Gå til innhold

Hvorfor sier Gamer.no at spill er kultur?


Anbefalte innlegg

Man bruker som regel ordet "unike" i den sammenheng for å vise at man har målt antall lesere etter noe som kan unikt skille hver bruker. Istedenfor å si at "Okay, vi har hatt 2 mill sidevisninger av forsiden denne måneden, altså 2 mill brukere" ;)

:!: Haha, halve Norge kommer innom Gamer.no jevnlig, det hadde vært en ønskesituasjon, hadde det ikke?

 

(Var jeg som var trøtt, ja:()

Ingen ønskesituasjon det, siden serveren hadde ikke taklet det :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å definere kultur som "alt man gjør på fritiden" er for enklet. Relativt få vil hevde det er kultur å dusje eller å legge kabal. Kulturbegrepet har en bråte definisjoner, og de varierer en del med hvilken kontekst man ser de i. Kristine er personen å spørre om dette, men jeg vil klart hevde at kultur er noe mer enn en hobby.

 

Mer om "kultur": http://folk.uio.no/sigurds/kulturanalyse/Kulturbegrepet.html

Lenke til kommentar
Å definere kultur som "alt man gjør på fritiden" er for enklet. Relativt få vil hevde det er kultur å dusje eller å legge kabal. Kulturbegrepet har en bråte definisjoner, og de varierer en del med hvilken kontekst man ser de i. Kristine er personen å spørre om dette, men jeg vil klart hevde at kultur er noe mer enn en hobby.

 

Mer om "kultur": http://folk.uio.no/sigurds/kulturanalyse/Kulturbegrepet.html

Og jeg vil hevde noe annet. :roll:

Hvem har rett?

 

Subsidier er uansett en uting, og bidrar til å opprettholde tjenester som ikke har livets rett.

Lenke til kommentar
Og jeg vil hevde noe annet. :roll:

Hvem har rett?

 

Subsidier er uansett en uting, og bidrar til å opprettholde tjenester som ikke har livets rett.

Veldig mange ting kan ikke avgjøres til en svart/hvitt "dette er rett, og dette er ikke"-holdning, men jeg har en sterk mistanke om at innholdet på URL-en Kristian ga gir en bedre begrunnelse for standpunktet sitt - og samtidig gjør en innsats for å forklare hvorfor og hva - enn at "jeg vil hevde noe annet".

 

Og din tolkning av subsidier er akkurat samme greia, en ren svart/hvitt-tolkning. Hvis man bare blir sittende og tenke "Nei, dette funker ikke" uansett hva det er man skal prøve seg på, så kommer man ingen sted. Subsidier er et glimrende tiltak som gjør at folk kan prøve nye ting, forsøke å starte opp samfunnsnyttige tiltak og generelt få gjort ting man aldri kunne ha gjort om man utelukkende skulle hatt kommersielle tanker i bakhodet. Det er ikke alltid det å tjene mest mulig penger de første tre månedene er det som er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Og din tolkning av subsidier er akkurat samme greia, en ren svart/hvitt-tolkning. Hvis man bare blir sittende og tenke "Nei, dette funker ikke" uansett hva det er man skal prøve seg på, så kommer man ingen sted. Subsidier er et glimrende tiltak som gjør at folk kan prøve nye ting, forsøke å starte opp samfunnsnyttige tiltak og generelt få gjort ting man aldri kunne ha gjort om man utelukkende skulle hatt kommersielle tanker i bakhodet. Det er ikke alltid det å tjene mest mulig penger de første tre månedene er det som er hensiktsmessig.

Subisdier og oppstartsstøtte er da ikke helt sammenliknbart.

 

Se for eksempel på EUs landbrukssubsidier. De er så omfattende at EU-produsenter kan selge sine produkter til fattige afrikanske bønder billigere enn disse bøndene selv kan produsere for. Dermed blir ufattelige områder med jordbruksområder liggende brakk, og bøndene får ingen inntekt av jordbruksproduktene de egentlig kunne selge billigere enn EU-bødenen, hadde det ikke vært for subsidiene.

