Gå til innhold

NVIDIA diskuterer SoundStorm


Anbefalte innlegg

Hvis man vil a digital ac3 5.1, så er eneste mulighet Intels nye chipsett av premium utgaven. Problemet med disse er at alle bruker DDR2 og de nye socketene, så det kan fort bli en dyr fornøyelse, hvis man har en P4 2.8+ fra før.

Kan du gi noen eksempel på hovedkort som støtter dette?

Merke og type?!

Takk for info!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke Nvidia som er det store stygge svinet her, men Dolby. Dolby overpriser lisensen til ac3 til det ekstreme.

Mange vil trolig si at hvis NVIDIA hadde råd til å ha soundstorm på tidligere nforce produkter, så burde de også kunne ha råd til det nå.

NVIDIA har nok råd til det, men saken her er at hovedkortprodusentene ikke var villige til å betale ekstra for SoundStorm og valgte istedet rimeligere AC97 eller Azalia (HD audio) codec'er.

 

Ikke nødvendigvis, da grunnen til at de kunne bruke soundstorm tidligere, var at de hadde fått dolby digital lisens gjennom arbeidet med XBOX (XBOX bruker som kjent soundstorm). Dolby på sin side var lite klar over at Nvidia kom til å overføre soundstorm til pc.

Tja, SoundStorm ble faktisk introdusert med nForce1.

 

Hvis man vil a digital ac3 5.1, så er eneste mulighet Intels nye chipsett av premium utgaven. Problemet med disse er at alle bruker DDR2 og de nye socketene, så det kan fort bli en dyr fornøyelse, hvis man har en P4 2.8+ fra før.

Nei, både VIA, Realtek og C-media leverer codec'er som støtter Dolby Digital enkoding og disse blir tilgjengelige for alle nye nForce4-hovedkort på lik linje med alle nye Intel-hovedkort.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

blir ja, men de er ikke mulige å få tak i nå. Det finnes noen lydkort som også har støtte for dolby digital enconding, men kvaliteten varierer veldig på disse.

 

 

og ja soundstorm kom med nforce1 og xboxen

 

 

 

Asus P5AD2-E Premium hovedkortet skal ha støtte for ac3

 

 

 

det er vel dette du tenker på:

 

""SoundStorm is dead," said Bryan Del Rizzo. When pushed further Bryan simply stated that the entire concept of SoundStorm was incredibly unattractive to motherboard manufacturers, and since their non-SoundStorm based nForce products where never criticized in reviews for the lack of that functionality, they thought that it was a superfluous feature that only added cost to a design."

 

Men hvis dette nå er saken, hvordan kan det ha seg at hovedkort produsentene produserer intel sin variant uten å klage?

Endret av Oblivion
Lenke til kommentar
blir ja, men de er ikke mulige å få tak i nå. Det finnes noen lydkort som også har støtte for dolby digital enconding, men kvaliteten varierer veldig på disse.

Ja, men de bedre lydkortene har også DSP som avlaster prosessoren ved enkoding og filtrering av lydsignalet akkurat som på SoundStorm. Det blir liksom ikke det samme med lyd-codec'er der denne jobben blir gjort av prosessoren via driveren.

 

og ja soundstorm kom med nforce1 og xboxen

Jepp, men nForce1 kom ut flere måneder før Xbox.

 

Asus P5AD2-E Premium hovedkortet  skal  ha støtte for ac3

Ja, det er fordi disse Asus-hovedkortene benytter en C-Media CMI9780 codec som støtter Dolby Digital Live-enkoding via programvare (driveren):

http://www.cmedia.com.tw/product/CMI9780.htm

 

Det finnes også andre codec'er som Realtek ALC880 støtter Dolby Digital Live-enkoding. Jeg regner med at flere av de kommende hovedkortene basert på NVIDIA nForce4 eller VIA K8T890 brikkesettene vil ha samme codec-støtte.

 

Selv om codec'en på hovedkortet mangler støtte for Dolby Digital-enkoding så er ikke alt håp ute, så lenge det har en SPDIF-utgang. Man kan faktisk like greit installere et AC3filter som gjør den samme jobben med å produsere et 5.1-signal på SPDIF-utgangen (via programvare), som f.eks disse:

http://fileforum.betanews.com/detail/1057801421/1

http://ac3filter.sourceforge.net/#system_setup

'SPDIF' mode means that ac3 stream will be routed to digital out of sound card directly and without any modification.

Helt uten lisenskostnader eller kopisperrer :thumbup:

 

det er vel dette du tenker på:

http://www.penstarsys.com/index.html#ss

"SoundStorm is dead," said Bryan Del Rizzo.  When pushed further Bryan simply stated that the entire concept of SoundStorm was incredibly unattractive to motherboard manufacturers, and since their non-SoundStorm based nForce products where never criticized in reviews for the lack of that functionality, they thought that it was a superfluous feature that only added cost to a design."

Ja, men siden den gang så har altså NVIDIA snudd:

http://www.theinquirer.net/?article=19265

We listen closely to our customers' feedback and have read every letter you've shown us. We are very pleased with outstanding adoption of our audio technology and the passion that our customers have and continue to exhibit for SoundStorm. While we have chosen to not include the SoundStorm APU in our current nForce4 MCP, we look forward to including our audio technology in future NVIDIA products.

SoundStorm består altså av nForce APU (Audio Processing Unit) + Dolby Digital 5.1-enkoder (eller DICE (Dolby Interactive Content Encoder) som den også kalles):

http://www.nvidia.com/object/apu.html

 

Men hvis dette nå er saken, hvordan kan det ha seg at hovedkort produsentene produserer intel sin variant uten å klage?

