Gå til innhold

Den troende ateist


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990
Enda bedre, kan du bevise at du ikke har gjemt unna MØV rundt omkring? Hvis ikke antar jeg at du har det, og det er legitim grunn nok til å arrestere deg.

 

Javel Pelsjakob.. mener du virkelig dette eller ikke? Isåfall var det Bush som måtte bevise at Saddam hadde MØV og ikke motsatt.

 

Sorry OT, men kunne ikke dy meg.

If a man says he has a gun, acts like he has a gun, and convinces everyone around him he has a gun, and starts waving it around and behaving recklessly, the police are justified in shooting him (even if it turns out later he just had a black bar of soap). Similarly, according to the Duelfer report, Saddam seems to have intentionally convinced other countries, and his own generals, that he had WMDs. He also convinced much of the U.S. government. If we reacted accordingly and he turns out not to have had WMDs, whose fault is that?

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Endret av medlem-23990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bevisbyrden bevisbyrden bevisbyrden.

Ingen her har alle svarene, ingen her har alle forklaringene. Hvorfor er vi her? Hvordan oppstod universet? Hvem skapte det? Skapte noen det?

 

Her er det noe som tilsier at det ligger noe stort bakom, ingen av oss _vet_ hva, men vi kan tro. Jeg tror at det er en gud, andre tror at det ikke finnes noen gud, osv.

 

Ingen av oss sier at vi kan bevise at det finnes en Gud, vi sier at vi tror. Derimot vil jeg si at noen som tror det ikke finnes et større bilde, noe mer, også tror.

Alle tror, siden vi ikke kan vite det sikkert.

Vi har en haug med "forslag", og man velger evt å tro på et.

 

 

Btw: dere som sier dere ikke liker at folk "misjonerer" osv, kan jo tenkes at mange ateister gjør det samme. De som alltid skal overbevise folk om at religionen dems ikke stemmer osv. Hva gir dere retten til å "prakke" troen deres på andre, mens "vi" ikke har lov?

 

Ang fri vilje: Jeg vet med nesten 100% sikkerhet at hvis jeg ga vennen min 100kr ville han ta det imot, men gir ikke det han muligheten til å velge? Selv om jeg vet hva? Valgene vi tar, forutsettes av erfaringer og opplevelser. Hvis en person kjente deg bedre enn deg selv, ville ikke den personen ha vist hva du velger?

Lenke til kommentar
Ang fri vilje: Jeg vet med nesten 100% sikkerhet at hvis jeg ga vennen min 100kr ville han ta det imot, men gir ikke det han muligheten til å velge? Selv om jeg vet hva? Valgene vi tar, forutsettes av erfaringer og opplevelser. Hvis en person kjente deg bedre enn deg selv, ville ikke den personen ha vist hva du velger?

 

Så med dette sier du at du kjenner kameraten din bedre enn deg selv? Hva har dette med vitenskap vs religion å gjøre? vitenskapen fører bevis, religion fører tro. Vitenskapen har gang på gang motbevist religionene.

 

 

 

 

Btw: dere som sier dere ikke liker at folk "misjonerer" osv, kan jo tenkes at mange ateister gjør det samme. De som alltid skal overbevise folk om at religionen dems ikke stemmer osv. Hva gir dere retten til å "prakke" troen deres på andre, mens "vi" ikke har lov?

 

Har du noengang hørt om ateistisk indremisjons forbund? eller ateistisk same misjon? eller ateistisk stats kirke? eller ateistisk sarons dal? Ateister påtvinger ikke noen mennesker demmes tro i og med at de ikke har noen tro bare meninger og realistiske fakta. Om du viste at mange av folka i din omgangskrets gikk rundt og viet livet til en løgn ville ikke du prøvd å informere dem om dette? hvertfall 1 gang? Jeg har prøvd å prate med kristne men det har som regel endt dårlig for begge parter. Sier bare meningene mine prøver ikke å misjonere mine meninger. Det er opp til enhver hva han/hun velger å gjøre, men jeg syns det er min plikt som menneske å prøve å si fra til dem hvertfall.

 

 

 

Ingen av oss sier at vi kan bevise at det finnes en Gud, vi sier at vi tror. Derimot vil jeg si at noen som tror det ikke finnes et større bilde, noe mer, også tror.

