Gå til innhold

- Send dem til Australia


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge fram en artikkel skrevet i forbindelse med studier, publissert på en mer ukjent nettside.

 

######

 

KOMMENTAR

– Send dem til Australia!

 

Er det på tide å slå et slag mot volden som er i ferd med å invadere våre liv?

 

Av Magnus Johansen

 

I de gamle kolonitider hadde engelskmennene en glimrende måte å hanskes med kriminelle på. Løsningen var så enkel som å sende alle de ikke ville ha med båt til en øy de hadde tatt kontroll over - som lå så langt fra England som det overhodet var mulig å komme. På den måten fikk de fjernet uromomentene de ikke kunne ha i samfunnet.

 

Ordningen var intet mindre enn genial. De slapp å gå til det drastiske steget å henrette mennesker som ikke hadde begått de groveste forbrytelsene, samtidig som de ble kvitt personer som var mer en belastning enn en ressurs. På toppen av det hele slapp de store utgifter til fengselsvesenet siden de i praksis bare hadde en engangsutgift med å frakte fangene til Australia.

 

Det norske samfunn er full av den typen personer som engelskmennene sendte vekk. Kriminelle som ikke er nok kriminelle til at de får en skikkelig straff, men som er tilstrekkelig kriminelle til å lage en generell uhygge i samfunnet. Jeg snakker ikke om telefonselgere, men om personer som utøver vold mer eller mindre uprovosert på åpen gate.

 

Hver eneste mandag kan vi lese om slagsmål, bråk og gjengoppgjør i Kristiansand. Politiet har sin fulle hyre med å rykke ut til folk som ikke har bedre å finne på enn å slå hverandre til blods – og noen foretrekker kniver og flasker i stedet for knyttnever. I følge politiet selv er det gjerne de samme personene som går igjen, og mange er domfelte for vold og andre ymse ting tidligere.

 

Normal prosedyre når politiet kommer til en slåsskamp er å roe ned situasjonen, og instruere folk til å gå hver til sitt. I de tilfellene der personer ikke gjør som politiet sier blir de tatt til arresten. Dagen etter blir man kanskje ilagt en liten bot, før de slipper ut igjen. I ekstreme tilfeller kan personer bli tiltalt for legemsbeskadigelse, noe som i de fleste tilfeller fører til milde straffer.

 

Jeg stiller spørsmålet: Hvorfor lar vi slike mennesker slippe så billig unna? Hvorfor er det slik at mennesker som gang på gang viser forrakt for medmennesker får lov til å fortsette å vise og utøve denne forakten? Jeg vil ikke ha disse menneskene gående løs. Når jeg er ute og går i Markens en lørdagsnatt så ønsker jeg å føle meg helt trygg, enten jeg går alene eller sammen med andre. Jeg vil vite at det å slåss er noe som virkelig straffer seg, slik at folk tenker seg om både en og to ganger før de legger opp til bråk.

 

Engelskmennene sendte problemene til Australia. Dette er dessverre ikke et alternativ vi har i dag. Dødsstraff er en fristende tanke, men trolig litt i drøyeste laget, selv for vanekriminelle. I California har de forsøkt å løse problemet med den såkalte ”Three strike”-praksisen. Dette innebærer at tredje gang en dømmes for en forbrytelse vil man nærmest obligatorisk ilegges 25 år til livstids fengsel, uavhengig av hva slags forbrytelse som ble begått siste gang. Dette er kanskje den praksisen som stemmer best over ens med folks rettsoppfattelse siden det gir folk to sjanser til å holde seg til reglene, men tredje gangen du blir tatt har du brukt opp sjansene dine, og du må fjernes fra samfunnet. Det er slik at vi faktisk ikke har bruk for folk som gang på gang viser at de ignorerer samfunnets regler, og da i særdeleshet de som krenker andres rett til å føle seg trygge.

 

En stor andel av volden som utøves skjer i beruset tilstand, enten det er alkohol eller narkotika, og dette anses ofte som en formildende omstendighet fordi ”man ikke var klar i gjerningsøyeblikket”. Dette mener jeg er en misforstått praksis og fungerer mot sin hensikt. Er man av typen som ikke klarer å kontrollere seg selv i beruset tilstand, bør man aldri ruse seg. Gjør en det likevel, er en nødt til å ta konsekvensene av det!

 

Volden er et element i samfunnet vi er nødt til å bekjempe med alle tilgjengelige midler. Den eneste måten man virkelig kan bekjempe vold med er å innføre straffer som svir så mye at det vil være utenkelig å begå forbrytelsen. Jeg slår et slag mot volden, og foreslår fem års minimumsstraff for legemsbeskadigelse, og 10 år for blind vold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig med din tolkning av loven. Straff for vold og blind vold i dag er alt for lav, og strider helt klart mot den vanlige mann i gatas rettsoppfatning. I slike tilfeller kommer helt klart ”Three strike” loven til sin rett, i og med at den gir gjerningsmannen to sjangser til å forbedre seg på før livstid i fengsel blir et faktum.

 

Kanskje hvis dette hadde blitt vedtatt hadde det vært mye hyggeligere å gå en tur på kvelden uten å være redd for å bli slått ned.

