Gå til innhold

Til dere studenter.... ( deppe post )


asad

Anbefalte innlegg

Hvis noen velger å svare på denne posten setter jeg stor pris på det:

 

Jeg har i den siste tiden vært ganske deppa....nesten på grensa til depresjon, og må bare høre om det er flere som har det som jeg akkurat nå...

 

Jeg begynnte å studere i høst, på bi. Tiden går og jeg finner det VELDIG vasnskelig å sette meg ned å få gjort noe lekser. Om en måned begynner eksamene...og jeg har en god del å ta igjen..så er det det at noen fag virker så utrolig "rotete" og jeg vet liksom ikke hvor jeg skal "begynne".

 

Jeg VET at det er mange som ikke gjør lekser, men det virker som de ikke bryr seg så mye. Selv får jeg gåsehud ved tanken på ubestått eksamen, som jeg må ta opp igjen neste år, i tillegg til de andre fagene.Denne tanken gjør meg deprimert...og jeg mener deprimert. Jeg har jo betalt studieavgifen...familien har stor tro i meg, og jeg bare MÅ klare dette her...

 

Men så jobber jeg ved siden av skolen...og det blir litt mye med alt dette på en gang. ( bruker ikke jobben som unnsylding ). Noen ganger orker jeg ikke gjøre noe...orker ikke se på tv eller finne på noe gøy, fordi jeg har lekser å ta igjen...jeg orker heller ikke å gjøre lekser.. og den følelsen jeg sitter igjen med noen ganger er .. tilnærmet "suicidal". Tenker faktisk ofte på hvordan det hadde vært å bare forsvinne...

 

Å avslutte studiene er uaktuelt. tok meg et friår ifjor, kan ikke avbryte igjen.

 

Dette kan virke dramatisk for noen, men dette er er stort problem for meg. Hva i h***** skal jeg gjøre hvis jeg stryker?Fagene forandrer seg hvert år og jeg vil slite mer neste år, hva DA?

 

please kommentèr hvis du har no på hjeret...sitter nå og tar meg en pils istedenfor å gjøre lekser....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tjah.. du tan jo ta en titt på denne artikkelen... Setter liksom ting litt i perspektiv... :ermm:

Ellers takk. Leser ikke talentløse kommunist-vest.

 

Vær positiv! Eksamen er ikke så vanskelig som du tror, og hvis det skulle gå dårlig er det ingen som nekter deg å prøve en gang til. Selv er jeg en iherdig utøver av skippertak.

 

Dette kan virke dramatisk for noen, men dette er er stort problem for meg. Hva i h***** skal jeg gjøre hvis jeg stryker?Fagene forandrer seg hvert år og jeg vil slite mer neste år, hva DA?

Du kan starte med å forandre holdning. Har ikke BI meget gode støtteordninger for studenter? Bli med på ekstratimene, og husk på at karakterer ikke er alt.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om du legger for stort press på deg selv. Samtidig så tror jeg du har kommet inn i en ond sirkel. Du er nok mye som meg - du tenker for mye på problemene. Stort sett så hjelper det ikke å tenke dem ihjel. Jeg ser at GolfBag kommer med et godt forslag her. Ta deg tid til å slappe av, og samtidig som du setter av tid til å gjøre lekser. Det skal ikke bare være stress å studere, det skal være gøy!

 

En ting jeg lurer litt på.. hvor lenge har du hatt det slik? Kanskje du burde prøve å få tatt deg litt fri? Har du problemer med høst og vinter? Jeg vet med meg selv at jeg fortere blir deprimert om vinteren. Det høres kanskje ikke så lett ut, men prøv å tenke på de positive tingene i livet ditt. Si ifra hvis du trenger noen å prate med. Jeg vet kanskje ikke så mye om studier, men jeg vet hvordan du har det sånn ellers.

Lenke til kommentar

Slet med dette jeg og, så du er ikke alene. Eneste "fordelen" min er at jeg ikke må/måtte betale x antall tusen pr. semester.

Det var ikke det at jeg syntes alle fagene var kjedelige, og ikke gjorde lekser av den grunn. Problemet mitt var at det var så mye annet jeg hadde lyst å gjøre i stedet. Jeg lot meg lett overtale om f.eks en kompis ringte og spurte om jeg ble med å finne på noen.

I tillegg til dette var jeg utrolig ineffektiv når jeg først begynte å gjøre noe..

 

Noe som har hjulpet meg mye er å finne noen å arbeide med (f.eks. fra klassen), som jeg gjør oblig`er med. Vi pleier å arbeide noen timer på skolen etter skoletid to-tre dager i uken, og dette funker for meg i allefall.

I dagene før eksamene pleier vi å sette oss sammen i grupper hvor vi gjør oppgaver og lærer av hverandre. Dette har reddet et par av eksamene mine. Det er ofte utrolig mye lettere å lære ting av medstudenter enn av en lærer/foreleser...

 

Jaja..det var noen tips i allefall.

Lenke til kommentar

Jeg vet hvordan du har det. Jeg har vært i akkurat samme situasjon selv. Jeg rota bort et helt år på BI. Det gikk skikkelig dårlig på eksamen, og jeg sitter igjen med masse lån for ingenting.

 

Jeg slutta på BI og begynte på et nytt studie. Første året var veldig likt BI. Var i lite forelesninger, gjorde minimalt med skolearbeid, og strøyk i de fagene som krevde lesing og oppgaveløsning. Jeg hadde veldig dårlig samvittighet ovenfor meg selv. Andre året tok jeg meg selv i nakkeskinnet. Gikk på forelesninger, var igjen på øvinger og lagde ukeplaner over ting jeg skulle gjøre. De fagene jeg manglet fra første året holder jeg på med ennå. Jeg har tatt et halvveis friår der jeg jobber deltid og tar opp de fagene jeg mangler fra første året. Neste skoleår regner jeg med å bli ferdig med Bachelorgrad i økonomi.

 

Ta deg selv i nakkeskinnet. Jobb seriøst med ivertfall 2-3 fag du selv tror du kan klare. Om fagene du kanskje kommer til å stryke i forandrer seg, er det minimalt. Vær realistisk med deg selv. Hvis du henger langt etter i alle fag er det ikke nok timer i døgnet til å lære seg alt før eksamen. Jeg snakker av erfaring.

 

Prøv å jobb sammen med andre i grupper. Du lærer utrolig mye av det. Ting du er usikker på kan du få hjelpe andre med, og ting du kan bra lærer du ennå bedre ved å hjelpe andre med det.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Takker alle som har svart.... jeg får prøve å ta meg selv i nakkeskinnet som Peterman sa, og ha faste vaner som dere andre foreslo. Gruppearbeid er neppe noe for meg, liker ikke "den slags folk" som går på bi. Og studere med kompiser blir uaktuelt, for mye tull..

 

da var det ikke bare meg nei....

Lenke til kommentar

hehe..noe slo meg..jeg er glad jeg ble rørlegger :D

 

her sitter jeg..ingen bekymringer what so ever..mimrer med millencolin og en kald øl :cool:

 

men når det gjelder depresjoner (og eventuelt angst) vet jeg ALT.. :ermm:

 

Men, de svarene oppover her ser veldig gode ut..ikke la skolearbeide drepe deg mentalt..få ting i fokus..konsulter med lærer og klassekamerater..det tror jeg vil lønne seg :roll:

 

Lykke til a!

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Når du kommer hjem fra skolen slapper du litt av. Kjenner du begynner å bli sulten. Ikke spis. Gjør lekser en times tid. Belønn deg selv med god mat. En pizza f.eks. Øk dosen med lekser etterhvert, og kos deg mer om kveldene som belønning.

 

Høres ganske enkelt ut, men vet ikke om det fungerer. Håper i alle fall det hjelper for deg.

Lenke til kommentar

Gå til en "annen" plass når du skal gjøre lekser/lese til eksamen. Prøv å finne plass på biblioteket eller en lesesal. På den måten slipper du forstyrrende elementer som du finner i ditt hus/leilighet! Hvis du sitter hjemme å leser er det lett å bli distrahert, iallefall funker dette for meg. Hvis jeg drar på lesesalen er det kun for å gjøre en bestemt ting, nemlig å lese. Ikke noe Tv eller lignende som stjeler min oppmerksomhet :yes:

Lenke til kommentar

Tips fra en sløv student:

1) Sil ut hvilke forelesninger som er verdt å gå på. Dersom du ikke lærer noe der, ikke gå. Det eneste du tjener er samvittigheten din, bruk heller tiden på noe annet (skolearbeid)

 

2) Ble kjent med hvilke fag som er "lesefag", mange av fagene kan du fint lese deg til en C på 2-3 dager. (Generelt fag som inneholder ordet "samfunn" :p o.l)

Matte = regning, sett av en uke +/-, alt ettersom hvor "god" du er. (Gjelder stort sett alle "praktiske" fag)

 

3) Oppgaver MED fasit er bra. Gjør dem så mange ganger som mulig. Tidligere eksamner hjelper også her. Øvingsoppgaver hjelper også stort sett på.

 

4) Finn en som er sløvere enn deg, bruk ham/henne for å bedre samvittigheten din.

 

5) Mange sier at du ikke kan lære mye ved å panikklese noen dager før eksamen. Hvorfor de sier dette vet jeg ikke, men de har tydeligvis ikke prøvd... (se pkt 2)

 

6) I de fleste tilfeller er det konte eksamen i februar eller noe slikt, dvs før neste semester har "startet" ;) Dersom du har en avsluttende oppgave av en eller annen sort på studiet ditt kan dette også være et greit tidspunkt å ta opp igjen 1-2 fag du har strøket på tidligere.

 

7) Hvor vanskelig er det egentlig å få E/4.0/Ståkarakter dersom du prøver?

 

8) Som noen har nevnt her, innsats = belønning. Ikke prøv å starte et nytt og bedre liv over natten med bare skole og lekser . En mellomting mellom lekser og gøy er viktig.

 

Ikke undervurder å samarbeide med andre, dersom gruppearbeid ikke funker for deg, kanskje du kan prøve med bare en annen person?

