Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke 2 ADSL tilkoblinger samtidig


Anbefalte innlegg

ikke gidde å bygge ut et skikkelig brebånds jf. adsl nett i norge jf. sverige med pengene som de har tjent.

Vel, hvorfor skal Telenor gjøre dette?

De er fritt frem så jeg tror nok heller det er andre grunner enn telenor og skylde på.

Dessuten bygges det mye fiberspredenett i norge, man må bare på de rette stedene akuratt som i Sverige.

prisen på fiber i norge for folk flest med telenor :!:

og må jeg minne deg på hvem telenor var...

televerket som ble bygd på statspenger (oss)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og må jeg minne deg på hvem telenor var...

televerket som ble bygd på statspenger (oss)...

Joda, men dette er ikke noe argument lengre i og med det er alt for sent og Telenor er et aksjeselskap på lik linje som alle andre. Og snakke om det som var fører ingen vei desverre.

Jeg synes det er lang bedre at man bygger alternative nett eller finner du tanken på et monopolistert Telenoreid fibernett som veldig tiltalende?

Endret av agvg
Lenke til kommentar
og må jeg minne deg på hvem telenor var...

televerket som ble bygd på statspenger (oss)...

Joda, men dette er ikke noe argument lengre i og med det er alt for sent og Telenor er et aksjeselskap på lik linje som alle andre. Og snakke om det som var fører ingen vei desverre.

Jeg synes det er lang bedre at man bygger alternative nett eller finner du tanken på et monopolistert Telenoreid fibernett som veldig tiltalende?

sant nok at det ikke er tiltalende :roll:

og vi kommer ikke så lagt med å snakke om dette, men min menging er at ISPene i norge bør se på sverige og bygge ut et nett som i første omgang bør kunne gi 90% av befolkningen 10 mbitSDSL, dette ville gjort en stor forskjell i samfundet vårt fra kjøleskap,tv til å ringe :D

Lenke til kommentar
men min menging er at ISPene i norge bør se på sverige og bygge ut et nett som i første omgang bør kunne gi 90% av befolkningen 10 mbitSDSL, dette ville gjort en stor forskjell i samfundet vårt fra kjøleskap,tv til å ringe :D

Tja, har de dette i Sverige da? Hvis du ser bort fra de store byene?

Og SDSL er da nokså avleggs, fiber er fremtiden i de områdene hvor dette lønner seg.

Lenke til kommentar
og vi kommer ikke så lagt med å snakke om dette, men min menging er at ISPene i norge bør se på sverige og bygge ut et nett som i første omgang bør kunne gi 90% av befolkningen 10 mbitSDSL, dette ville gjort en stor forskjell i samfundet vårt fra kjøleskap,tv til å ringe :D

du er nok på ville veier her. i sverige er det kun noen få steder i noen få byer hvor man får gode linjer. alle tror sverige er et bredbåndsmekka, men det stemmer rett og slett ikke. men i motsetning til kuperte norge, så har de potensialet til å legge ut fiber til mange flere - sverige er også langt tettere befolket enn "store" norge som har bare halvparten så mange innbyggere.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hvis det blir installert to ADSL-abonnement på en adresse, så blir hvert av de installert på egne trådpar.

Hvor mange trådpar går det inn til en hustand som har analog telefonlinje eller ISDN? Er det lagt inn en vanlig 4par kabel?

 

Familien min har en ISDN-linje som leietagerne i kjelleren har et ADSL-abb på.

Nå ønsker family'n å si opp ISDN-linja og heller få seg eget ADSL-abb og ringe med IP-telefoni fra IP24 eller en av de andre tilbyderne.

 

Lar det seg gjøre å ha 2 separate ADSL linjer også når ISDN-linja er sagt opp?

Det er ikke ønskelig å henge seg på ADSL-linja til de i kjelleren pga at det kommer nye leietagere ca annenhvert år.

 

Da kan evnt heller de som leier nede henge seg på family'n sin linje senere.

 

Håper noen her kan svare, vi ønsker å bli kvitt den svindyre ISDN-linja snarest mulig. (Koster det forrresten noe å si opp ISDN-linja?)

Lenke til kommentar
Hvor mange trådpar går det inn til en hustand som har analog telefonlinje eller ISDN? Er det lagt inn en vanlig 4par kabel?

 

Familien min har en ISDN-linje som leietagerne i kjelleren har et ADSL-abb på.

Nå ønsker family'n å si opp ISDN-linja og heller få seg eget ADSL-abb og ringe med IP-telefoni fra IP24 eller en av de andre tilbyderne.

 

Lar det seg gjøre å ha 2 separate ADSL linjer også når ISDN-linja er sagt opp?

Det er ikke ønskelig å henge seg på ADSL-linja til de i kjelleren pga at det kommer nye leietagere ca annenhvert år.

 

Da kan evnt heller de som leier nede henge seg på family'n sin linje senere.

 

Håper noen her kan svare, vi ønsker å bli kvitt den svindyre ISDN-linja snarest mulig. (Koster det forrresten noe å si opp ISDN-linja?)

Vet ikke om det er noen standard på dette, men de linjene jeg har sett har hatt to par i inntakskabelen, hvorav ISDN og analog telefoni kun bruker et par. Hvis det er behov for flere par, så kan det normalt trekkes flere. Dette forutsetter naturlig nok at det er ledig kapasitet i sentral og koblingsbokser. Det er ikke noen forutsetning å ha ISDN eller analog telefoni for å få ADSL. M.a.o., du må høre med Telenor om det er ledig kapasitet i linjen inn i huset og i sentral/koblingsbokser for å ha flere ADSL-abonnement i huset. Tror ikke det koster noe å si opp ISDN, men det kan du også spørre om samtidig. Er du sikker på at ADSL-abonnementet i kjelleren henger på samme trådpar som din ISDN-linje?

Lenke til kommentar
det er sikkert en grunn men hovedgrunnen er nok monopol/ ta seg overbetalt og ikke gidde å bygge ut et skikkelig brebånds jf. adsl nett i norge jf. sverige med pengene som de har tjent.

Vel, telenor bygger jo ut som bare det. NGT prøver å henge med, men er ikke i nærheten av å ha samme dekning enda. Greit nok at telenor ikke er så raske å komme igang med utbygging, men når de først kommer igang bygger de ut tilgangs! Sikkert derfor de skal "melke" gamle teknologier så lenge. Må jo tjene inn den kostbare utbygingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...