099558128_thumb.jpg

Endret av LordTimmy
Lenke til kommentar

At man blir mer kreativ når man går på dop tror jeg ikke noe serlig på, men at man tenker anneledes tror jeg er et faktum. Når du går på dop så kanskje du ser mer av de mørkere eller de lysere sidene i livet og kan lage musikk om det, det er selfølgelig godt mulig å lage bra musikk uten dop. Det jeg mener er at en person som går på dop eller har gode eller vanskelige ting på gang i livet sitt, som for eksempel at the mars volta sine kamerater døde så lager de det et kjempebra album tror jeg ikke er noen tilfeldighet. Med tanke på at de hadde opplevd noe som sannsynligvis var ganske trist for dem. Jeg tror at kreativiteten kommer fra tenkemåten og tenkemåten kommer fra livsstilen.

Lenke til kommentar

Hehe HalTan! Jeg skjønte du villa lage en ny topic om dette! ;)

Ok det jeg mener er ikke at det er dopet som gjør en person kreativ.

Det jeg mener er at dop kan virke som en slags booster for kreativiteten.

Man ser ting i et annet lys. Og DET er fakta.

 

 

Når en person er høy brukes jo andre deler av hjernen bedre og andre dårligere. Dermed får du andre inspirasjonskilder. Så enkelt er det.

Jeg røyker og legger ikke skjul på det og jeg VET at musikk gir en helt annen opplevelse når man er høy.

Nå forandrer jo ikke hasjen noe spesielt egentlig, men jeg føler ihvertfall at når jeg er høy så greier jeg å fokusere mer på selve musikken og ikke alt rundt meg.

Når jeg er høy og hører på musikk er det KUN musikken som er i hodet mitt.

Man havner på totalt samme bølgelengde som musikken.

Jeg føler det sånn at musikken er en bølge som jeg surfer på.

Dette føler jeg kun når jeg har røyka og da får jeg helt syke opplevelser!

Har faktisk flere ganger fått mental orgasme av både Genesis, Gentle og ikke minst Crimson!!

(Håper dere skjønner at mental orgasme ikke er det samme som vanlig orgasme)

En person kan prate til meg og rope på meg uten at jeg merker noe som helst.

Man havner i en slags transe og det er nok det som er sannheten bak "myten" om at dop=kreativitet.

 

Men det vil jo selvsagt ikke si at en person kan bli superstjerne bare han røyker nok og pakker i seg mest mulig dop. Man må selvfølgelig ha en kunstnerhjerne for å få det til.

 

Og ja jeg vet at mange band som spiller speisa prog og andre sære typer musikk ikke trenger å bruke dop, men MANGE har gjort det! (Yes, Emerson, Lake & Palmer, Crimson, Genesis, Gentle Giant, Gong, Beatles) Nå var kanskje ikke disse bandene på så tunge stoffer, men mange av disse bandene lagde låter som det faktisk er MENINGEN å være stein når du hører på dem!

ELP var spesielt sånn. På den tida skulle man få låta til å høres mest mulig ut som en LSD-trip og det var ikke uvanlig innen prog.

w

Gentle Giant er virkelig ikke det samme når du først har røyka en liten rev og hører på det! Det samme med Crimson, Genesis og alle andre band.

Gong har jo en låt som heter "Oily way" (Fill your teacup up with tea, come and take a ride with me) Det er nok dop-inspirert ja!

 

For å sammenligne noe annet med dette emnet da.

Om jeg sitter på rommet mitt og prøver å komponere er det ikke sikkert jeg får til så veldig mye. Sitter jeg dermed barfot i naturen og bare "svever" med, ja da kan det hende at jeg får inspirasjon til låter!

Samme prinsippet. Dop forandrer måten du tenker på. Så enkelt er det og da er det jo klart at musikken blir annerledes.

 

 

Har også hørt at Frank Zappa var totalt imot dop og han har jo de absolutt mest speisa låtene fra tidlig 70-tall!

 

Og det er jo ikke bare innen musikk du har dette fenomenet. Innen alle former for kunst har du dette. Husk at det psykiske har veldig mye å si på dette.

Om jeg er stein og bestemmer meg for å male kan det hende at jeg føler at jeg er skikkelig kreativ. Og da overbeviser jeg meg selv nok til å få til noe spesielt.

Enkel psykologi dette egentlig.

 

Men for all del, jeg skjønner akkurat hva du mener HalTan! Og ja Crimson treffer deg midt i hjernet uansett om du er stein eller ikke. (Kanskje blir man høy AV musikken?) Men jeg mener absolutt at dop og kreativitet har en sammenheng!

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...