Gå til innhold

Hvilke musikkformat foretrekker du?


Jc-g

Hvilket musikkformat foretrekker du?  

76 stemmer

  1. 1. Hvilket musikkformat foretrekker du?

    • MP3
      54
    • MP3 Pro
      1
    • MPC
      6
    • AAC
      1
    • Ogg Vorbis
      6
    • WMA
      2
    • RealAudio
      0
    • ATRAC
      0
    • FLAC
      4
    • Monkey's Audio
      1
    • Speex
      0
    • WavPack
      0
    • OptimFrog
      0
    • LPAC
      0
    • Shorten
      1


Anbefalte innlegg

Jeg studerer Medievitenskap ved Universitetet i Oslo. I den forbindelse skriver jeg en oppgave om ulike preferanser av musikkformat. Dette kan være MP3, Ogg, WMA, Real, etc. etc.

 

Jeg vil gjerne at dere sier litt om hvilke format og bitrate dere foretrekker, samt hvorfor. Jeg skulle gjerne ha laget en poll, men det går ikke. (noen som vet hvorfor, evt. kan lage en?)

 

Jeg håper samtidig at dere samtykker i at jeg benytter deres meninger i oppgaven min. Hvis ikke, si ifra. :thumbup:

 

Selv foretrekker jeg MP3 i 128 bit. Er av den gamle skolen. Jeg vet at det finnes bedre formater der ute, som samtidig er mindre i størrelse (Ogg), men jeg har tilgode å vende meg til å benytte noe annet.

 

Så, hva er deres preferanser?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker vel kun mp3. Jeg ripper aldri cdene mine selv, da finner jeg heller en release fra en gruppe via p2p, da vet jeg at det blir gjort noen lunde profesjonellt :)

De som oftest 192 kbit.

Derfor kan jeg vel si at jeg bruker stort sett mp3 i 192 kbit, men 128 bit er vel også akseptabelt..

Lenke til kommentar
Hvilke formater vil du ha i din poll?

Tusen takk for kjapp respons!

 

Kunne tenke meg disse alternativene:

 

MP3 128 bits

MP3 192 bits

MP3 Over 192 bits

Ogg

WMA

Real

CD

 

Hvis dere kommer på noen flere formater, så bare legg til...

Endret av Jc-g
Lenke til kommentar

Lossy lydformat: Musepack (enkoder versjon 1.15r) med parameter --quality 7 --xlevel (som gir en bitrate på rundt 220 kbps).

 

Lossless lydformat: Monkey's Audio 3.97 (har valgt å fortsatt beholde 3.97 inntil videre selv om 3.99 har komt, på grunn av problemene som har vert med 3.99) med innstillingen high. Med min musikk gir det en bitrate på ca 900 kbps.

 

Se på Hydrogen Audio.

Endret av Garathor
Lenke til kommentar
Må ha et mer seriøst utvalg enn det der. Ingen av lossless-formatene er nevnt, og det er flere formater enn MP3 som kan ha forskjellig kvalitet. La oss holde oss til formater...

Ok, dersom du har oversikt over en del formater, så hadde det vært flott om du kunne lage en poll :thumbup:

Lenke til kommentar
Må ha et mer seriøst utvalg enn det der. Ingen av lossless-formatene er nevnt, og det er flere formater enn MP3 som kan ha forskjellig kvalitet. La oss holde oss til formater...

Ok, dersom du har oversikt over en del formater, så hadde det vært flott om du kunne lage en poll :thumbup:

Nå var det vel du som skulle skrive oppgave om formater, ikke jeg.... Derfor er det vel en fordel at du har oversikt over området du skal skrive om ;)

Lenke til kommentar
Har for det meste mp3, men minimum 192, har for det meste 512 Kb/s  :cool:

 

Har også fått tak i noe APE format...    :hmm:

Aner ikke hva det er, men veldig god kvalitet må det være, en vanlig

sang er på ca. 35 Mb!  Hjelp...    ;)

Formatet heter ikke APE, men Monkey's Audio, og er et lossless format. Altså perfekt kvalitet, ikke noe tap i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Nå var det vel du som skulle skrive oppgave om formater, ikke jeg.... Derfor er det vel en fordel at du har oversikt over området du skal skrive om ;)

Ok, jeg har satt sammen en liste over de mest populære, og kjente formatene. Jeg har tatt med både lossy og lossless.

MP3

MP3 Pro

MPC

AAC

Ogg Vorbis

WMA

RealAudio

ATRAC

 

FLAC

Monkey's Audio

Speex

WavPack

OptimFrog

LPAC

Shorten

 

Jeg synes det i utgangspunktet er mest interessant å se på lossy formatene, siden det er ofte er større variasjoner i kvalitet. Dette er også de mest populære formatene. Så hvis du kunne satt sammen en poll av disse, hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Jeg synes det i utgangspunktet er mest interessant å se på lossy formatene, siden det er ofte er større variasjoner i kvalitet.

Hvis du tror det er noen som helst variasjon i lydkvaliteten mellom lossless formatene, har du misforstått hele prinsippet med lossless lyd.

 

Speex er for øvrig ikke et lossless format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...