Gå til innhold

Overføring av filer fra Inter til ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg en seagate 200 GB i ekstern kabinett. Har forsøkt å kopiere hele C: (ca.80 Gb) til denne disken ved hjelp av et disc-to-disc-copy program, men programmet stopper opp ved opplasting av filmer (DivX, mpeg osv.)

 

Når jeg lukker feilmeldingen har den eksterne harddisken forsvunnet fra utforskeren. Skrur jeg av og på den kommer den tilbake igjen i utforskeren. Jeg bruker overføring via firewire ledning. Har hørt at dette skal gi stabil overføring, men det vil jeg jo langt derifra si meg enig i.. hmmm

 

Hva gjør jeg feil? Kan man ikke legge over så mange større filer (ca.700 Mb) på en overføring? Eller er det noe annet?

 

WILD

Endret av perwilli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte:

 

eMagic harddiskkabinett for 3.5" IDE, aluminium,USB 2.0/FireWire

 

og en Seagate Barracuda 7200.7 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

 

Bruker programmet maxblast3win.exe som skal kunne brukes for disc to disc copy fra min interne harddisk Maxtor HDD 80Gb 7200RPM ATA133.

 

Uansett: ved å legge over kun filmer.. uten programmet henger overføringen seg og F-disken (eksterndisken) forsvinner fra utforskeren.. Ved restart av ekstern harddisk kommer F: frem igjen.. deler av filene har blitt overført!

 

Kjører Windows XP HE

 

Feilmeldingen er en standard windows feilmelding (det har oppstått en feil med.. bla bla bla... Send report, dont send)

 

Wild

Endret av perwilli
Lenke til kommentar

Greit at du får en feilmelding. pkt 1. Kjører du de absolutt siste driverne til hovedkortet ditt, evt firewirekortet. Her kan det ligge kompatabilitetsproblemer med firewire, HK og "maxblast3win.exe". Har du forsøkt samme operasjon gjennom USB2.0?

 

- En ting til jeg lurer på.. hvorfor bruker du "maxblast3win.exe" til kopiering? Et forsøk på å clone over diskens innhold? Vil det ikke være lettere å sette den nye disken inn i (hoved)kabinettet i dette tilfellet? Norton Ghost er jo suveren til dette, dog ikke gratis.

 

- Har du forsøkt samme operasjon med vanlig windows explorer cut'n'paste, og fungerer det? (tenker nå på å kopiere filmene dine).

 

- Er hoveddisken din svært fragmentert (når kjørte du defragmentering sist).. Gjelder også scandisk for feil ;)

 

Vi trenger nok litt mer informasjon fra deg skal vi kunne være til noen nytte :)

Lenke til kommentar

Driverene til hovedkortet er nok ikke oppdattert.. men skal det være nødvendig? Har ikke nett hjemme enda så da må jeg laste ned på jobben.. noe som er lite heldig!

 

Har desverre ikke usb 2.0 på min pc.. ellers hadde dette også vært prøvd..

 

"- En ting til jeg lurer på.. hvorfor bruker du "maxblast3win.exe" til kopiering?"

 

Fordi det er gratis og jeg vil speile harddisken. Og Norton er som du sier ikke gratis.. gjør det det noe bedre å sette inn hardisken inn i pc'en da.. vil jo ha firewire til å fungere uansett!

 

"- Har du forsøkt samme operasjon med vanlig windows explorer cut'n'paste, og fungerer det?"

 

Dette er forsøkt og mislyktes på samme måte!

 

 

har brukt nesten 78 Gb av 80 Gb på harddisken.. kan dette ha noe å si?

 

Grunnen til at jeg skal copiere harddisken er nettopp fordi jeg skal formatere hele driten. I og med at jeg ikke har nett hjemme vil jeg spare div. filer (drivere mm) slik at jeg får pc'en oppe å gå igjen.. mulig ikke dette er noe vits, men jeg kunne tenke meg å gjøre det uansett..

Lenke til kommentar

OK.. da er mer på plass.. Mitt forslag er som følgende..

 

Ta ut 200Gig disken som skal bli din backupdisk og sett den inn sammen med hoveddisken din (om IDE-kontrolleren takler disker større enn 137 GB)..

Glem speiling av innholdet for øyeblikket da det ikke har noe for seg. Kopier over det som er nødvendig fra 80 GB -> 200 GB (super sjanse til å rydde opp i hauger med filer som har ført til at 78 av 80 GB er brukt opp). Ta så evt samtidig å legg alle patcher til XP på 200 giggern sammen med drivere og antivirusprogramm (installasjonsfiler vel og merke).

 

Når du er helt sikker på at du har fått med deg alt så formaterer du 80Giggern og legger inn en helt ny rykende fersk XP. Stapp inn alt av patcher og nyttige greier før du tar fått på å fikse firewire-problemet. Så er du ferdig :)

 

Hva er vitsen med å speile om du likevel skal ta deg bryet med å formatere ;) Det blir liksom som å gjøre samme arbeidet dobbelt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...