Gå til innhold

NVIDIA diskuterer SoundStorm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så latterlig at man må bruke analoge utganger på Audigy 2 for flerkanals lyd i spill, det burde jo absolutt vært en AC3-encoder eller noe sånt innebygget slik at man kunne koblet til en 5.1 forsterker i de tilfellene. (Eller 6.1 / 7.1 for den saks skyld).

For det går vel å koble 5.1 lyd digitalt på Soundstorm fra spill så vidt jeg har skjønt?

Lenke til kommentar

Personlig er jeg sterkt skuffet over "snuoperasjonen" til Nvidia Nforce4.

Så fort nyheten var ute om at Nforce4 Ultra skulle ha SoundStorm2 integrert satt jeg meg ned og ventet på S939 HK med Nforce4 Ultra før jeg ville bygge.

Nå som Nvidia sier at de alikevel ikke skal inkl. SS2 på NF4U så ser jeg ingen store styrker med NF4(sli er ikke for meg) og kommer til å se på ALi chipsettet som snart kommer i stedet og vurdere de opp mot hverandre.

Hvis spekulasjonen om at Nvidia vil være i "billig sjiktet" stemmer, så forstår jeg ikke hvorfor de ikke kunne fortsatt som planlagt hvor Vanilla var billigutgaven, SLI for dual GPU og Ultra som bla. ville fått SS2 og da kostet mer. Så kunne Vanilla vært for billig sjiktet.

Såvidt jeg har forstått, uten å ha satt meg inn i spesifikasjonene, skulle SS2 være tilsvarende kvalitet som Azalia.

Jeg ønsket god integrert lyd på S939, når NF4 ikke vil gi meg det så ser jeg ingen grunn til å velge NF4 fremfor andre chipsett.

NB! Jeg er litt skeptisk til VIA sine pga. harddiskytelse etc. Men ALi sitt vil jeg se nærmere på, og jeg håper jeg slipper å bli tvunget inn på NF4 fordi det kan være vanskelig å få tak i ALi baserte kort etc.

SiS 761 virker interessant, men mirage3.. vet ikke.

ALi M1697 virker meget interessant og det ryktes om Azalia

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2004/0630/kaigai02l.gif

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis spekulasjonen om at Nvidia vil være i "billig sjiktet" stemmer, så forstår jeg ikke hvorfor de da heller kunne fortsatt som planlagt hvor Vanilla var billigutgaven, SLI for dual GPU og Ultra som bla. ville fått SS2 og da kostet mer. Så kunne Vanilla vært for billig sjiktet.

Amen!

Helt enig, SS2 skulle så absolutt vært tilstede på nForce4, da på entusiastkortene ultra og SLI..

Lenke til kommentar
Stemmer dette? Får man virkelig 5.1 og DTS fra DivX, Xvid og DVD, men ikke fra spill??? Hvis dette stemmer må jeg si at Nvidia må få ræva i gir og implementere Soundstorm på sine Nforce mb's NÅ!!!

Ja, jeg farer ikke med løgn serru. ;)

Har vel ikke sagt det da. :)

Kjekt å få det bekreftet fra flere.....

Og kanskje noen andre har tips om utstyr som kan hjelpe meg å få 5.1 lyd i spill også.

Lenke til kommentar

Josh hos Penstar Systems har en interessant kommentar vedrørende SoundStorm:

http://www.penstarsys.com/index.html#ss

When the nForce 4 was announced recently, many in the enthusiast community were shocked to not see the fabled SoundStorm 2 technology integrated into it.  SoundStorm was first seen in the original nForce chipset, but it reached fame with the release of the nForce 2.  Here was an audio technology that rivaled what Creative had with the Audigy, and the very fact that it was a high quality solution already integrated into the motherboard made it a very popular feature with enthusiasts.  NVIDIA supported SoundStorm very well in terms of software, and they continue to make improvements to the interface and application support.  Rumors of SoundStorm 2 surfaced early this year, and many were expecting it to be integrated into the nForce 3 products.  Of course the nForce 3 was released without SoundStorm, but then users started to hear rumors of the nForce 4, and they though that it would of course have SoundStorm 2 integrated into it.  Disappointment yet again reared its ugly head.

The public outcry was very intense at the lack of SoundStorm technology for the Athlon 64 architecture, and The Inquirer posted dozens of emails from incensed users who bemoaned the lack of SoundStorm in the latest nForce product.  This outcry elicited a response from NVIDIA's Drew Henry that ignited a new firestorm of speculation and hope for those enamored with the SoundStorm technology.  You can read Drew's response to The Inquirer here.  The Cliff's Notes version of this basically runs this way- do not abandon hope, for SoundStorm will see the light of day in a future product.  This is entirely contra positive from what I was told while writing up the nForce 4 Preview.

