Gå til innhold

Hvor mye porto er mye?


Anbefalte innlegg

Bestilte nettopp en bærbar Acer samt en utvidet garanti på den. Totalprisen ble på 22000 kroner. Så kom porto i tillegg for bedriftspakke fra dør-dør innland (eneste måte de sendte på) på 440 kroner. Ut fra totalprisen er ikke 440 kroner mye, men synes vel at det er en relativt høy sum uansett for å sende en eske på 7,1 kilo.

 

Er det bare jeg som er litt kjip og gjerrig i tankegangen min her eller er dette normal fraktpris man må påregne ved alle nettbutikker? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, når en pakke har en verdi på 22000 så dekkes ikke dette av den normale forsikringen på pakker (max 10.000 pr kolli), tipper de har måttet betale litt ekstra for forsikring..

Du har sikkert rett ...er nok noe i det. Kanskje det bare er jeg som er litt uvandt med den type fraktomkostninger og da var litt kjip og gjerrig i tankegangen. Ellers fikk jeg en mail fra dem nå:

 

"Vi bergner en prosentvis frakt, som gjennomsnittlig blir temmelig riktig. Det kan selvfølgelig virke som frakten blir høy på kostbare varer av liten størrelse, men samtidig kan andre varer få en lav frakt."

Lenke til kommentar

Tok å regnet litt på dette med porto og forsikringen nå. Og jeg er ikke videre imponert over hvor mye ekstra jeg må betale for denne varen for å få den sendt.

 

Jeg brukte de mål som er oppgitt fra søket på pakken som er levert inn hos posten, og med en sending fra postkoden på Stokke (hvor den er levert inn) til postkoden min for bedriftspakke dør-dør. Da får jeg opp en bruttopris (nettoprisen er lavere) på 105,40 kroner. I tillegg la jeg inn forsikring opp til 22500 kroner for varen via posten. Forsikringen koster da 67,50 kroner. Den reelle summen det koster de å sende pakken blir da på 172,90 kroner

 

Jeg er oppgitt med 440 kroner i porto - deres utgifter på akkuratt min sending som er 172,90 kroner = 267,10 kroner. Prosentmessig kommer dette så dårlig ut at det skal litt til for å forsvare det.

 

Utrolig surt at jeg som privatkunde skal måtte subsidiere andre kunder med en ekstra kostnad på mitt produkt på 267,10 kroner.

Lenke til kommentar
Tja billigste bed pakke DØR TIL DØR i oppkrav jeg finner på den linken er 310.-

Varen er betalt ved kredittkort og skal altså ikke sendes i oppkrav. Ikke at det betyr så mye, men her er opplysninger om pakken og forsendelsen:

 

Produkttype: BEDRIFTSPAKKE DØR - DØR INNLAND

Vekt: 6,24 kg

Volum: 26,59 dm3 (46 x 34 x 17 cm3)

 

I tillegg kommer forsikring som jeg leste dette om på posten.no:

 

Premie/pris

Premie er 0,3 % av forsikringssum/vareverdi med minstepremie NOK 30. Egenandel er NOK 250 pr erstatningstilfelle. Maksimal forsikringssum er NOK 25.000.

 

Dersom du oppgir høyere vareverdi enn 25 000 vil du kun faktureres 0,3 % av NOK 25 000.

 

Eks: Varens verdi er 12 000 kr. Premie = 12 000 x 0,003 (0,3%) = 36 kr (minstepremie 30 kr).

 

Mulig jeg har regnet helt feil ... så tar gjerne imot rettelser om jeg har gjort det.

Lenke til kommentar
Tok å regnet litt på dette med porto og forsikringen nå. Og jeg er ikke videre imponert over hvor mye ekstra jeg må betale for denne varen for å få den sendt.

