Gå til innhold

Sapphire Radeon 9800Pro - Jeg trenger eksperthjelp


mabbutt

Anbefalte innlegg

Tjena.

 

Jeg fikk skjermkort i posten idag, og satt det spent inn i AGP slot'en. Det gikk selvfølgelig glatt, og jeg så fram til å merke den store forskjellen det ville være å gå fra mitt MX-400 64 MB kort.

 

Det første jeg gjorde var å installere driverne som fulgte med. Deretter kjørte jeg 3DMark05, for å se hva slags forskjell det var i "benken". Her fikk jeg 1400 poeng. Jeg skjønte noe var galt, og lastet ned de nyeste driverne jeg fant, via ATi sine sider. Jeg installerte også hotfix'en til 3DMark05. Dette hjalp omtrent ingenting, og etter å ha surfet litt på forumet her, så fant jeg ut at jeg skulle se om det stod på 128MB i BIOS, hvilket det ikke gjorde. Dette ble endret.

 

Benking med 128MB: 1450 poeng...Det er jo latterlig. Jeg burde jo ha mellom 2500 og 3000?

 

Hva kan være galt her? Jeg trenger sårt noen tips, for jeg merker at kreativiteten og fantasien begynner å arbeide mot meg istedet for med meg. Kan det hjelpe å flashe BIOS?

 

Maskina mi har følgende specs av betydning:

 

AMD Athlon XP3200+

ASUS A7N8X-E Deluxe

PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel 400 MHz. (PC3200) CL 2-3-3-6, Platinum

Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB Atlantis

 

mvh,

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tjena.

 

Jeg fikk skjermkort i posten idag, og satt det spent inn i AGP slot'en. Det gikk selvfølgelig glatt, og jeg så fram til å merke den store forskjellen det ville være å gå fra mitt MX-400 64 MB kort.

 

Det første jeg gjorde var å installere driverne som fulgte med. Deretter kjørte jeg 3DMark05, for å se hva slags forskjell det var i "benken". Her fikk jeg 1400 poeng. Jeg skjønte noe var galt, og lastet ned de nyeste driverne jeg fant, via ATi sine sider. Jeg installerte også hotfix'en til 3DMark05. Dette hjalp omtrent ingenting, og etter å ha surfet litt på forumet her, så fant jeg ut at jeg skulle se om det stod på 128MB i BIOS, hvilket det ikke gjorde. Dette ble endret.

 

Benking med 128MB: 1450 poeng...Det er jo latterlig. Jeg burde jo ha mellom 2500 og 3000?

 

Hva kan være galt her? Jeg trenger sårt noen tips, for jeg merker at kreativiteten og fantasien begynner å arbeide mot meg istedet for med meg. Kan det hjelpe å flashe BIOS?

 

Maskina mi har følgende specs av betydning:

 

AMD Athlon XP3200+

ASUS A7N8X-E Deluxe

PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel 400 MHz. (PC3200) CL 2-3-3-6, Platinum

Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB Atlantis

 

mvh,

Geir

vel, mellom 2500 og 3000 vil jeg kanskje si er litt å ta i? Med mitt 6800 kort kort, får jeg uklokket 3900, og i 03 får jeg 9700. Det sier vel kanskje litt om at scoren din mest sannsynlig stemmer rimelig greit. Hva er den andre hw`en din da? Er jo klart at denne spiller inn, og er systembussen (fsb`en) overklokket, vil resultatet uansett ALLTID bli bedre..

Edit: Beklager at jeg ikke leste skikkelig. Det er kanskje noe feil? :p

Altså, formatere er en mulighet, hovedkortdrivere/agp drivere på nytt?