Fordi Intel krever at alle i915/i925X(E)-hovedkort skal følge HD Audio (Azalia)-standarden som erstatter den gamle AC97-standarden for lyd-codec'er for å få godkjennelse. Kun C-Media CMI9780 og Realtek ALC880 codec'ene følger HD Audio-standarden foreløpig såvidt jeg vet, og ettersom hverken NVIDIA eller VIA pleier å sette noen krav til codec'er så blir det opp til hovedkort-produsentene å bestemme hvilke de vil satse på. Soyo har forøvrig allerede et Athlon XP-hovedkort ute (Soyo SY-KT880 Dragon 2) med C-Media CMI9780 lcodec, så jeg regner som sagt med at det snart kommer for Athlon 64 også. Inntil videre så får folk heller klare seg med et AC3Filter :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
hmmmm er du sikker på at det funker med ac3 filter? Jeg får ac3 filter til å funke med AC3 divx filer, men jeg har ikke testet på spill

Det funker ikke på spill!

 

Det finnes ingen eksterne lydkort eller lignende man kan få kjøpt som støtter AC3 i spill, og ikke bare på film via Spdif?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flere nyheter om SoundStorm 2 har nå kommet ut:

http://www.hexus.net/#Soundstorm

In an exclusive press briefing - the CEO of NVIDIA has just stated that we will see Soundstorm avaliable on nForce soon. This will be more than the old hat Soundstorm which was on nForce 1 and 2.

 

NVIDIAs CEO was slightly cryptic about it being delivered, however, I think we can make an assumption that maybe the PCI-E bus has enough to deliver it as a standalone product. Here are those precious words:

 

"We're gonna build SoundStorm 2, it's gonna be awesome," he later added to that with more information about how it will be delivered "It come in a way that you won't expect."

http://www.hexus.net/#Soundstorm2

We have reason to believe that the new Soundstorm will be delivered through the PS3 as a primary chip for audio - this could then migrate to an addin card on a PCI-E bus from NVIDIA. All of the rumours of the soundstorm team being disbanded may well be true, but the team has been rebuilt and they are working on it as we speak.

PC Perspective kommenterer dette her:

http://www.pcper.com/index.php#NewsID545

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

SCEE og "PS3" vet hva god hardware er ja og lytter til markedet.

 

Mange snakker om realtime dolby ifb. med dette. Men vi snakker vel mer enn "bare" realtime surround 5.1? Er vel også snakk om bra lydkvalitet etc?

 

------------------------------------------------------

 

En liten digresjon...

 

Jeg skal faktisk av alle ting, sette opp en SocketA pc med SoundStorm til meg selv i helgen..

 

Har gått å tråkka lenge nå og bestemte meg til slutt for en slags mellom løsning frem mot dual kjerner, pci-e, soundstorm2 og alt nytt som har vært i skrikende utvikling siste året, har landa skikkelig.

 

Så det blir en slags liten billig "almost collectors edition", som jeg velger å kalle det hehe.

- DFI NFII Ultra Infinity m/soundstorm! (fikk dette nytt til 450,- på giga-tilbud).

- XP-M2400 35W. 6mnd brukt til 600,-

- med en grei ny Whisperock IV 3400+ på tilbud til 50,- (godt under halv pris)

- Chaintech FX5700 Ultra på tilbud til 700,- (omtrent halv pris)

- 400W PSU, middels kvalitet og nytt til 170,-(halv pris tilbud)

- Alu Midikab med vindu og 3 vifter til 250,- (halv pris)

- en dual layer DVD brenner til 400.-

- har en god 8MB cache 120GB disk fra før (skal ha serve til lagring utenom)

osv osv..

 

Så alt i alt gleder jeg meg til å finne ut hva det legendariske soundstorm kan gi meg av opplevelser. :-)

 

Neida vet pc'en ikke blir top notch akkurat hehe.. men synes ikke det var så aller verst pris å dette ut på for en absolutt brukbar maskin :). Duket for litt forsiktig klokking... Først og fremst FSB til 200Mhz, så får vi se om vi kan skru den til 3200+ med denne forsiktige kjølingen..

 

Bruker den for det den er verdt og smeller på med dual-core S939/PCI-E neste høst.

 

Har i tillegg en server med Intel HK og CSA, 2,4NWC, 6Kn Promise Raid-5 ATA100 med 1.2TB barracuda disk, 512PC3200 stående på "verkstedet", så dette kan bli en fin vinter hehe. Serveren svei litt i lommeboka, men med de rette kjøpene brukt og ikke brukt havnet jeg på rundt 8k. Derfor S939 må vente litt..

 

Samt at jeg er litt usikker på om en ekkel fartsbot lander i postkassa rundt jul.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spørsmål om AC3 og DD5.1 lyd på PC:

Jeg har Gigabyte K8NS Ultra-939 Nforce3 hovedkort med coaxial SPDIF

utgang. Sony receiveren min støtter AC3/DTS/DD5.1 osv. Bruker SPDIF

kabel og AC3Filter 1.01a RC5 med SPDIF på:

 

ac3filter1.jpg

 

Det jeg synes er rart er at jeg på noen AC3 lydfiler og DVD filmer får full

Dolby Digital 5.1 støtte ifl receiveren, så ser displayet slik ut med LFE og SL/SR:

 

receiver_dd5.1.jpg

 

Mens på AC3 lyd på XviD filmer kun får Dolby Digital 2.0 lyd, som ser slik

ut i displayet uten LFE og med mono i bakhøyttalerne virker det som:

 

receiver_dd.jpg

 

Er det kun at Xvid filmene ikke er kodet i full DD5.1 kun DD2.0, eller er det

noen instillinger hos meg? Ser at jeg må på audio render velge Direct Sound

og ikke Wave Out for at jeg skal få noe lyd i hele tatt på receiveren.. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...