Simen1 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jeg har vært borte i lærere som har vært fulle på jobben, og de som bare har hatt en dårlig dag og tenkt helt feil. Mulig han som mente 4 var i en av disse kategoriene. Angående ligninga: Finn en felles nevner for venstre side. Da begynner det å løsne av seg selv.. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14659331
morgan_kane Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Heisann, sliter litt med to ting i matte nå Ligningen har jeg ikke peiling på, det er en kompis som spørr; 1/2(1/2-2x/3)-1/3(x/4-1/2)=2-x/3 Og det jeg lurer på er litt merkelig: Hva er gjennomsnittet av 6 og (-2)? Jeg vil ha det til att det er 2 (6+(-2)=4 4/2=2), men mattelæreren vil ha det til att det er 4, selv om en annen lærer også sier det er 2. Snodig. Noen som kan hjelpe? tok likningen i Ti nspire og løste med hensyn på x og fikk x=-19 det er 8 mellom 6 og -2 6 5 4 3 2 1 0 -1 -2 8/2 er fire. tell 4 fra 8 og du kommer til 2. En lettere måte å gjøre det på er å ta 6-2=4 også deler du det på to fordi det er to tall og gjennomsnittet blir 2. angående likningen. Løs først parentesen. dette gjøres ved å gange inn tallet eller fortegn. hvis det står 3+(2-1) så er det 3+2+3-1. står det 3(2x) så er det 2*3x. Endret 10. november 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14659402
henbruas Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 tok likningen i Ti nspire og løste med hensyn på x og fikk x=-19 Sikker på at svaret ikke er ? I så fall må jeg ha regnet grovt feil. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14659563
SirDrinkAlot Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) tok likningen i Ti nspire og løste med hensyn på x og fikk x=-19 Sikker på at svaret ikke er ? I så fall må jeg ha regnet grovt feil. Det har du,fellesnevneren er 12. Utvid alle brøkene slik at de har 12 i nevner. Da er det bare å legge sammen og gange med 12 til slutt. Svaret blir -19. Endret 10. november 2009 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14659600
sveioen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) I en oppgave jeg har gjort har jeg kommet fram til samme som fasiten, . Men i fasiten har de forenklet dette til . Hva har de gjort for å forenkle uttrykket slik? Endret 12. november 2009 av sveioen Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14670059
Frexxia Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Gang uttrykket med N/N og bruk minusen til å bytte rekkefølgen i nevneren. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14670064
endrebjo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Minuset foran har de ganget inn i teller, slik at blir . Deretter har de multiplisert med N i teller og nevner (det har du lov til siden , og du kan alltid gange med 1). I telleren blir og i telleren blir Endret 12. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14670078
sveioen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Takker så mye, fikk det til. Angående minus-tegnet; jeg ganger altså med ? Når det står et minustegn foran uttrykket slik det jeg hadde, kan man da se på det som eller ? Blir jo det samme? Vil bare være sikker på at jeg har gjort rett. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14670119
endrebjo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ja. Minus kan stå foran brøken eller i teller eller i nevner. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14670137
Frexxia Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Takker så mye, fikk det til. Angående minus-tegnet; jeg ganger altså med ? Når det står et minustegn foran uttrykket slik det jeg hadde, kan man da se på det som eller ? Blir jo det samme? Vil bare være sikker på at jeg har gjort rett. Nei, du ganger med (-1)/(-1), slik at minus foran uttrykket blir flyttet ned til nevneren. Dette gjør at rekkefølgen i rekkefølgen byttes om på ( istedenfor ). Hadde du ganget med 1/(-1) hadde du ikke lenger hatt samme uttrykk Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14670140
Daniel Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Du kan se på det som både 1/-1 og -1/1, ja. Red.: Det er galt å si at du ganger med 1/-1 eller -1/1. Det du gjør, er å skrive -1 som 1/-1 eller -1/1. Endret 12. november 2009 av Daniel Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14670141
sveioen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Du kan se på det som både 1/-1 og -1/1, ja. Red.: Det er galt å si at du ganger med 1/-1 eller -1/1. Det du gjør, er å skrive -1 som 1/-1 eller -1/1. Okei, da tror jeg jeg henger med. Takker samtlige for hjelpen! Endret 12. november 2009 av sveioen Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14670213
Kurt Grusom Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Tenker at dette er rette stedet ¨å spørre Jeg går pr. dags dato i VG1, altså førset året på VGS. Jeg tar studiespesialisering (allmenn), med Teoretisk matte (den vanskeligste av de to vi kan velge). Jeg ligger på rundt 3 i matte for øyeblikket, og det er kke noe jeg er spesielt happy med. Det jeg lurer på, er om det finnes noen oversikt over alt vi skal ha lært i mattematikk, fra 1. klasse på barneskolen frem til nå? Slik at jeg kan finne ut hva vi skal kunne, og på den måten tette de hullene jeg har i diverse matte-emner.. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14673171
endrebjo Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Denne oversikten for ungdomstrinnet skal nok hjelpe deg godt på vei. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14673286
Nedward Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) *snipp* http://www.udir.no/grep <- Der finner du læreplaner, kompetansemål osv. for alle fag på vidregående og grunnskolen. Endret 13. november 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14673308
reversfaen Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 hei hei, ville gjerne hatt en oppgave forklart: Karl låner 600000 til bolig. Han skal betale tilbake beløpet over 20 år. Renten er 4% per år, og han har en innbetaling i året. Første innbetaling er ett år etter opptak av lånet. Vi ser bort fra gebyrer. a) hvor stor blir den årlige innbetalingen? her tok jeg 600000= 1.04^20 og fikk 1314673 Tar så X * ((1.04^20 - 1)/(1.04-1))=1314673. Finner av dette at årlig innbetaling er 44149 som stemmer med fasit. b) Hvor mye betaler han i rente totalt i løpet av hele låneperioden. (44149 * 20) - 600000 = 282980 b)'en forstår jeg ikke hvordan kan være rett selv om det står det i fasit(så der før jeg fikk rett svar). Spørsmålet mitt blir da: Hvor ble det av det i mellom 1314637 og 882980? Eller;har jeg rett og slett regnet oppgave b feil? takk på forhånd Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14678546
Simen1 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Fasiten ser ut til å stemme for annuitetslån. Sjekk lånekalkulatoren: http://www.laanekalkulator.no/ Din utregning som kom til 1,3 millioner er lån uten løpende innbetalinger. Dvs. alt betales i en betaling det 20. året. Ved løpende innbetalinger vil jo både lånebeløpet, renten og avdragene minke for hvert år. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14681222
Lampen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) 1) 2^2x-2*2^x>3 2) 2^x>(2*2^x-3)/(2^x-2) 3) 2e^x<e^-x Endret 16. november 2009 av Lampen Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14687167
endrebjo Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Retningen på ulikhetstegnet er ganske vesentlig. < og > finner du vel på tastaturet. Til og med Asus eee har de. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14687195
endrebjo Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) 1) likner veldig på et polynom/annengradsuttrykk. Jeg kan gi deg et tips på veien: . Grunntallet er altså det samme, så da er det bare til å leke med potensene. På 3) er det også nyttig å skrive: så er det greiere å flytte rundt på e^x. Endret 16. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/309688-matte-i-media-og-forskning/page/223/#findComment-14687412
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå