Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke 2 ADSL tilkoblinger samtidig


Anbefalte innlegg

Hallo.

Nylig har det blitt installert 2mbit ADSL fra telenor i huset her, så jeg avbestillte mitt bluecom abbo., men jeg må likevel betale på det i 2 måneder til pga oppsigelsestid.

Det virker litt dumt å bare la det gå til spille når jeg kunne gjort noe med båndbredden, så jeg lurer på om det er mulig å bruke begge internett tilkoblingene samtidig på et eller annet vis? Skjønner at det kan bli vanskelig, iom at begge må ha hver sin IP, men jeg tenker på for exempel å bruke 1 tilkobling til DC++, og den andre til noe annet.. burde være mulig? :ermm:

Uansett, om noen vet noe om dette, hadde jeg vært takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får jo switch med to bredbans tilkoblinger , som automatisk velger den linjen med ledig kapasitet , om dette fungere i praksis vet jeg ikke ,

 

annet problem kan jo være at du ikke kan ha to ADSL linjer på en telefon kabel da dette "overbelaster" tlf kabelen

 

og bytt TIL telenor :lol::no:

 

nå må du sitte og slite med og "opdatere" linjen hver gang du laster mere en 5gb og så er det jo ikke ruter/m brannmur , men et crappy ADSL modem

 

alt må jo være bedre en telenor

Lenke til kommentar
du får jo switch med to bredbans tilkoblinger , som automatisk velger den linjen med ledig kapasitet , om dette fungere i praksis vet jeg ikke ,

 

annet problem kan jo være at du ikke kan ha to ADSL linjer på en telefon kabel da dette "overbelaster" tlf kabelen

 

og bytt TIL telenor :lol::no:

 

nå må du sitte og slite med og "opdatere" linjen hver gang du laster mere en 5gb og så er det jo ikke ruter/m brannmur , men et crappy ADSL modem

 

alt må jo være bedre en telenor

hehe, telenor er ikke så gæli.. har lasta ned 100+ giga siden jeg fikk det (3-4 uker siden) og har ennå ikke måtte gjort noe spesielt.

Har forsåvidt også router m. brannmur, siden tilkoblingen er delt med 6 andre folk som bor her i bygget. Jeg er den eneste som bruker den noe særlig da, så det er ikke så galt som det høres som ;)

Lenke til kommentar
annet problem kan jo være at du ikke kan ha to ADSL linjer på en telefon kabel da dette "overbelaster" tlf kabelen

 

og bytt TIL telenor :lol::no:

 

nå må du sitte og slite med og "opdatere" linjen hver gang du laster mere en 5gb og så er det jo ikke ruter/m brannmur , men et crappy ADSL modem

 

alt må jo være bedre en telenor

Her var det mye feil gitt.

 

Hvis det blir installert to ADSL-abonnement på en adresse, så blir hvert av de installert på egne trådpar.

 

Det er også siden i sommer slutt på å "kjøpe" 5GB-pakker. Telenor har nå fri nedlasting for alle.

 

Siden mars har også Telenor levert modem med router for de som velger å kjøpe modem fra de. Telenor's kunder kan også velge å kjøpe modem fra fra en vanlig webshop om de ønsker ett annet produkt enn det Telenor selger. Dette er noe ikke mange andre ISP'er tilbyr.

 

Så, alt må jo være bedre enn dine råd.

Lenke til kommentar
hm, det var visst ikke verre enn å bruke bridge connections :o

Jaja! :) Fett.

Har ikke brukt denne funksjonen selv, men tror du misforstår den. Bridge Connections blir brukt til å knytte sammen to nettverkssegmenter/lokalnett, og ikke til å "bundle" to linjer. Bundling er en funksjon som er støttet av dyre routere, og krever avansert routing. Du kan lese litt om Bridge Connections her. Hvis du sjekker Default Gateway i nettverkskonfigurasjonen din, så ser du at Internettrafikken vil bli routet via den ene forbindelsen.

Lenke til kommentar
hm, det var visst ikke verre enn å bruke bridge connections :o

Jaja! :) Fett.