"SoundStorm is dead," said Bryan Del Rizzo.  When pushed further Bryan simply stated that the entire concept of SoundStorm was incredibly unattractive to motherboard manufacturers, and since their non-SoundStorm based nForce products where never criticized in reviews for the lack of that functionality, they thought that it was a superfluous feature that only added cost to a design.  Nevermind that the Asus A7N8X Deluxe or the Abit NF7-S were great sellers, or that the enthusiast backing of SoundStorm was bordering on rabid, the manufacturers did not find it a compelling feature as compared to the less expensive VIA chipsets that did not contain such functionality.  In light of this, I find that I do not believe Drew and his comments about "SoundStorm will be integrated into a future product".  My personal belief, and this is not based on any other information that I have, is that the SoundStorm engineers have been moved to other projects and we will not see another SoundStorm product based on the technology we currently see in the nForce 2 chipset.  This does not mean that future NVIDIA chipsets will not feature more advanced audio functionality than what is currently available, as I am certain Azalia will eventually come to the Athlon 64 market.  What I am saying is that SoundStorm as we know it is essentially gone and will never be seen again.

This means no more circuitry will be used to give hardware acceleration to 2D and 3D streams, Dolby Digital Encoding will be the domain of the nForce 2, and future implementations will increasingly rely on the CPU's extra cycles to achieve advanced sound routines.  24 bit sound will eventually come to the platform, as that is already a feature of Azalia, as well as the Dolby Pro Logic functionality.  NVIDIA may in fact label this technology as "SoundStorm", but it will have very little in common with its predecessor.  Again, this is only my opinion based on what has been told to me.  I could be entirely off base here, and NVIDIA is in fact working on a true SoundStorm 2 product that will go into a next generation chipset, as well as a standalone product that will be one of the first soundcards to run on the PCI-E bus (which is the only thing with enough bandwidth to feed the SoundStorm hardware and Dolby Digital Encoder).  I wouldn't hold my breath though...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg venter på ALi M1697 som ryktes vil ha Azalia. Står på skjemaer over div. kommende chipset for AMD64.

Hva er ALi M1697? Og vil Azalia ha nok båndbredde til å støtte Dolby Digital Encoder?

Vil så gjerne spille med DD 5.1 lyd gjennom en digital coaxial kabel til ekstern receiver. Har ikke koblet pc'en til datahøyttalere. Bare gjennom en Yamaha RXV-1000...

Darth Kjell hadde sett en Creative "dings" som kunne fikse dette, men kom aldri med navnet på den.....

Noen som kan hjelpe? Fins det en "dings"???

Lenke til kommentar
ALi M1697 er et chipsett fra SIS.

Nei, det er et brikkesett fra ULi som er datterorganisasjon til ALi:

http://www.uli.com.tw/about.php

ULi Electronics Inc. (ULi), is a subsidiary company of ALi Corporation that focuses on the marketing and sales, R&D, and technical support for core logic chipsets and other related host-based peripherals.

Mer info om M1697-brikkesettet her:

http://endian.net/details.asp?ItemNo=3988

Azalia er bare kodenavnet på en ny standard for programvare-CODEC'er som støtter 24-bits 192kHz lyd opptil 15 kanaler. AC97 V2.3 som den skal erstatte støttet til sammenligning bare 20-bits 48kHz lyd opptil 4 kanaler. Slike programvare-CODEC'er må ikke forveksles med DSP'er som f.eks. SoundStorm, Audigy, etc:

http://www.aoaforums.com/forum/archive/ind...hp/t-11932.html

What is a CODEC?

The abbreviation CODEC stands for COder/DECoder. The CODECs job in life is to convert one form of data into another form. It's also a generic term, so it is applicable to many things. In terms of sound, the following are the most common uses.

In terms of physical hardware on a soundcard, a CODEC is the device that turns the digital signal into an analog signal your speakers can handle. It can also convert an analog signal into a digital one, so the computer can deal with things like a microphone or a signal on the linein jack.

In terms of software, a CODEC is a piece of code which converts one form of data into another. For example, an MP3 player has a CODEC in, which converts the MP3 data into audio data the soundcard can play. Some CODECs can convert both ways - for instance, some MP3 CODECS can convert MP3 data into audio, and audio into MP3. If you do not have the correct CODEC for the sound you are trying to play, you cannot play it!

What is a Digital Controller?

The Digital Controller deals with all the computery stuff. It handles talking to the rest of the computer, and taking orders from the CPU. It is responsible for getting the information for the sound from the rest of the computer, doing whatever is necessary, and then passing it onto the CODEC.

As the Digital Controller is the heart of the soundcard, the features it supports will affect the features of the soundcard. Features like audio acceleration, DirectSound hardware support, wavetable synthesis and more are all handled by the Digital Controller.

What is AC97?

