Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pcen restartes når nettet blir benyttet!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sliter med et lite irriterende problem på min gamle pc. Når jeg benytter meg av nettverkskortet enten det er internett eller lan, så restartes pcen løpet av kort tid. Alt fra 3 minutter til flere timer. Dette er helt tilfeldig, men det skjer uansett i nevnte intervall.

 

Jeg har testet minne, cpu og harddisk. og det er ikke påvist feil der.

 

Jeg sjekket også event viewer og fikk opp følgende feilmeldning før reboot:

 

AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0x4d1), which lies in the 0x4d0 - 0x4d1 protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.

 

Har dere noen tips på hva som kan gjøres for å fikse dette problemet?

 

Takk på forhånd..

 

Mvh

DevianX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det som trengs er og endre innstilling i BIOS? Er litt rart uansett da nyere BIOS ofte har automatisk gjenkjenning på alt.. Bare se om du finner noe "IO Port Adress" I bios og se om du kan endre på det..

 

EDIT: Foretok et søk i google på feilmld! (Med apostrofen "") Da fikk jeg tak i

disse...

 

1.

Here is the fix for this annoying little thing, If you have turbo tax on your machine this fix should do it. Go to www.intuit.com click the support tab and go tto the right of the page and click the uninstall turbotax link. Follow th instructions making sure you download the c-dilla uninstaller. What c-dilla does is it monitors your CD burning and disables your CD burning. This can have widesoread effects including causing your computer to lock up when web browsing. Good luck

 

2.

So that didn't work completely, but I discovered a different solution. My ACPI driver version was different from the normal version. This may have occured during an update or something. The normal version is 5.1.2600, my version was 5.1.5353 or something like that. What I did to fix this problem ( I have WinXP pro): go to start, settings, control panel, administartive tools, computer management, then on the left screen go to the device manager, then system devices, then ACPI fixed feature button. Check to make sure the driver version is 5.1.2600. If not go to uninstall and follow the directions. You will have to shutdown twice as windows recognizes the new hardware. This fix reset my driver version to 5.1.2600 and the fix has worked so far. Hope this helps

Endret av jgrondal
Lenke til kommentar

2.

So that didn't work completely, but I discovered a different solution. My ACPI driver version was different from the normal version. This may have occured during an update or something. The normal version is 5.1.2600, my version was 5.1.5353 or something like that.

Takk for svar..

 

Jeg sjekket opp dette og hadde den riktige versjonen av ACPI.

 

Skal prøve å ta en rask titt i BIOS, og se om jeg finner noen verdier der som kan endres.

 

EDIT:

 

Fant ikke IO Port Adress innstillinger på bios. Lurer på hva dette problemet kan skyldes. Jeg har prøvd forskjellige operativ system. Alt fra Windows 2000 til XP. Men problemet ligger der forsatt. Kanskje det konflikt mellom pci portene på pc'en? F.eks nettverkskort og modem?

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Update:

 

Jeg har byttet nettverkskort og satt denne inn i en annen pci slot. Lagt inn nyeste driver. Men forsatt vedvarer problemet. Litt kjedelig i grunn.

 

Det eneste som gjenstår nå er å flashe bios til nyeste versjon. Jeg har også tuklet med services og endret regler som f.eks rpc service skal ikke restarte system ved feil. Kun restarte service. etc.

 

Så lurer virkelig på hva som forårsaker dette.

Lenke til kommentar

Det er mulig en oppdatert bios vil hjelpe.

 

Men, hvis ikke:

 

Slå av automatisk restart. System properties->advanced->Startup and recovery.

Det er mulig at synderen viser seg på blåskjermen.

 

Sjekk også Device manager for å se om du har driverproblemer. Velg her view-> show hidden devices. Det er mulig du kan identifisere noe rask her.

 

mvh

IP

Lenke til kommentar

Jeg har testet ut litt forskjellige ting her.

 

Har funnet ut noe rart med pcen.

 

1. Lot pcen stå i 3 forskjellige nettverk. Den hadde restart problemer i kun et av disse nettverkene. Men selvsagt har den problemer der pcen egentlig skal stå. Her består nettverket av unix basert server som kjører dhcp server og firewall.

 

På to de andre nettverkene fungerte pcen ypperlig og nettverket der består av switch som dchp server.

 

Jeg har personlig aldri vært borti at pcen skal ha problemer ved å stå i forskjellige nettverk og ip ranges.

 

Jeg tror feilen ligger i strømkabelen for å være helt ærlig. Har ikke hatt problemer med pcen hjemme eller det andre stedet jeg har testet pcen. Mens på jobben der pcen står har den problemer. Jeg har byttet strømkabelen og brukt andre uttak, men forsatt har jeg problemer.

 

Da kommer jeg tilbake til utgangspunktet mitt. Kjørte også en test som tester all hardware og hele testet kom ut med en stor PASSED på alle punkter.

 

Dette er virkelig et mysterium for meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...