Endret av fredriku
Lenke til kommentar
vel, mellom 2500 og 3000 vil jeg kanskje si er litt å ta i? Med mitt 6800 kort kort, får jeg uklokket 3900, og i 03 får jeg 9700. Det sier vel kanskje litt om at scoren din mest sannsynlig stemmer rimelig greit. Hva er den andre hw`en din da? Er jo klart at denne spiller inn, og er systembussen (fsb`en) overklokket, vil resultatet uansett ALLTID bli bedre..

Edit: Beklager at jeg ikke leste skikkelig. Det er kanskje noe feil? :p

Altså, formatere er en mulighet, hovedkortdrivere/agp drivere på nytt?

Det var kanskje litt å ta i (jeg så jeg hadde lest litt feil), men jeg baserte dette på sammenligning av mitt system opp mot andres på tweak.dk.

 

La oss si mellom 2000 og 2300, da. To eksempler er disse:

 

2350p på;

 

Operativsystem: Windows XP

Bundkort: ASRock K7S41

Grafikkort: ATI Radeon 9800 Pro

RAM: 768 MB

Processor: AMD Athlon XP

Hastighed: 2145 @ 2402 MHz

 

2336p på;

 

Operativsystem: Windows XP

Bundkort: Abit NF7-S

Grafikkort: ATI Radeon 9800 Pro

RAM: 1024 MB

Processor: AMD Athlon XP

Hastighed: 1833 @ 2300 MHz

Lenke til kommentar

Merkelig... Har samme hovedkort som deg, men 512 minne og en 2600+ Athlon, og jeg får 2609 i 3dmark05 med mitt powercolor 9800xt (pro-flashet).

 

Jeg tror du må ha noen gamle drivere som driver deg til vanvidd, det hadde jeg også i begynnelsen, men fikk fjerna alt til slutt med Driver -cleaner og slike program, + at det lønner seg å bruke windows-avinnstallern (fjerne programmer) for å avinnstallere drivere.

Lenke til kommentar
Har du aktivert AGP 8X i BIOS? Jeg får 2283 i 3Dmark05, 128MB Radeon 9800

Jepp, det er aktivert. Kan det hende FSB står på 200 mhz i bios? Dette er vel omtrent det eneste jeg ikke har sjekket.

 

Jeg tror du må ha noen gamle drivere som driver deg til vanvidd, det hadde jeg også i begynnelsen, men fikk fjerna alt til slutt med Driver -cleaner og slike program

 

Jeg kjørte DriverCleaner før jeg installerte ATi driverne :)

 

Litt kjedelig om jeg må formatere for å få det skikkelig.

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar
Prøv OMEGA-driverne da, bare som et forsøk.... ?

Jeg får prøve. Jeg har ingenting å tape allikevel :)

 

EDIT: Det funka dårlig. Jeg tror jeg prøver en liten formatering. Jeg ser det er noe nVidia igjen, og det krangler nok. Jeg får av en eller annen merkelig grunn ikke fjerna det ordentlig.

 

Takk for alle svar, hvertfall!

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti mer krangling da jeg formaterte. Blåskjermer i eninga, haha. Jeg prøvde mange forskjellige win2k CD'er, men ingen fikk en clean install. Så prøvde jeg xp cd'n til naboen, for å sjekke, og da gikk det glatt, så nå har jeg bestilt meg XP Engelsk OEM :)

 

Men hvorfor får jeg feilmelding om at minnet til skjermkortet krangler i 3DMark05? Jeg har satt det til 128 i BIOS. Irriterende.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært borti mer krangling da jeg formaterte. Blåskjermer i eninga, haha. Jeg prøvde mange forskjellige win2k CD'er, men ingen fikk en clean install. Så prøvde jeg xp cd'n til naboen, for å sjekke, og da gikk det glatt, så nå har jeg bestilt meg XP Engelsk OEM :)

 

Men hvorfor får jeg feilmelding om at minnet til skjermkortet krangler i 3DMark05? Jeg har satt det til 128 i BIOS. Irriterende.

128 i bios? Er det agp aparture du snakker om? Prøv å sett denne til 64mb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...