jocke Skrevet 13. oktober 2004 Skrevet 13. oktober 2004 Nå kommer IP-telefoni for fullt inn i norske hjem. Telio tok startskuddet med sjumilsko, og leder klart kappløpet med nesten 1% av Norges befolkning pr. mnd. Men nå kommer stadig flere og flere rundt hjørnet. IP24 har allerede vaklet seg på beina noen måneder, og står fremdeles. IP-telefoni har felt like mange gledestårer, som vi har forbannet utstyret som ikke fungerer - for ikke å snakke om de stakkars folka som sitter i andre enden av supporttelefonen. Men vi har jo også hatt positive opplevelser med IP-telefoni. "Forandring fryder" er det ordtak som heter - og hvem hadde vel ikke lyst til å prøve dette når Telio kom med tilbudet til Norge i fjor? Men etterhvert som flere kommer på markedet, må vi - som forbrukere - begynne å spørre oss selv; hvilken leverandør velger vi? Skal vi gå for Telio, siden dem har vært lengst på markedet, og fordi IP24 har dårlig support i oppstartstiden, eller går vi får IP24 på tross av dette? Hva om Telenor kommer med et bedre tilbud etter nyttår? Eller kanskje Chess? Nå er prisforskjellene lagt opp slik at man nesten må velge ettersom hvor mye man snakker i telefonen. Men hvordan fungerer utstyret? Får man det man ønsker, eller blir man skuffet? Funker det virkelig slik som det skal? Om du spolte tiden 1 år tilbake - ville du fortsatt bestillt IP-telefon? Eller ville du f.eks. sagt opp fasttelefon, og bare benyttet mobil? (ja, dette er faktisk billigere for mange familier/husstander) Jeg har alltid stilt meg skeptisk til nye løsninger som dette, og jeg må innrømme at jeg aldri har testet ip-telefoni...men jeg gleder meg til å teste det.
krislarsen Skrevet 13. oktober 2004 Skrevet 13. oktober 2004 Nå kommer IP-telefoni for fullt inn i norske hjem. Telio tok startskuddet med sjumilsko, og leder klart kappløpet med nesten 1% av Norges befolkning pr. mnd. Men nå kommer stadig flere og flere rundt hjørnet. IP24 har allerede vaklet seg på beina noen måneder, og står fremdeles.IP-telefoni har felt like mange gledestårer, som vi har forbannet utstyret som ikke fungerer - for ikke å snakke om de stakkars folka som sitter i andre enden av supporttelefonen. Men vi har jo også hatt positive opplevelser med IP-telefoni. "Forandring fryder" er det ordtak som heter - og hvem hadde vel ikke lyst til å prøve dette når Telio kom med tilbudet til Norge i fjor? Men etterhvert som flere kommer på markedet, må vi - som forbrukere - begynne å spørre oss selv; hvilken leverandør velger vi? Skal vi gå for Telio, siden dem har vært lengst på markedet, og fordi IP24 har dårlig support i oppstartstiden, eller går vi får IP24 på tross av dette? Hva om Telenor kommer med et bedre tilbud etter nyttår? Eller kanskje Chess? Nå er prisforskjellene lagt opp slik at man nesten må velge ettersom hvor mye man snakker i telefonen. Men hvordan fungerer utstyret? Får man det man ønsker, eller blir man skuffet? Funker det virkelig slik som det skal? Om du spolte tiden 1 år tilbake - ville du fortsatt bestillt IP-telefon? Eller ville du f.eks. sagt opp fasttelefon, og bare benyttet mobil? (ja, dette er faktisk billigere for mange familier/husstander) Jeg har alltid stilt meg skeptisk til nye løsninger som dette, og jeg må innrømme at jeg aldri har testet ip-telefoni...men jeg gleder meg til å teste det. Tja... Det fungere ypperlig med ip24 her iallfall. Sikkerheten er nok ikke helt på topp ennå, men det kommer seg. Jeg fant et rimelig alvorlig sikkerhetshull hos dem idag. Kan enkelt "stjele" telefonnumrene til hvem som helst av kundene deres... Men jeg var snill gutt og sa ifra. Så det blir/er fikset Sånn er det med de fleste nye teknologier. Du får noen barnesykdommer. Men jeg regner med at de fleste som våger seg på iptelefoni allerede nå er forberedt på å leke litt med apparatene for å få ting til å funke. Men ikke misforstå... Hos meg har ip24 fungert prikkfritt fra første sekund. Jeg har faktisk ikke opplevd nedetid på de to dagene jeg har testet det ut. Og kundeservice svarer på mailene mine raskere enn f.eks komplett og psdata. Hvis det går an å sammenligne nettbutikker med telefonileverandører..... (men merk at jeg ikke skrev netshop her ) K
TommyL Skrevet 13. oktober 2004 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har Telio, og er veldig fornøyd. Eneste nedetiden jeg har hatt, er når linja mi fra Bluecom er nede. Deilig å kunne ringe hele skandinavia (fasttelefon) uten å tenke på tellerskritt. MVH TommyL
Hoax Skrevet 13. oktober 2004 Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Ringing for fast månedspris er nok fremtiden, IP telefoni kommer nok først med det. Tellerskritt og start samtale avgift er no tull. Endret 13. oktober 2004 av Hoax
ludomp3 Skrevet 13. oktober 2004 Skrevet 13. oktober 2004 Har Telio jeg også, men jeg savner QOS funksjonen.... Opplever mye hakking på samtalene når linjen er belastet, med QOS så ville modemet automatisk reservert den nødvendige båndbredden til samtalene... Tror nok at Telio går fyken ut av mitt hus om ikke så lenge....
TommyL Skrevet 14. oktober 2004 Skrevet 14. oktober 2004 Har Telio jeg også, men jeg savner QOS funksjonen.... Opplever mye hakking på samtalene når linjen er belastet, med QOS så ville modemet automatisk reservert den nødvendige båndbredden til samtalene... Tror nok at Telio går fyken ut av mitt hus om ikke så lenge.... Joda, det er klart...men man får jo tak i rimelige routere nå med QoS...? Har ikke akkurat noe link nå men...
JPedro Skrevet 14. oktober 2004 Skrevet 14. oktober 2004 Har Telio jeg også, men jeg savner QOS funksjonen.... Opplever mye hakking på samtalene når linjen er belastet, med QOS så ville modemet automatisk reservert den nødvendige båndbredden til samtalene... Tror nok at Telio går fyken ut av mitt hus om ikke så lenge.... Joda, det er klart...men man får jo tak i rimelige routere nå med QoS...? Har ikke akkurat noe link nå men... Utgående QoS er ikke noe problem, men det er inngående som er utfordringen, for det er det din ISP som må gjøre og ikke din Telefoni leverandør eller deg. Og om din ISP også ikke er din Telefoni leverandør så sliter man automatisk litt JP
sub1343 Skrevet 14. oktober 2004 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg har hatt telio siden i mars, det fungerer helt topp
Tåkelys Skrevet 14. oktober 2004 Skrevet 14. oktober 2004 Har også hatt Telio siden mars/april. Slet litt i begynelsen med hakking/tap av samtaler. Men Alt det ordnet seg etter at jeg kjøpte en D-Link 804HV router. Har ikke opplevd problemer etter det. Så når utstyret fungerer, er Telio et godt alternativ til Telenor . Får regninger på rundt 250kr i mnd
KnutM Skrevet 14. oktober 2004 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg har hatt telio siden februar, og har spart mange kr i forhold til vanlig telenor linje. Knallfornøyd nå. -KnutM
jocke Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Skrevet 14. oktober 2004 Hvor mye er et anbefalt ant. kbits man trenger for at IP-telefonen skal "holde mål"?
Chrian Skrevet 14. oktober 2004 Skrevet 14. oktober 2004 Telio sin standard bruker ca 80kb/s i hver retning. Jeg har logg på båndbreddebruk i min router og Sipura adapter fra Telio bruker ca 10500byte/s i hver retning. Tror det finnes løsninger fra andre leverandører som bruker mindre båndbredde ved hjelp av komprimering.
JPedro Skrevet 14. oktober 2004 Skrevet 14. oktober 2004 (endret) Hvor mye er et anbefalt ant. kbits man trenger for at IP-telefonen skal "holde mål"? Det avhenger av codec som ditt VoIP produkt bruker, G.711 bruker vel ca 90Kb mens G.729 er vel nede i rundt 16-20Kbit Endret 14. oktober 2004 av JPedro
JPedro Skrevet 15. oktober 2004 Skrevet 15. oktober 2004 Hvem leverer G.729 da? Både hardware du bruker og din leverandør må støtte G.729, hvem som gjør det av dagens VoIP leverandører har jeg ingen anelse om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå