Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som kan gjøre denne?

"Dere har forhandlet frem en god innkjøpsavtale og fått et unikt tilbud på en jakke, som har et potensial som besteller, til kr 1 150,-. Avanseprosenten bør ligge på 100%. Beregn salgspris per jakke inkl. mva"

Lenke til kommentar

Har om derivasjon, og jeg sliter hardt.Jeg skal finne grenseverdien, men aner ikke hva jeg skal gjøre når jeg får oppgaver som dette:

 

Lim          2x^2 - 2  

2x -> 1   x^2 + x - 2

 

 

 

Vet ikke om det ser noe bra ut, men hvordan kan dette forklares for en som ikek forstår så mye?

 

Nvm, løste det.

Endret av KristofferAG
Lenke til kommentar

Sitter å morer meg med å lese om lambda calculus, også tenkte jeg at jeg skulle prøve litt logikk(og, eller og ikke). Gjorde først og og eller, og alt fint der.

 

Men så kom definisjonen av ikke.

NOT := chart?cht=tx&chl= \lambda p a b . p b a

 

Ikke skal da bare ha ett argument? Hva gjør a og b?

chart?cht=tx&chl=(\lambda p a b . p b a)(\lambda x y . x) skal vel forhåpentlig vis på en eller annen måte bli til chart?cht=tx&chl=\lambda x y . y.

 

Edit: Vil ikke dette være en korrekt definisjon av ikke?

 

Dersom chart?cht=tx&chl=\lambda x y .x er true, og chart?cht=tx&chl=\lambda x y . y er false så er chart?cht=tx&chl=\lambda z . z (\lambda x y . y) (\lambda x y . y) «not».

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

Jeg tror a og b skal være henholdsvis true og false. Meningen er vel at predikaten p skal returnere b, som er false, hvis den er true og a, som er true, hvis den er false. Men det er vel det samme du mener i din definisjon (utenom at du har skrevet chart?cht=tx&chl=(\lambda xy.y) på begge)?

 

edit: dette kan forøvrig være helt feil, baserer det på rustne LISP-kunnskaper :p

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hmm, en liten slurvefeil i mitt forslag, ja.

 

Og du har nok rett i at det er a og b skal være true og false. Virker litt unødvendig å måtte ta dem inn som argumenter hver gang, da...

 

*tid går*

 

Men! Ser faktisk ut som det ikke er true og false. Tror hvertfall jeg ser det. :p

 

Greien er det at du ikke gir argumentene a og b. Da får man.

 

p><p>

 

Med andre får du en ny funksjon rundt som snur om på argumentene.

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

Jeg skal integrere uttrykket x(lnx)^2 ved bruke delvis integrasjon.

 

Da må jeg enten velge u' = x eller u' = (lnx)^2.

 

Men det står helt stille for meg nå. Hva gjør jeg egentlig med (lnx)^2? Jeg kan både integrere og derivere lnx, men skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre når det er opphøyd i andre.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Jeg skal integrere uttrykket x(lnx)^2 ved bruke delvis integrasjon.

 

Da må jeg enten velge u' = x eller u' = (lnx)^2.

 

Men det står helt stille for meg nå. Hva gjør jeg egentlig med (lnx)^2? Jeg kan både integrere og derivere lnx, men skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre når det er opphøyd i andre.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Hva med å sette u=lnx

Lenke til kommentar
Jeg skal integrere uttrykket x(lnx)^2 ved bruke delvis integrasjon.

 

Da må jeg enten velge u' = x eller u' = (lnx)^2.

 

Men det står helt stille for meg nå. Hva gjør jeg egentlig med (lnx)^2? Jeg kan både integrere og derivere lnx, men skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre når det er opphøyd i andre.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Hva med å sette u=lnx

 

Nei det går ikke? Jeg skal finne et uttrykk u * v' som er lettere å integrere enn u' * v. Dermed må jeg integrere det ene leddet og derivere det andre. Bruker formelen for delvis integrasjon:

 

Integralet av(u' * v) = u * v - integralet av (u * v')

 

så jeg må enten sette (lnx)^2 = u' eller x = u'

Lenke til kommentar
Ei lita ejnte på 12 kg sitter i ei huske i barneparken. Huska svinger 56* ut fra loddlinja. Tyngdepunktet til jente er hele tida 3,0 m fra opphengingspunktet.

a) Hva er den største farten jenta får?

b) Parktanta har massen 60 kg og setter seg sammen med jentaa i huska. Så svinger de ut til 56* igjen. Hva blir den største farten nå?

Hjelp :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...