Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott Matsemann! Sånt er morsomt! :D

Hva mener du om Monty Hall?

Skal sjekke ut St. Petersburg paradokset.

Jeg syntes Monty Hall var ganske vanskelig å se logikken i før jeg satte meg skikkelig ned. St. Petersburg er ingen stor greie, bare les på wikipedia. En morsom liten ting, bare.

 

Gabriel's Horn er også litt morsomt.

This is sometimes called the "painter's paradox" since it takes an infinite amount of paint to paint an infinite area, but the horn can be filled with a finite amount of paint
Lenke til kommentar

Vi fikk aldri nok elever til Matte X, så det ble aldri satt opp på skolen vår. Blæ.

Så fattet jeg vel egentlig ikke stor interesse for matematikk før VG2 uansett, det skal nevnes. Kult om du fisker den frem!

 

Gabriels horn ja, den har vi vært borti. Ganske rart, egentlig. På en måte litt magisk?

Lenke til kommentar

Var noen som var inne på Fermats siste sats i en annen tråd. Noen som har noen tanker rundt den eller? Skrev faktisk en oppgave om det på VGS.

 

Det åpenbare spørsmålet er jo: Hva er det elegante beviset han hevder han ikke har plass til? Det beviset man har funnet er jo åpenbart ikke det han tenkte på.. Har diskutert dette med noen folk, og det er ting som tyder på at det hele var en practical joke fra hans side..

Lenke til kommentar

Var noen som var inne på Fermats siste sats i en annen tråd. Noen som har noen tanker rundt den eller? Skrev faktisk en oppgave om det på VGS.

 

Det åpenbare spørsmålet er jo: Hva er det elegante beviset han hevder han ikke har plass til? Det beviset man har funnet er jo åpenbart ikke det han tenkte på.. Har diskutert dette med noen folk, og det er ting som tyder på at det hele var en practical joke fra hans side..

 

Liker å leve i tanken på at Fermat faktisk hadde et ekstremt elegant bevis, men innser at det nesten er umulig at det IKKE kan ha blitt oppdaget gjennom alle disse årene.

Som Nobelprisvinner Ivar Giæver snakket så bra om på torsdag, så er vitenskapen slik at oppdagelsene er uavhengige av enkeltindividet. Dvs; det spiller ingen rolle om Fermat faktisk hadde et bevis eller ikke. Om det fantes et enklere bevis ville det ha kommet for en dag, presentert av noen andre, uansett.

 

Har ikke helt gjort meg opp en mening om jeg er enig med Giæver eller ikke. Liker tanken på unikumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...