AC97 is a standard for linking a CODEC chip to an Digital Controller chip using just 5 wires. It is to CODEC chips what IDE is to hard disks! It defines how the Digital Controller Chip processor will communicate with the CODEC chip, down to how many bits, what frequency, how to set the volume and lots of other things. This means that any AC97 CODEC can be used with any AC97 capable audio processor.

http://www.3dss.com/reviews/nForce/nForce-p2.html

AC '97 codecs are designed to be connected to a digital controller.  In most cases, if you look at PC volume shipments, that digital controller is the CPU.  In the case of hardware accelerators such as the Audigy, Santa Cruz or SoundStorm it’s the onboard DSP or APU (on the nForce/SoundStorm).

The DSP + CODEC solution is what you see on most stand alone sound cards because it allows both groups of products to do what they do best: DSPs process digital audio, handle dozens (or hundreds) of streams, do 3D audio calculations, apply effects, etc. while CODECs do the analog inputs, mixing, gain, amplification (headphone circuit) and interface to physical outputs.

Jeg håper det oppklarer litt iallefall :)

Lenke til kommentar

Hmnm mye matnyttig der.

Men hvorfor får Audigy2 kortene så mye dårlig kritikk i forhold til eldre SoundStorm?

Hville det hatt noen hensikt å kjøte et kort med Azalie "CODEC" hvis man kjøpte et PCIe lydkort med APU/DSP, vil kortet APU'en kunne utnytte Azalie integrasjonen på hovedkortet?

EDIT:

Og betyr det at 925 kortene kun har et codec?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men hvorfor får Audigy2 kortene så mye dårlig kritikk i forhold til eldre SoundStorm?

Dårlige drivere, mangel på flerkanals lyd i spill, etc.

Hville det hatt noen hensikt å kjøte et kort med Azalie "CODEC" hvis man kjøpte et PCIe lydkort med APU/DSP, vil kortet APU'en kunne utnytte Azalie integrasjonen på hovedkortet?

Nei, CODEC og APU/DSP må være konfigurert slik at de kommuniserer sammen.

Og betyr det at 925 kortene kun har et codec?

Ja, der prosessoren må ta seg av jobben som digital-kontroller.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt oppdatert på lydfronten. Hva er dette?

Vil det føre til at folk med f.eks Audigy-lydkort får 6.1/7.1-lyd i spill? Hvis ikke, hva er den til da?

http://www.nordichardware.com/reviews/Mult...a/2004/DDTS100/

DDTS-100 is not a soundcard..

DDTS-100 is not a substitute for a soundcard.

There, I said it. I would really like you to have that in mind while you are reading the review.

The reason as to why begin a review in this strange manner is because of inbox being filled with questions like "What's best; an Audigy 2 ZS or DDTS-100", "Has the DDTS-100 better audio quality than my nForce2's integrated audio?" and so on. So, what is DDTS-100, this little thingy which obviously has managed to confuse a whole lot of our readers?

My boss pointed out that it is quite boring to read a review when you don't really understand the purpose of a product. To clarify myself a bit I quote myself of the conclusion:

"DDTS-100 is meant for all of you who are sitting at home with a computer, one or more game consoles, a DVD player, an MD player, a CD-Walkman and some other stuff. DDTS-100 works as a hub for all your equipment so you in an easy and smooth way can connect everything to the same speaker system.

Another point of view is that DDTS-100 offers a very cheap surround sound for those of you who don't have a fancy receiver and a fat speaker system."

Since this type of product is not easy to put out to quantified tests I will spend the next pages with describing just what DDTS-100 is and what it isn't.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke Nvidia som er det store stygge svinet her, men Dolby. Dolby overpriser lisensen til ac3 til det ekstreme.

Mange vil trolig si at hvis NVIDIA hadde råd til å ha soundstorm på tidligere nforce produkter, så burde de også kunne ha råd til det nå.

Ikke nødvendigvis, da grunnen til at de kunne bruke soundstorm tidligere, var at de hadde fått dolby digital lisens gjennom arbeidet med XBOX (XBOX bruker som kjent soundstorm). Dolby på sin side var lite klar over at Nvidia kom til å overføre soundstorm til pc.

Så nå gjenstår det å se om de faktisk tar seg råd til det. Creative har sagt at de ikke kommer til å tilby ac3 encoding on the fly, da det er altfor dyrt.

Hvis man vil a digital ac3 5.1, så er eneste mulighet Intels nye chipsett av premium utgaven. Problemet med disse er at alle bruker DDR2 og de nye socketene, så det kan fort bli en dyr fornøyelse, hvis man har en P4 2.8+ fra før.

Jeg hadde tenkt til å kjøpe meg AMD64 av et eller annet slag, men på grunn av ac3 encoding, så blir det enda en gang Intel. Stereo og pro logic blir så utrolig platt på Dolby digital recievere så for meg så er det ikke noe valg.

Folk som ikke spiller kan nøye seg med å bruke PowerDVDs spdif støtte, eller ac3 codec, da disse fungerer strålende til å sende ac3 signalet til recievern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...