Alle tror, siden vi ikke kan vite det sikkert.

Vi har en haug med "forslag", og man velger evt å tro på et.

 

Der er du isåfall i mindre tall, mange eller de fleste kristne er overbeviste om at det finnes en Gud, og mange kan hevde at de har sett ham, noen mener han har snakket til dem osv. Prestene står ikke i kirken å betviler Gud, de står å tilber Gud. Det du sier rokker ved hele grunnlaget til troen.

Jeg mener å kunne si at Gud er motbevist opp til flere ganger av vitenskapen.

 

 

Ingen her har alle svarene, ingen her har alle forklaringene. Hvorfor er vi her? Hvordan oppstod universet? Hvem skapte det? Skapte noen det?

 

Ingen har alle svarene men vitenskapen er nærmest et endelig svar. Hvorfor vi er her er en tilfeldighet i evolusjonen, universet oppstod i et "bigbang". Ingen skapte det det skjedde bare ut av tilfeldigheter som tilfeldigvis oppsto til rett tid. Det er mye vitenskap om akkurat det emnet der og den er ganske nøyaktig, det er bare å sette seg inn i den som er vanskelig. Jeg har skrapt såvidt i overflaten å kan derfor ikke argumentere 100%.

Lenke til kommentar

Ok, nå blir jeg lei, bevis at det ikke finnes en Gud. Bevis hvem som skapte universet.

 

*venter spent på svar*

 

Edit: Vitenskapen har alltid endret seg, ingenting er absolutt. Er ikke mange år siden vi trodde jorda var flat. Før det at alt bestod av jord, ild, luft og vann. Hvordan kan du være sikker på at alt vi "vet" i dag er riktig?

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

Da jeg snakket om valg var det svar på et tidligere innlegg.

 

Da jeg snakket om misjonering snakket jeg ikke nødvendigvis om en organisert form. Jeg har flere venner som er ateister, og av og til skal de overbevise kristne om at de tar feil. Prøver derimot en kristen å gjøre det samme med en ateist blir vi kritisert for å prøve å prakke troen vår på andre.

 

Jeg snakket om tvil og tro. Alle tviler, og nesten alle jeg har snakket med sier at de tror! Stikkordet her er TRO. Det er ikke noe man kan bevise, det skal ikke være noe man trenger å bevise, for det er en tro. Det er de fleste klar over, inkl prester ja. Strider det imot kristendommen, at jeg vet at jeg ikke kan bevise at Gud finnes? Nei.

Lenke til kommentar
bevis at det ikke finnes en Gud.

Bevisbyrden ligger på den som kommer med en positiv påstand. Vilkårlige påstander skal avvises uten dikkedarer.

 

Forøvrig har jeg presentert et bevis på (vestlige religioners) Guds ikke-eksistens i mitt første innlegg i denne tråden.

 

Bevis hvem som skapte universet.

Hvem bryr seg? Vi lever i universet i dag; hva har dets opprinnelse å si for noe som helst?

 

ingenting er absolutt.

Alt er kontekstuelt absolutt.

 

Er ikke mange år siden vi trodde jorda var flat.

Jorden er flat – bare ikke i konteksten veldig store avstander.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvorfor er vi her? Hvordan oppstod universet? Hvem skapte det? Skapte noen det?

Ingen grunn. Vet ikke. Ingen. Nei. Next!

Her er det noe som tilsier at det ligger noe stort bakom

Hvorfor? Bare fordi vi er her? Tilsier eksistens grunn for eksistens?

 

Alle tror, siden vi ikke kan vite det sikkert.

Vi har en haug med "forslag", og man velger evt å tro på et.

Javel. Jeg tror ikke det er et usynlig monster i rommet mitt. Jeg vet jo ikke.

:roll:

 

Btw: dere som sier dere ikke liker at folk "misjonerer" osv, kan jo tenkes at mange ateister gjør det samme. De som alltid skal overbevise folk om at religionen dems ikke stemmer osv. Hva gir dere retten til å "prakke" troen deres på andre, mens "vi" ikke har lov?
Det er akkurat dette de fleste ateister ikke gjor. Ateister flest driter i hva andre skulle tro. Men nar en religios person kommer for a "prakke" religion ned pa dem, kan du banne pa at de skal fa det rett tilbake. Det er ikke "vi" som prakker ned pa "dere". Heller motsatt. Menneskets historie er jo fullt av at religiose personer skal prakke troen deres pa andre. Ateister gir faen om andre folk skal ga rundt a vaere sauer i en flokk.

 

Ok, nå blir jeg lei, bevis at det ikke finnes en Gud. Bevis hvem som skapte universet.
Bevis meg at det ikke finnes en usynlig Britney Spears bak meg.

*Venter spent pa svar* :dribble:

Endret av medlem-23990
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Hvorfor er det et univers fullt med stjerner, planeter, asteroider, osv?

Er de til pynt for oss a se pa? Hva med dyr? Er de bare for oss til a utnytte? Hvis verden var skapt for oss, hvorfor har ikke mennesker bebodd jorden mer en en liten brokdel av tiden den har vaert her? Dinosaurer har okkupert jorden ufattelig mye lenger enn oss i sin tid, men de horte vi ingenting om i Bibelen. Hvorfor?

 

Dere som tror kan godt gjore det sa lenge dere vil, sa lenge dere holder kjeft om det. Ellers skal jeg si slike ting som jeg nettopp sa, som dere ikke har svar pa. Da ma dere ikke komme a klage pa at jeg "prakker" noe ned pa noen. Dere apner opp Pandoras Box nar dere skal prove a grunnlegge troen deres for andre mennesker. Tips: ikke snakk om det, ellers regn med a matte tale undergravende kritikk.

 

:)

Lenke til kommentar
Bevis hvem som skapte universet.

Hvem bryr seg? Vi lever i universet i dag; hva har dets opprinnelse å si for noe som helst?

Eg bryr meg, eg synes det er gøy å snakke om :p

Men det du sa er et VANNVITTIG bra argument for at ikke relegion, men FORNUFT skal bestemme ideologier(ja eg synes KRF er teit)..

 

EDIT: skal platt inrømme at eg ikke er såå flink til å ordlegge meg, men eg tror dere tar poenget :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Dere som tror kan godt gjore det sa lenge dere vil, sa lenge dere holder kjeft om det. Ellers skal jeg si slike ting som jeg nettopp sa, som dere ikke har svar pa. Da ma dere ikke komme a klage pa at jeg "prakker" noe ned pa noen. Dere apner opp Pandoras Box nar dere skal prove a grunnlegge troen deres for andre mennesker. Tips: ikke snakk om det, ellers regn med a matte tale undergravende kritikk.

Veldig enig! :yes:

Lenke til kommentar
Ok, nå blir jeg lei, bevis at det ikke finnes en Gud. Bevis hvem som skapte universet.

 

*venter spent på svar*

 

Svar: Kan ikke bevise "hvem" som skapte universet for det var ikke noen "hvem" som skapte det, hvorfor skal alltid religiøse mennesker sette en "hvem" i alle mulige situasjoner? Hadde du lest alle innleggene her så hadde du fått det med deg nå!

 

Universet har alltid vært og vil alltid være. Det som skapte solsystemet vårt slik det er idag er Big Bang og det finns det bevis for, de har funnet spor etter det.

 

Big Bang var en tilfeldig ting akkurat som skapelsen av alle mennesker. Det var en tilfeldighet at moren din traff faren din, det var en tilfeldighet at de hadde samleie den aktuelle dagen du ble "unnfanget" det var en tilfeldighet at faren din gjorde det han gjorde i det kritiske øyeblikket med akkurat den kraften slik at den rette cellen kom frem som skulle bli deg. Det var en tilfeldighet at det var akkurat det ene egget av de 2 som ble deg.

 

Akkurat slik kan man si om skapelsen av solsystemet vårt også og av skapelsen av jorden. Det var akkurat de tilfeldige byggesteine, gassene osv som skulle til for å skape liv, det ble en planet med akkurat de rette temperaturene. Man kan si at dette er litt for mye perfeksjon til at det kan være tilfeldig.. Men tenk på det at skapelsen av menneskene har blitt til iløpet av milliarder av år, skapelsen av det første liv på jorden tok også millioner av år. I og med at universet er uendelig så er dette bare et lite sekund av den tid universet har eksistert. Perfeksjonen er blitt til iløpet av så lang tid at det er umulig for et menneske å fatte det! Det verste er at det tar menneskene bare få år å ødelegge alt sammen.. og vi er liksom skapt av en Gud som igjen er skaperen til denne perfeksjonen? I know not!