Lenke til kommentar

Synes det norske rettssystemet i utgangspunktet er helt feil avmålt og altfor dumsnilt... snakk om å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Eneste unntaket vi har er økonomisk kriminalitet, dette er virkelig kardinalsynden i det norske systemet, og med dette eksemplet:

 

Minstestraff for å kopiere en 100-kroning og sette den i omløp: 3 år

Minstestraff for å voldta en unge: 2 år

 

Begynner det virkelig å svi og koke i skallen min. makan til feilslått system, hvilke signaler ønsker man å gi?? nei, kommer aldri til å forstå dette.

 

Uansett denne "Three strike" ordningen, er i utgangspunktet en god tanke, ved at gjengangerne straffes hardere en en tulling som var ekstra idiot ved en anledning..

Men det slår jo helt feil ut når en knøttliten småkjeltring, blir tatt for 3 gang i fylla, hvor han har stjålet en sykkel. og ryker dit for unevnelig mange år (husker ikke nøyaktig i farten)..

Ville heller likt et system noe liknende prikk-systemet vi har i trafikken, en system som jeg har tro på det er at 1. gangs kriminelle får straff etter vanlig straffeutmåling, 2. gangs kriminelle får vanlig utmåling x 2, 3. gangs x3 osv..

Og stryk frasen formildende omstendigheter for all del, da denne per dags dato er mer regel en et unntak (ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med), og dette i seg selv er jo helt forkastelig, at det skal være et formildende omstendighet at du blir så rablende-loco-forbannet at det (etter sigende) svartner for deg i det du tar knekken på hele nabofamilien og glemmer det etterpå - hvorpå men får redusert straff pga utilregnlighet i gjerningsøyeblikket.. å herre jesus...

 

Tilbake til tanken om å sende de bort... Ja takk, gjerne det.

Da mener jeg de som virkelig får et samfunn til å råtne innenfra, store gjenger som utelukkende driver med kriminalitet, vold og narkotika.

Om en og annen tulling raner en 7-11 så spiller det liksom ikke så veldig stor rolle for min del, kiosken får forsikringspengene sine, raneren lever fett et par dager før han blir tatt. og alt er som før.

Men de jævla helvettes svina som livnærer seg på å henge rundt barne- og ungdommsskoler for å pushe droger til våre unge og håperfulle; de skulle vi først gitt en grundig omgang med stokk, før vi sendte de bort.

Det er de som virkelig over tid ødelegger samfunnet vårt.

Har ikke vi kontroll over jan mayen, bouvet øya, eller noe annet utrivelig sted vi kan benytte til slike? joda finner sikkert et sted.

 

Mvh

G

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar
Om en og annen tulling raner en 7-11 så spiller det liksom ikke så veldig stor rolle for min del, kiosken får forsikringspengene sine, raneren lever fett et par dager før han blir tatt. og alt er som før.

Må si meg uenig. Jeg mener at folk som jobber på slike butikker skal ha rett til å føle seg trygge på jobb, og folk som til stadighet raner slike steder har ikke samfunnet bruk for. Det å bli utsatt for et ran er en enorm psykisk belastning.

Lenke til kommentar
Om en og annen tulling raner en 7-11 så spiller det liksom ikke så veldig stor rolle for min del, kiosken får forsikringspengene sine, raneren lever fett et par dager før han blir tatt. og alt er som før.

Må si meg uenig. Jeg mener at folk som jobber på slike butikker skal ha rett til å føle seg trygge på jobb, og folk som til stadighet raner slike steder har ikke samfunnet bruk for. Det å bli utsatt for et ran er en enorm psykisk belastning.

Jo da forsåvidt enig, men på meg så virker slike ran mer tilfeldig enn de nevnte som henger rundt på skolene, som virkelig virker ødeleggende.

Og de som til stadighet raner en 7-11 vil jo rammes hardt av forslaget mitt.

Men ja, helt enig med deg, de har et krav på å kunne føle seg trygge i sin jobb, og der er absolutt rettsvesenet med på å sette premisser. hvilket de per i dag gjør utrolig dårlig.

Lenke til kommentar
Du har vel egnetlig et poeng, faenskapen forsvant jo fra Australia etter ett par generasjoner..

Nåja, det er jo ikke slik at Australia er fritt for kriminalitet. Det er bare det at på den tiden da ALLE der nede var kriminelle, skjedde det noe - en utviklingsprosess, om du vil - som endte med at man innså at ikke alle kunne være kriminelle om de skulle klare å eksistere sammen der nede.

 

Det vil alltid være kriminelle dissidenter i ethvert samfunn, og for å holde disse kreftene i sjakk må vi slå hardt og kompromissløst ned på dem. Den 7-11-ansatte SKAL føle seg trygg på jobben!

Lenke til kommentar

Interessant forslag.

At straffen i Norge er for mild er det ingen tvil om. Greit nok, dreper du noen blir du sittende inne en stund, men de som gjentatte ganger gjør livet surt for folk får gå fritt. Straffene er ikke avskrekkende, fordi det ikke finnes skikkelig straff for sånt.

Jeg mener det skal slås hardt ned på de som bare er ute etter å ødelegge for samfunnet, de har ikke noe her å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er naivt av DesertGlow å skrive at det var genialt å sende fanger til Australia. Tenk litt på urinvåerne... har ikke tall å vise til, men har sett dokumentarer, også britiske, om tilstandene som fangetransporten førte med seg. Det er ikke spesielt pent.

 

Er ellers enig i at det norske rettsystemet virker overbeskyttende på kriminelle. Straffen for voldsbruk burde vært hevet betraktlig - sammen med en del andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...