 

Subsidier bidrar til at verdier ikke blir utnyttet på den mest effektive måten, og er en uting.

 

Innovasjonsstøtte kan være positivt i visse henseender, men de som er best kvalifisert til å gi denne støtten er banker gjennom vanlige lån.

 

Men dette begynner kanskje å bli litt OT. :innocent:

Lenke til kommentar

Kultur er mer komplekst enn det vi gjør på fritiden vår, det er noe en stor mengde mennesker har til felles, noe som er med på å definere oss som personer. Det er vanskelig å definere noe så stort og altomgripelig på en kort og enkel måte. Tylor sin definisjon "Kultur eller sivilisasjon, er det komplekse hele som inkluderer kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker og alle ferdigheter og vaner som folk har lært i egenskap av å være samfunnsmedlemmer" har vært mye brukt opp gjennom årene, men den klarer likevel ikke å forklare fenomenet godt nok. Det er faktisk så vanskelig å definere at vi i dag har omtrent like mange kulturdefinisjoner som vi har kulturforskere, for å overdrive litt. ;) Begrepet har blitt overbrukt både av akademikere og presse, og er så utvannet på folkemunne at noen lurer på om det er mer fruktbart å snakke om "kunnskapstradisjon" i stedet for "kultur". Jeg bør nok ikke prøve å definere det mer her, siden det er ganske så OT, men for nå kan vi jo si at kultur er kvalitative aspekt ved tilværelsen som gjør vår livsverden meningsfull.

 

Mvh.

Sosialantropolog Kristine =)

Endret av Rikku
Lenke til kommentar
Kultur er mer komplekst enn det vi gjør på fritiden vår, det er noe en stor mengde mennesker har til felles, noe som er med på å definere oss som personer. Det er vanskelig å definere noe så stort og altomgripelig på en kort og enkel måte. Tylor sin definisjon "Kultur eller sivilisasjon, er det komplekse hele som inkluderer kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker og alle ferdigheter og vaner som folk har lært i egenskap av å være samfunnsmedlemmer" har vært mye brukt opp gjennom årene, men den klarer likevel ikke å forklare fenomenet godt nok. Det er faktisk så vanskelig å definere at vi i dag har omtrent like mange kulturdefinisjoner som vi har kulturforskere, for å overdrive litt. ;) Begrepet har blitt overbrukt både av akademikere og presse, og er så utvannet på folkemunne at noen lurer på om det er mer fruktbart å snakke om "kunnskapstradisjon" i stedet for "kultur". Jeg bør nok ikke prøve å definere det mer her, siden det er ganske så OT, men for nå kan vi jo si at kultur er kvalitative aspekt ved tilværelsen som gjør vår livsverden meningsfull.

 

Mvh.

Sosialantropolog Kristine =)

Definer det hvordan du vil, så lenge jeg slipper å betale for det. ;)

Lenke til kommentar
Halvparten av hva da?

 

Jeg vet ikke hvem dette manifestet eller denne erklæringen er myntet på, men jeg synes ikke den passer som en "intern" forklaring på hva gamer.no vil eller hvordan gamer.no oppfatter seg selv for den saks skyld. Til det er den for tabloid. ;)

 

Personlig synes jeg gamer.no er en helt utmerket gamer side, jeg har den da også som oppstartsside, men det betyr ikke at gamer.no ikke har mye å gå på i forhold til å bli bedre. (Selv om de i realiteten ikke har noen norske konkurrenter?)

 

Når det er sagt synes jeg slagordet er fint og det er også selvsagt helt ypperlig at gamer.no har disse ambisjonene.

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye der vrir og vender og krangler om kultur og subsidier og hobbyer, så vil jeg si at slagordet er ganske corny. Det er ikke noe nytt uttrykk, og jeg tror kanskje det vil oppfattes av mange som lite orginalt, fordi på langt nær alle har lest/kommer til å lese moderatorene sin forklaring på hvorfor "spill er kultur", på en annen måte en øl og fotball er det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...