Gå til innhold

Hvor er det 3G/UMTS Dekning


Anbefalte innlegg

Hei, siden Telenor nå har åpnet sitt 3G nett for testing og det faktisk begynner å bli noen som har telefoner som kan brukes, lurer jeg på om det er mulig å få laget en oversikt over hvor det er dekning, slik at man vet hvor det er mulig å bruke videotelefoni og denslags.

 

Selv får jeg min SE Z1010 til uken og vil teste den i Fredrikstad området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor driter seg ut, og LYVER.

 

3G står ikke for 3 generasjons gsm-nett, det står for 3 generasjons mobilnett. 1 var NMT, andre GSM og nå UMTS. EDGE er 2 generasjons nett på stereoider, men er IKKE 3G, selv om Telenor kaller det dette.

 

Så får vi se hvor mange som går på limpinnen telenor legger ut...

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Etter Telenor sin ordbok så ville de nok ha solgt nokia 3330 som en symbian telefon, med 3g.

Deres ordvalg er nok feil, EDGE er tross alt en slags oppgradering av GSM-teknologien, nesten som GPRS. Siden GPRS ofte blir omtalt som "2,5G" så vil nok mange egentlig betegne EDGE som "2,75G", er tross alt et lite skritt på veien, og et forsøk på å melke kua så lenge som mulig.

Siden 3g egentlig er et annet ord for UMTS, så kan man tolke det som om Telenor mener at UMTS og EDGE er det samme...

-

3G står ikke for 3 generasjons gsm-nett, det står for 3 generasjons mobilnett. 1 var NMT, andre GSM og nå UMTS. EDGE er 2 generasjons nett på stereoider, men er IKKE 3G, selv om Telenor kaller det dette.

Tilføyer litt jeg :p (Noen av de vanligste eks. på xG teknologier...)

1G: AMPS, NMT, TACS med noen fler.

2G:GSM, US-TDMA (IS_136), cdmaOne (IS-95) og PDC. US-TDMA/PDC med fler

2,5G: GPRS.

2,75G: EDGE.

3G: UMTS,WCDMA-DS, MC-CDMA, UTRA TDD med fler ;)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...