Gå til innhold

Statsbudsjettet 2005 lagt frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Javel, vis meg det regnestykket da, for da er du den første som får det til .

Hm?

Med økt minstefradrag og fjernet boligskatt klarer jeg ikke helt å se hvordan du IKKE får regnestykket til å gå opp...? I tillegg øker toppskattgrensen med 27.000.

 

Javist får de rikeste titusner i skattelettelser, de som ikke er så rike får bare noen tusen..men det er jo egentlig helt i henhold.

Lenke til kommentar

Tror det er på tidet og poste denne igjen - og håpe dere forstår mer..

 

Ti kamerater spiste middag sammen på restaurant hver dag. Regningen kom alltid på 1000 kroner totalt. Siden det var stor forskjell i inntekt og formue hos de ti, ble de enige om å dele regningen på samme måte som skattesystemet. De fire fattigste slapp å betale. Den femte betalte 10 kroner, den sjette 30 kroner, den syvende 70 kroner, den åttende 120 kroner, den niende 180 kroner - og den tiende og rikeste skulle betale 590 kroner.

 

Alle var fornøyde med ordningen, inntil restauranteieren en dag tilbød dem rabatt. De var stedets beste kunder, så han tilbød et avslag på 200 kroner per middag. Fortsatt ville gruppen dele regningen etter skattemodellen, så de fire fattigste skulle ikke betale. Spørsmålet var hva som skulle skje med de seks andre; hvordan skulle rabatten fordeles? 200 kroner delt på seks ble 33,33 kroner i avslag. Det betød at person fem og seks ville få betalt for å spise, og det var klart urimelig.

 

Restauranteieren foreslo å redusere regningen omlag likt for alle, og ville utarbeide et forslag. Det innebar at den femte også fikk spise gratis, den sjette skulle betale 20 kroner, den syvende 50 kroner, den åttende 90 kroner, den niende 120 kroner, mens den rikeste fikk redusert regningen fra 590 til 520 kroner. Alle fikk lavere pris og ingen kom dårligere ut enn før. Utenfor restauranten begynte de imidlertid å sammenligne hva de hadde spart. - Jeg sparte bare en tier, mens han sparte 70 kroner, så sjettemann og pekte på den rike tiendemann. - Akkurat, sa femtemann, som også fikk ti kroner i avslag. -Han er rik, men fikk likevel syv ganger så mye som meg.

 

- Hvorfor skal de rike alltid få mest, ropte den syvende, som fikk 20 kroner i rabatt. - Og vi fikk jo ingenting, ropte de fire fattigste i kor. Dette systemet utnytter de fattigste. Stemningen ble raskt så hatsk at de ni banket opp tiendemann. Neste kveld kom han ikke på middagen, så de spiste uten ham. Da regningen kom oppdaget de noe enda viktigere. Det manglet 520 kroner...

Lenke til kommentar
Javel, vis meg det regnestykket da, for da er du den første som får det til .

Hm?

Med økt minstefradrag og fjernet boligskatt klarer jeg ikke helt å se hvordan du IKKE får regnestykket til å gå opp...? I tillegg øker toppskattgrensen med 27.000.

 

Javist får de rikeste titusner i skattelettelser, de som ikke er så rike får bare noen tusen..men det er jo egentlig helt i henhold.

De ferreste har egen bolig , men leilighet i et eller annet boligselskap , minstefradraget økes riktignok men dette blir desverre spist meget fort opp i form av økninger i andre tjenester , det er ingen tvil om at de med inntekt under 3-400 000 kommer dårligere ut og jo lengre ned på lønnsstigen jo værre blir det .

jeg klarer faktisk ikke å se at noen kan mene at dem som har bygd opp landet med de godene vi i dag har og har benyttet seg minimalt av både sykepenger og annet + at de har betalt inn skatt og pensjonspenger hele sitt liv , nå skal bli avspist med en trygd der de ikke er sikre på å ha mat hele mnd, for det er nemmelig fakta for mange .

Missbruk av sykelønnsordninger og andre trygderettigheter er det dagens genrasjon og ungdommen som gjør ikke de som er pansjonister .

