Gå til innhold

Pass på hva du skriver selv!


Torjus

Anbefalte innlegg

Her var det mange som ikke er helt stø i norsk.

 

Hvis og viss er 2 lovlige ord i bokmål, men betyr 2 forskjellige ting.

 

HVIS

konj. (el hvem sin (hvems)) dersom

spørrepron. (el hvem sin (hvems) 1. Dersom

(spørrende og relativt)

 

VISS

Brukes i betydningen av å være viss på noe (være sikker på noe), og

er relatert til vis.

 

Viss kan aldri brukes i betydning av dersom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her var det mange som ikke er helt stø i norsk.

 

Hvis og viss er 2 lovlige ord i bokmål, men betyr 2 forskjellige ting.

 

....

 

Viss kan aldri brukes i betydning av dersom.

Siden du er så fantastisk stødig i norsk kan du sende en mail til universitet i Oslo og be de oppdatere ordboken sin! ;)

 

At du ikke har hørt om det betyr selvsagt ikke at det ikke er en riktig skrivemåte

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

 

I følge den er "Viss" en klammeform av "Hvis" på bokmål. Det betyr fullt lovlig å bruke, men ikke anbefalt. På nynorsk er "Viss" synonymt med "Dersom"

Lenke til kommentar
Nei, men som du selv sier, fullstendig lovlig å bruke. Trådstarter har vel egentlig tabbet seg litt ut da dette strengt tatt ikke er noe gullkorn.

Jaja...alle kan gjøre feil...men litt ironisk var det...(At trådstarter tar feil når han påpeker feil)

 

...men, det som overasker mer er jo at flere sier seg enig med trådstarter selv etter man har linket til ordbok! ;)

 

edit: la til et ()

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Joa, men jeg ser liksom ikke poenget her. Skal det være morsomt at han faktisk bruke bare lovlig norske ord? Greit at man ikke akkurat forbinder viss med bokmål, men man forbinder vel ikke akkurat nu med bokmålsnorsk heller og det er jo ikke en gang i klammeform, men sidestilt med nå...

 

Edit:

"Viss" er et ord men det betyr ikke "Hvis" tror jeg så det var vel feil selv den setningen han skrev der  :p

Jaha? Jeg har linket til UiOs ordbok et par ganger nå. Har du noe som tilsier at UiO tar feil?

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...