Gå til innhold

Iframes, hva er det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg har brukt det så mye, men sånn som jeg har forstått det er det rammer i ramma. Altså at du har flere rammer inne i browservinduet... Da kan du scrolle nedover èn ramme, og samtidig f.eks ha menyen i en annen.. og da vil jo menyen være tilgjengelig hele tiden...

 

Correct me if I'm wrong.. :)

Lenke til kommentar

Litt mer spesifikt er en iFrame en ramme i sida, ikke nødvendigvis en ramme i en annen ramme.

 

Denne iFramen kan være hvor som helst på sida, og fungerer på samme måten som frames, nemlig at du inkluderer et annet dokument inn i et annet.

 

 

Du kan for øvrig oppnå helt den samme effekten med et include-script og overflow:auto på en div, men siden reloades da i motsetning til med frames, der den ikke reloades.

Lenke til kommentar
Litt mer spesifikt er en iFrame en ramme i sida, ikke nødvendigvis en ramme i en annen ramme.

 

Denne iFramen kan være hvor som helst på sida, og fungerer på samme måten som frames, nemlig at du inkluderer et annet dokument inn i et annet.

 

 

Du kan for øvrig oppnå helt den samme effekten med et include-script og overflow:auto på en div, men siden reloades da i motsetning til med frames, der den ikke reloades.

Du kan for øvrig oppnå helt den samme effekten med et include-script og overflow:auto på en div, men siden reloades da i motsetning til med frames, der den ikke reloades.
KAn du forklare litt nøye? mener du at du kan include på en annen måte i html?
Lenke til kommentar
Iframes er vel noe man burde holde seg unna, er det ikke?

Jo. Iframes fører med seg alle ulempene til vanlige frames.

 

Når det finnes includescript tilgjengelig finnes det ingen unnskyldning for å bruke (i)frames.

En ting.. Hastighet.

 

Dynamiske sider er drit-tregt i forhold til statiske sider. Min erfaring peker til en halvering av maks antall sider som kan leveres av server, selv med enkle dynamiske sider, sett i forhold til statiske sider.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Du kan for øvrig oppnå helt den samme effekten med et include-script og overflow:auto på en div, men siden reloades da i motsetning til med frames, der den ikke reloades.

med iframe får du jo en "heis" vist du vil.. ...gjellder det også for det du nevnte her? (include-script og overflow:auto)

 

 

...det ville nemmlig gjort livet mitt 10 ganger bedre å leve for å sette det helt på kanten :D

Lenke til kommentar

det jeg kunne tenke meg var egentlig en div (fast størrelse) med scroll på. (på samme måte som du får scroll på ifram)

Jeg liker ikke ifram, og ønsker derfor å ikke bruke det.

 

det jeg på en måte spørr om er vel hva skjer når det ikke er plass til all teksten i diven med fast størrelse? Vil teksten flyte utover "rammen" eller får du en scroll-lignende_ting/effect?

Lenke til kommentar
Dynamiske sider er drit-tregt i forhold til statiske sider. Min erfaring peker til en halvering av maks antall sider som kan leveres av server, selv med enkle dynamiske sider, sett i forhold til statiske sider.

Dynamiske sider er faktisk ikke så tregt i forhold som du skal ha det til. Mine erfaringer er kun positive med dynamiske sider; det er enklere å vedlikeholde dynamiske sider fordi du slipper å ha dobbelt opp av stilark og elementer som <html>, <head> osv. (Du setter bare inn enkle dokumenter inn i en ferdig mal.) En kan mye enklere skifte design på siden, og siden blir langt mer kompatibel med flere medier.

 

Folk i dag har i veldig stor grad raske internettilkoblinger i tillegg til at nye browsere cacher bilder og stilark, så jeg tviler sterkt på at (i)frames er den beste løsningen.

 

Flere gode argumenter? ;)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Hvis du setter height: xxxpx; på DIVen vil teksten gå utenfor. Du Kan sette overflow: scroll; eller averflow: auto; så får du scrolling. Overflow: hidden; skjuler innhold det ikke er plass til.

 

Attributene settes på den aktuelle diven:

 

Eks:

 

#div {

height: 350px;

overflow: scroll;

}

slikt er kult ja :-D

Kommer aldrig til å bruke iframe nå :-p

Takker for info.

 

 

:w00t:

Lenke til kommentar
@oljones: Regner med at linken til siden som skal inkluderes er feil, sjekk dette.

Husk at det skilles mellom store og små bokstaver i filnavn!

Det er en webtjeneste som har denne siden. Jeg vet den virker på andre maskiner, men levrandøren sier at ikke alle pc`er kan vise "iframes", men dette er kun et fåtall, deriblant jeg da.

 

Er det noen som vet hva som kan vere galt med min maskin ?

 

mvh

oljones

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...