Lenke til kommentar

Positivt at formueskatten igjen foreslås avskaffet, men jeg tviler på at det skjer, så nordmenn kommer nok til å sylte sparepengene i stadig større, dyrere og mer luksuriøse boliger som i dag.

 

Svært negativt om vi får mer skatt på utbytte. Skatt på utbytte er minst dobbeltbeskatning, muligens trippelbeskatning og en hån mot oss som er villige til å riskere våre egne penger for å få fart på norsk næringsliv.

 

Toppskatt betaler du som sykepleier i hel stilling og diverse turnustilegg. Mange, mange inntektsgrupper betaler toppskatt, så hvor man har det fra at det er en skatt for rike aner jeg ikke...

 

Generelt er jeg skuffet over at denne regjeringen ikke har fått til mer av de næringsvennlige skattelettelsene den i sin tid lovet, men sånn er det såklart å ikke ha flertall på Stortinget. Utgiftskåte partier til venstre og høyre får herje rimelig fritt og må tas hensyn til.

Lenke til kommentar

Denne sutringen kommer hver gang det er nytt statsbudsjett. "Buh-hu, usosialt, de rike blir rikere, de fattige blir fattigere."

 

Vel, jeg skal fortelle deg en ting. De rike blir rikere uansett hvordan du vrir og vrenger på det. De fattige forblir fattigere fordi de ikke kommer seg ut av grøten de sitter i.

 

Jeg fatter ikke hvorfor man skal lage så mye oppstyr over at Norge får et mer rettferdig skattesystem ovenfor de som er i arbeid.

 

NRK kom med et latterlig eksempel: En person med 600.000 i inntekt vil oppleve 5000 kr i skattelette. En person med mindre inntekt vil oppleve 1000 kr.

 

Kan noen vennligst lære NRK sin politiske kommentator prosentregning?

 

Angående momsen. Foss mener det er ansvarlig å øke denne, grunnet den lave prisveksten vi har hatt i det siste.

Lenke til kommentar
De ferreste har egen bolig , men leilighet  i et eller annet boligselskap , minstefradraget økes riktignok men dette blir desverre spist meget fort opp i form av økninger i andre tjenester , det er ingen tvil om at de med inntekt under 3-400 000 kommer dårligere ut og jo lengre ned på lønnsstigen jo værre blir det .

Er faktisk 1,3 millioner som vil dra fordel av fjernet boligskatt, så er vel snakk om litt fler enn de færreste. Frikortgrensen økes med 6000. Bunnfradraget økes med ca 9000. Tjener man litt over snittet kan man tjene enda mer før man må begynne å betale toppskatt. Alt dette kommer 'mannen i gata' tilgode. Er jeg derimot mye syk og må ha medisiner, må jeg først benytte 2500 kr i mot 1500 kr tidligere. Her taper man 1000 kr.

Jeg kan ikke på noen måte se at 'økninger i andre tjenester' klarer å spise opp denne fortjenesten. Alle får skattelettelser, de som tjener fett for mere skattelettelser, men så betaler de jo også mer i skatt enn andre.

 

Tok en kjapp utregning på det nå, og personlig kommer jeg til å tjene/spare ca 6000 på dette statsbudsjettet. Spank me hard and call me daddy, men klarer ikke å se at 1% mer mva og noe økt filmavgift eller nrk-lisens skal klare å spise opp dette. :]

Endret av Danko
Lenke til kommentar

Synes statsbudsjettet var meget dårlig, og mine mistanker om at Høyre ikke lenger er et høyre-parti ble bekreftet. Skatt på utbytte er bare trist. Her er mitt alternative staSbudsjett:

 

*Jeg foreslår 99% beskatning på lotto og spilleautomatgevinster for å få bukt med spillegalskapen.

*Regressiv skatt med gigantisk toppfradrag.

*Staten overtar Blitzhuset og lager et museum til støtte for jødiske terrorofre.

*Innføre skatt på ord som "strømofre", "krafttak", "satsning", "usosiale kutt" og kollektivtrafikk, da dette er ord som skader min helse og dermed påfører staten store utgifter.