Har ikke brukt denne funksjonen selv, men tror du misforstår den. Bridge Connections blir brukt til å knytte sammen to nettverkssegmenter/lokalnett, og ikke til å "bundle" to linjer. Bundling er en funksjon som er støttet av dyre routere, og krever avansert routing. Du kan lese litt om Bridge Connections her. Hvis du sjekker Default Gateway i nettverkskonfigurasjonen din, så ser du at Internettrafikken vil bli routet via den ene forbindelsen.

Alright, merker det går med bluecom hastighet nå ja.. syntes egentlig det var for godt til å være sant :)

Lenke til kommentar
Telenor's kunder kan også velge å kjøpe modem fra fra en vanlig webshop om de ønsker ett annet produkt enn det Telenor selger.  Dette er noe ikke mange andre ISP'er tilbyr.

Modemet er vel stort sett valgfritt hos de fleste ISP-er nu for tiden.

For de som videreselger Telenor, så er dette naturlig nok. Men det er flere av de store med egen utbygging av sentraler som ikke tilbyr dette, som f.eks. NGT, ADSL.no og Catch.

Lenke til kommentar
annet problem kan jo være at du ikke kan ha to ADSL linjer på en telefon kabel da dette "overbelaster" tlf kabelen

 

og bytt TIL telenor  :lol:  :no:

 

nå må du sitte og slite med og "opdatere" linjen hver gang du laster mere en 5gb og så er det jo ikke ruter/m brannmur , men et crappy ADSL modem

 

alt må jo være bedre en telenor

Her var det mye feil gitt.

 

Hvis det blir installert to ADSL-abonnement på en adresse, så blir hvert av de installert på egne trådpar.

 

Det er også siden i sommer slutt på å "kjøpe" 5GB-pakker. Telenor har nå fri nedlasting for alle.

 

Siden mars har også Telenor levert modem med router for de som velger å kjøpe modem fra de. Telenor's kunder kan også velge å kjøpe modem fra fra en vanlig webshop om de ønsker ett annet produkt enn det Telenor selger. Dette er noe ikke mange andre ISP'er tilbyr.

 

Så, alt må jo være bedre enn dine råd.

må du ikke lenger hente ned disse 5GB pakene , bare at di er gratis , var sånn for ikke så lenge siden (rett etter at di ga fri bruk)

Lenke til kommentar
må du ikke lenger hente ned disse 5GB pakene , bare at di er gratis , var sånn for ikke så lenge siden (rett etter at di ga fri bruk)

Nei, det ble som sagt slutt med 5GB-pakker i juni/juli. Alle har fri/ubegrenset nedlasting, akkurat som hos andre ISP'er. Har selv Telenor-abonnement, så du kan slutte med denne misinformasjonen.

Lenke til kommentar

Må si at mye av den Telenor-hetsen som finnes/fantes her på forumet, har vært veldig grunnløs. Fikk adsl for 2-3 år siden, har aldri hatt noe problem i det hele tatt. minimalt med nede-tid, stabil hastighet, modem som fungerer bra. Lurer på om kanskje folk liker å rakke ned på telenor, bare fordi de er store (jf. Microsoft).

Lenke til kommentar
Må si at mye av den Telenor-hetsen som finnes/fantes her på forumet, har vært veldig grunnløs. Fikk adsl for 2-3 år siden, har aldri hatt noe problem i det hele tatt. minimalt med nede-tid, stabil hastighet, modem som fungerer bra. Lurer på om kanskje folk liker å rakke ned på telenor, bare fordi de er store (jf. Microsoft).

det er sikkert en grunn men hovedgrunnen er nok monopol/ ta seg overbetalt og ikke gidde å bygge ut et skikkelig brebånds jf. adsl nett i norge jf. sverige med pengene som de har tjent.

Lenke til kommentar
ikke gidde å bygge ut et skikkelig brebånds jf. adsl nett i norge jf. sverige med pengene som de har tjent.

Vel, hvorfor skal Telenor gjøre dette?

De er fritt frem så jeg tror nok heller det er andre grunner enn telenor og skylde på.

Dessuten bygges det mye fiberspredenett i norge, man må bare på de rette stedene akuratt som i Sverige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...