 

Edit: Ekstremt dårlig setningskonstruksjon

 

Sp+

Endret av solar_panel+
Lenke til kommentar
Tips fra en sløv student:

1) Sil ut hvilke forelesninger som er verdt å gå på. Dersom du ikke lærer noe der, ikke gå. Det eneste du tjener er samvittigheten din, bruk heller tiden på noe annet (skolearbeid)

 

2) Ble kjent med hvilke fag som er "lesefag", mange av fagene kan du fint lese deg til en C på 2-3 dager. (Generelt fag som inneholder ordet "samfunn" :p o.l)

Matte = regning, sett av en uke +/-, alt ettersom hvor "god" du er. (Gjelder stort sett alle "praktiske" fag)

 

3) Oppgaver MED fasit er bra. Gjør dem så mange ganger som mulig. Tidligere eksamner hjelper også her. Øvingsoppgaver hjelper også stort sett på.

 

4) Finn en som er sløvere enn deg, bruk ham/henne for å bedre samvittigheten din.

 

5) Mange sier at du ikke kan lære mye ved å panikklese noen dager før eksamen. Hvorfor de sier dette vet jeg ikke, men de har tydeligvis ikke prøvd... (se pkt 2)

 

6) I de fleste tilfeller er det konte eksamen i februar eller noe slikt, dvs før neste semester har "startet" ;) Dersom du har en avsluttende oppgave av en eller annen sort på studiet ditt kan dette også være et greit tidspunkt å ta opp igjen 1-2 fag du har strøket på tidligere.

 

7) Hvor vanskelig er det egentlig å få E/4.0/Ståkarakter dersom du prøver?

 

8) Som noen har nevnt her, innsats = belønning. Ikke prøv å starte et nytt og bedre liv over natten med bare skole og lekser . En mellomting mellom lekser og gøy er viktig.

 

Ikke undervurder å samarbeide med andre, dersom gruppearbeid ikke funker for deg, kanskje du kan prøve med bare en annen person?

 

Edit: Ekstremt dårlig setningskonstruksjon

 

Sp+

:D

 

mye av det hørtes faktsik bra ut. takk skal du ha! Skal lese mer nøye når jeg kommer hjem ikveld.

Lenke til kommentar

JEg har samme problem som deg på høsten. I år klarte jeg ikke å somle meg til å skaffe meg skoeplass i tide en gang (må ta opp fordypningsfag fordi jeg droppa ut i fjor høst). Etter jul, derimot jobber jeg som et råskinn og skaffe meg gjerne A eller B i alle obligatoriske fag, samt tar opp ett eller to fra høstsemesteret. En skulle tro jeg hadde vett nok til å ta meg elv i nakkeskinnet på høsten, for jeg vet jeg kan. Allikevel er det noe med høsten som ikke funker for meg. Mulig du er samme type. Mitt råd er da å få rævva i gir og satse på ståkarakterer - det klarer alle med litt vett i hodet.

 

Etter jul så er du god og mett, har masse julegaver liggende strødd rundt, og livet ser bare bedre ut :) Da setter du igjan umiddelbart, og ligger gjerne litt forran i boka hvis du vet hva pensumlitteraturen er på forhånd. Så er det bare å jobbe pent og rolig utover til ting sitter og du føler at du mesterer semesteret. Da er tiden inne for å ta opp det faget du hadde dårligst karakter i. Meld deg opp til konteeksamen på sommern og sikt høyt!

Lenke til kommentar
JEg har samme problem som deg på høsten. I år klarte jeg ikke å somle meg til å skaffe meg skoeplass i tide en gang (må ta opp fordypningsfag fordi jeg droppa ut i fjor høst). Etter jul, derimot jobber jeg som et råskinn og skaffe meg gjerne A eller B i alle obligatoriske fag, samt tar opp ett eller to fra høstsemesteret. En skulle tro jeg hadde vett nok til å ta meg elv i nakkeskinnet på høsten, for jeg vet jeg kan. Allikevel er det noe med høsten som ikke funker for meg. Mulig du er samme type. Mitt råd er da å få rævva i gir og satse på ståkarakterer - det klarer alle med litt vett i hodet.

 

Etter jul så er du god og mett, har masse julegaver liggende strødd rundt, og livet ser bare bedre ut :) Da setter du igjan umiddelbart, og ligger gjerne litt forran i boka hvis du vet hva pensumlitteraturen er på forhånd. Så er det bare å jobbe pent og rolig utover til ting sitter og du føler at du mesterer semesteret. Da er tiden inne for å ta opp det faget du hadde dårligst karakter i. Meld deg opp til konteeksamen på sommern og sikt høyt!

takk skal du/dere ha! Postene deres hjalp på humøret, og jeg mener det. takker dere så mye. skal få ræva i gir og sette opp "timeplan" imorra!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Før jeg begynte i 3. i år var jeg en skikkelig slask som faktisk fikk veldig gode karakterer. Fikk jeg en firer så ble jeg veldig lei meg. Får jeg en 2- nå, er jeg bare glad jeg ikke strøk og stryker jeg, smiler jeg av det. Akkurat nå er det nok. Død over skolen. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...