 

Om du vil kan jeg mekke en _tro_ som er mer troverdig enn kristendommen. Den baserer seg på noe en engelsk kamerat fortalte meg.

 

Jorden er bare en celle i et større vesen, universet vi bor i er et større levende vesen. Alt som skjer på jorden og i universet er endel av et annet liv. Vi mennesker er en destruktiv kraft ala virus/kreft som ødelegger en celle.

 

 

Veldig kort fortalt (jeg er på vei tilsengs) men det der summerer opp ganske mye av tankegangen min. Når man går innover i menneskekroppen og andre organismer så ser man noe av det samme som man ser om man går utover i universet. Byggestener. Man kan også dra det litt lenger å sammenligne det hele med atomer, elektroner kvarker osv. De sier at det er like uendelig innover som det er utover. Utrolig kanskje men en kvark er ikke store greiene egentlig ;) man snakker nano teknologi, ja det blir vel ganske stort i forhold :)

 

*OFF TOPIC!*

 

En annen ting som har irritert meg en stund er de kristne sine utrolig naive holdning til trollmannen jesus. Han trylla jo som bare det, men idag så går de kristne nestem med korstog mot Harry Potter, skjønn det dem som kan. Så kan vi ta en litt mer ekstrem ting da, jeg har lest endel bygda historie fra bygda jeg kommer fra. Der har jeg blant annet lest dommen mot 2 hekser som ble dømt til døden av presterådet. Den ene ble dømt til døden fordi naboen hennes hadde sagt at hun hekset avlingen sin til å bli bedre enn hans. (hun var enke) prestene dømte henne da til døden med stein å drukning, jesus metta en haug med mennesker på et par fisk og en loff men det var ikke heksing? Han mekka _alkohol_ innholdig vin av vann på et par sekunder var det normalt? det er også litt merkelig at kristne har et sånt hat mot alkohol forresten i og med at Guds sønn kunne drikke det så ser jeg ikke problemet her :S

 

*OFF TOPIC END*

 

Jaja, med dette går _da preacher_ til sengs sov godt godt folk!

 

PS! jeg skal ikke be nattbønn ;)

Lenke til kommentar
Er ikke det menneskets uvitenhet om opphavet til egen eksistens en av grunnene til at vi i det hele tatt har religioner og trosretninger innad i religioner?

godt sakt egentlig.. Jo det er det. Men akkurat det har ve blitt besvart tidligere i tråden. Det var en som så klokt sa at religion ble skapt da vi ikke viste bedre, men nå vet vi bedre så behovet for religion er eliminert.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar
Ok, nå blir jeg lei, bevis at det ikke finnes en Gud. Bevis hvem som skapte universet.

 

*venter spent på svar*

 

Dette ble forklart på en utmerket måte allerede i post nummer tre. Det er ikke mulig å motbevise en vilkårlig* påstand. Det kan være mulig å påpeke at påstanden f.eks. medfører en selvmotsige (ved å referer til oppgitte detaljer ved påstanden), men dette er ikke nødvendig for å avvise den. En slik påstand er ikke sann, den er ikke gal, den er bare vilkårlig og kan avvises på det grunnlaget.

 

*) En påstad uten noen form for bevismateriale

 

Edit: Vitenskapen har alltid endret seg, ingenting er absolutt.

:roll:

Lenke til kommentar
Vitenskapen har gang på gang motbevist religionene.

Denne jeg siktet til når jeg sa bevis at Gud ikke eksisterer, så slutt med den bevisbyrdesetningen deres.

 

Dere som tror kan godt gjore det sa lenge dere vil, sa lenge dere holder kjeft om det.

Hvorfor skal ikke jeg kunne si hva jeg mener og tror, mens du skal det? Er det ikke opp til hver enkelt å bestemme hva han/hun vil tro?

 

Det eneste kravet jeg setter til personer som skal "misjonere", uansett "religion", er at de slutter hvis de får beskjed om det.

 

 

EDIT: dere som støtter dere på vitenskapen og big bang osv, hvordan kan dere det når teoriene blir fornyet hvert x-antall år, og samtidig kommer det nye terorier. Bare det at det heter bigbang_teorien_ sier vel at man tror på det, men ikke vet det.

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...