Gå til innhold

k3b tror at brenneren min er en cdrom.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmmm, det gjorde Slackware på brenneren min også. både DVD rommen og DVD Brenneren ble vel til cdrom.

så lenge du klarer å brenne cd/dvd plater med k3b så gjør det vel ikke så mye at k3b sier at brenneren din er en cdrom?

Ok, du var den siste jeg ønsket svar fra.

 

Tror du jeg hadde laga en post om dette vis brenneren hadde fungert?

Den funker ikke.

 

Problemet er det at k3b tror at brenneren er en cdrom, og brenneren fungerer kun som en cdrom.

Lenke til kommentar

Med 2.6.X kjerne er ikke scsi-emulering nødvendig for cdbrenning lenger (se dokumentasjonen for scsi emulering under kernel config), det holder å oppgi /dev/hd[abcd] til cdrecord. Det er ikke sikkert k3b har fått det med seg ennå. Jeg får heller ikke scsi emulering av cdbrenner til å fungere ordentlig.

 

Bruker bare mkisofs og cdrecord når jeg en og annen gang trenger å brenne noe og da holder det å si

mkisofs -JR -q <filer> | cdrecord dev=/dev/hdd speed=16 -v - 

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Hmm...

Do not use Kernel 2.6.8

 

A patch that was introduced into the kernel shortly before the 2.6.8 release makes K3b and also the dvd+rw-tools unusable on Linux (unless run as root but that is not recommended). The very important GET CONFIGURATION MMC command is rejected by the kernel for reasons I cannot see and writing commands like MODE SELECT also fail (K3b cannot detect CD writers without it) even when the device is opened O_RDWR. Until this issue has been solved I strongly recommend to stick to kernel version 2.6.7.

 

Update: The kernel guys are currently fixing the problem so the next kernel release should work again. :)

 

Update 2: The problem is NOT fixed in 2.6.8.1

 

Update 3: Be aware that kernel 2.6.8 also contains the memory leak which makes it impossible to write audio cds, even as root.

Edit: tok med update'ene også.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
feilen er hos kernelen.

 

Dog kom RH nylig (et par måneder siden) med en oppdatering for hele sullamitten med cdbrenningsting - dog en stund etter at 2.6.8. kom...

Jeg har ikke sett i detalj på saken, men hvis jeg skal være litt forhåndsdømmende, er Jörg Schilling en sytende surpomp, så han var mitt første alternativ ;)

Lenke til kommentar

Offtopic

 

Har et teit spørsmål så jeg hiver det inn her i stedet for å lage en ny tråd.

 

Er ultrafersk innen dette OS'et, men jeg har klart å installere k3b. Problemet er at jeg ikke vet ikke hvordan jeg skal starte programmet.

Finnes ingen ikoner hverken på desktop eller i "startmenyen".

 

Hvis jeg høyreklikker på en fil derimot så får jeg som valg om jeg vil ?create data/music cd with k3b?....har til og med brent filer på dennne måten så programmet funker jo.

 

 

Spørsmålet mitt er:

 

Hvordan jeg kan starte dette programmet uten å måtte høyreklikke på en fil først?

 

Ja, jeg vet det høres dumt ut..............

Lenke til kommentar
En SCSI-brenner, brenner den SCSI-plater, eller er det DVD-brenneren som er koblet via DVD-interfacet? :p

 

Har du all nødvendig SCSI-støtte i kernel, og funker den fint utenom?

Jeg har Plextors siste SCSI-brenner, en 40x. Og jeg brukte en SCSI CDROM, en Ultraplex 40x max til å installere systemet. Men som sagt, k3b har problemer med de nyeste kjernene, og jeg har 2.6.9, som bare har vært ute i 2 uker. k3b fungerer helt fint med 2.6.7. Og ja, jeg har kompilert inn SCSI-støtte i kjernen, siden jeg bruker en SCSI-basert maskin og operativsystemet ligger på en SCSI-disk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
K -> Run command -> skriv: k3b

Her la k3b seg under multimedia-menyen når jeg installerte det.

Ærre muli' :)

Takk for den zyp! Ting er nok ikke vanskeligere enn det man gjør det til,

 

Nå er jeg stort sett i mål, men jeg sliter litt med fonter. Finner sikert ut av det, og hvis ikke så vet jeg jo hvor jeg skal spørre:)

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...