Gå til innhold

Bør man partisjonere hard-disken?

Zocral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 160 GB Sata HD som jeg vurderer å partisjonere. Men jeg lurer på om det er bryet verdt... tenker da på ytelse osv? Noen erfaringer?

Mvh,

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

viss det er den eneste disken du har så bør du dele den i 2 partisjoner c: bør være rundt 10-15gb og resten som d:

Grunnen til dette er at viss du skal installere windows på nytt en gang så kan du bare formatere c: for en clean windows install.

Endret av chrda
Skrevet

Du har med all sansynlighet allerede partisjonert disken. Selv 1 stk partisjon på hele disken kalles for partisjon.

Det er veldig lurt å skille mellom OS og programmer (innstallerte filer) og alle ikke-innstallerte filer (musikk, video osv). Så to partisjoner er absolutt å foretrekke. Repartisjonering i ettertid gjør du med Partition Magic eller et tilsvarende program. Fremgangsmåten kan f.eks være å krympe den orginale partisjonen så mye som mulig (f.eks til 80GB hvis det er så my du har på disken) og så opprette en ny partisjon i det upartisjonerte området. Da kan du kopiere over alle de ikke-innstallerte filene fra C: til den nye D: . Etter det kan du krympe C: yttligere og til slutt utvide D:

Jeg foretrekker å ha min 160GB slik:

C: 20GB

D: 140GB

I tillegg har jeg en annen 160GB som jeg tar backup av C: og D: regelmessig. Det blir nesten som en slags Raid1 (mirror) bare at jeg gjør kopieringen manuellt så jeg ikke får noen uhell med å sletter noe fra begge diskene samtidig.

Skrevet

Takker for alle gode råd,

jeg skjønner at jeg helst bør partisjonere hard-disken slik at jeg har en del som innholder OS, mens en (evt flere) del(er) inneholder resten...

Er partition magic et freeware program, eller finnes det freeware/shareware program som kan utføre jobben.

(Jeg har egentlig ikke lyst å bruke penger på partisjonerering, når systemet allikevel fungerer meget bra uten videre partisjonering")

Skrevet

Jeg trodde kanske XP, eller et annet OS, hadde denne funksjonaliteten? Men koster det penger, og det er verdt det så ...

Skrevet (endret)
Er partition magic et freeware program, eller finnes det freeware/shareware program som kan utføre jobben.

Du kan opprette, slette og formatere partisjoner i WinXP installasjonen.

Med den kan du gjøre det som er foreslått i denne tråden.

Partition Magic kan brukes til litt mer avansert partisjonering, some f.eks. krympe eller slå sammen to eller flere partisjoner. Og selvsagt det samme som WinXP kan...

Når du har WinXP/2k installert kan du nå de samme verktøyene her: Kontrollpanel -> Administrative Verktøy -> Datamaskin behandling -> Disk behandling.

Edit: leifs

Endret av Fury
Skrevet

Jeg brukte alltid å partisjonere diskene mine før, men nå i det siste har jeg gitt f. synest det er lite poeng så lenge en har flere disker iallefall, da fungerer hver disk som en partisjon.

Skrevet

Hvordan???

Lastet ned Magic, virket ok men var bare en prøve(test) uten permanent virkning?

Forsøkte meg i XP, i hht oppskrift, uten hell?

Skrevet

Du kan ikke opprette nye partisjoner på den harddisken i XP da du sansynligvis allerede har partisjonert hele harddisken til kun 1 partisjon..

Du må altså skaffe deg Partition Magic e.l., eller formatere og innstallere Windows på nytt. (Ta back-up av musikk og den slags først hvis det er ønskelig, f.eks brenn ut på DVD/CD..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...