 

Jeg brukte de mål som er oppgitt fra søket på pakken som er levert inn hos posten, og med en sending fra postkoden på Stokke (hvor den er levert inn) til postkoden min for bedriftspakke dør-dør. Da får jeg opp en bruttopris (nettoprisen er lavere) på 105,40 kroner. I tillegg la jeg inn forsikring opp til 22500 kroner for varen via posten. Forsikringen koster da 67,50 kroner. Den reelle summen det koster de å sende pakken blir da på 172,90 kroner

 

Jeg er oppgitt med 440 kroner i porto - deres utgifter på akkuratt min sending som er 172,90 kroner = 267,10 kroner. Prosentmessig kommer dette så dårlig ut at det skal litt til for å forsvare det.

 

Utrolig surt at jeg som privatkunde skal måtte subsidiere andre kunder med en ekstra kostnad på mitt produkt på 267,10 kroner.

Om den er i oppkrav kommer dy mye dyrere ut .

Kan det være årsaken ?

Lenke til kommentar
Bedriftspakke er dyrere og bedriftspakke express enda dyrere og dette har ingenting med verdien , så ja den prisen er normal for en bed pakke , prisen regnes etter vekt og volum .

Jo men prisen kan også ha noe si hvis en skal ha forsikring. Vanlig pakker på posten har bare forsikring på 10 000kr. Skal en ha forsikring på over 10 000kr må en nok betale ekstra for det.

Lenke til kommentar

Som nevnt har jeg betalt varen med kredittkort slik at at pakken ikke skal sendes i oppkrav. Er ikke særlig interessert i å betale 2 ganger for samme vare :-).

 

Prisen jeg regnet meg frem til er inkludert forsikring. Men tar forbehold om at jeg har regnet feil. Så regn gjerne ut en gang dere også for å se om jeg har tatt helt feil eller ikke. En tidligere kom med en fin link til et sted hvor man kunne legge inn de dataene jeg ga i en tidligere post om pakkens størrelse og få prisen. Dataene er som følger (nevnt tidligere):

 

Produkttype: BEDRIFTSPAKKE DØR - DØR INNLAND

Vekt: 6,24 kg

Volum: 26,59 dm3 (46 x 34 x 17 cm3)

 

Den er IKKE sendt i OPPKRAV

Den er sendt fra 3169 STOKKE

Den skal sendes til 0953 OSLO

 

Forsikring er nevnt tidligere med regnemåte på hvordan jeg kom frem til den, tror det skal være ganske riktig. Dette er Bedriftspakke dør-dør og slik jeg ser det er standard forsikring på den så lav at man må betale de 67,50 kronene ekstra så de aksepterer jeg.

 

Varen jeg har bestilt er en Acer Travelmate 8005LMI med 2 års ekstra forsikring, total vekt er altså 6,24 kilo.

 

De har fakturert meg 356 kroner + moms som totalt ble 440 kroner.

 

Svaret jeg fikk fra firmaet jeg har kjøpt varen hos var:

"Vi bergner en prosentvis frakt, som gjennomsnittlig blir temmelig riktig. Det kan selvfølgelig virke som frakten blir høy på kostbare varer av liten størrelse, men samtidig kan andre varer få en lav frakt."

 

Dette mener jeg ikke holder all den tid jeg er interessert at frakten iallefall blir noenlunde riktig for meg og ikke at den gjennomsnittelig blir riktig. For å si det slik så hadde jeg ikke klagd om vi snakket om 50 kroner til eller fra, men synes at over 250 kroner for mye blir litt i drøyeste laget.

 

Men rett skal være rett, frakten kom opp i bestillingsbildet. Syntes 356 kroner var mye i frakt og kommenterte det i bestillingsskjemaet, da hadde jeg ikke sett at det kom moms på frakten også. Så jeg kan vel neppe kreve noe tilbake all den tid dette fremkom og jeg var bevisstløs i gjerningsøyeblikket. Men synes allikevell det er sure penger å betale om jeg faktisk har rett i forhold til hva det egentlig koster å sende pakken.

 

Når jeg skulle kjøpe denne PC'en sjekket jeg billigste pris i Kelkoo og der mener jeg det stod frakt på 115 kroner. Men det er vel bare villedende. Vil ikke henge ut netthandelen enda, for har sendt de en epost til om saken, men får jeg ikke en skikkelig forklaring nevner jeg navn slik at andre som skal kjøpe der er observange på portoen.

 

Takk for mange svar forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...