*Etablere såkornfond for ekstremt usosialt ideforum for voldsomme usosiale tiltak.

*Avvikle alle subsidier, med unntak av norsk fiskepinneindustri på nord-møre.

*Statsstøttede snitter på alle aksjonærmøter i fremtiden, som en hyggelig gest ovenfor de som har staset penger.

*Stryke bolig og formueskatt.

*Devaluere kronen med rundt 50%.

Lenke til kommentar
...

Jeg syntes det var veldig morsomt at NRK la ut grinende eldre, som angivelig mister en 1000-lapp til bingoen. Hvis du fulgte med, fikk du kanskje med deg at minstepensjonister og de som er avhengig av legebesøk, ikke blir rammet i dette forslaget.

 

 

Bruker ikke sterke ord men da jeg hørte P.K. Foss i dag hadde jeg bare et å si . Fy Fan

Det er typisk venstresiden å ikke ha snøring på økonomi. Blir du glad hvis renten og valuttaen stiger, slik at landet går på ræv? Du syntes kanskje det, der du sitter og teller hundrelapper på bingoen.

Det her er det største piss jeg noensinne har hørt , mener du virkelig at de med minst lønn skal få mindre og de med mest få mere .

 

De med minst lønn får ikke mindre. De med høy lønn blir mer rettferdig skattlagt.

 

Du trenger kanskje en innføring i hvordan de _rike_ får pengene sine? Vel, det er noe som heter utbytte, hvor de som har _mye_ penger vanligvis får pengene sine fra.

 

Regjeringen innfører utbytteskatt. Hvis du ikke filtrerte ut alt du ikke likte i statsbudsjettet, hadde du kanskje fått med deg dette.

 

Når det så gjelder minstepansjonister er det BARE i spesielle tilfeller de slipper unn ellers får de også økning på 1000 kr i egenandel .

Hva vet du om dette? Link?

 

Har du i det hele tatt prøvd å forsørge deg selv??

Forsøker du å ekskludere forumsdeltakere fordi du angivelig er eldre enn dem? Hva vet du om hva jeg gjør? Sprøytet ditt holder ikke mål.

 

Og er den norske stat  virkelig så på gyngende grunn økomnomisk at de fatige må bli fattige for å opprettholde balansen , samtidig som de rike får mangedobbelt i fradrag .

Den norske stat er på gyngende grunn fordi den er blitt drevet uten mål og mening i for lang tid.

 

For det er en kjent sak at utgiftsøkningene er i kroner og øre , noe som svir mest for de som har lite , menst fradragene er i % noe som gir mest for de som har mest .

Det er jo ganske logisk.

 

Dessuten skal du gi F i å plassere meg i politikken .

Jeg antok venstresiden, som i ikke-høyresiden.

 

Dessuten var det vel folk som Gerhardsen og co som fikk dette landet på fote i sin tid eller kan det hende du ikke kunnet gå på bingo engang ,,

All ære til dem. Tidene forandrer seg, lev med det.

 

slike uttalelser som du her kommer med vitner om total mangel på sosial forståelse og medmenneskelighet

Tut og kjør. Hva vet du forresten om dette?

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Dessuten var det vel folk som Gerhardsen og co som fikk dette landet på fote i sin tid eller kan det hende du ikke kunnet gå på bingo engang ,,
Landet hadde kommet på fote uansett. Vi kan sende vår takk til norske industriledere, de tyske ingeniørene tidlig på 40-tallet og Marshallhjelpen.
...total mangel på sosial forståelse...
Nytt ord - føyer seg inn i rekken som "usosiale kutt" og "krafttak". Forståelse er = tolkning og logikk. Hvis sosialistene skal ha monopol på hva som er riktig forståelse av makrobildet i norsk økonomi ligger vi jammen dårlig ann.
Lenke til kommentar

Det er mer lønnsomt å drive dank enn å gjør et ærlig arbeide her i landet. Helt ufattelig.

 

Noen her sier "hva er vel 1% økning i momsen? Er bare småtteri". Småtteri? 6 milliarder i året (om jeg husker rett) ekstra tjener staten på dette. Med å ta vekk diverse andre skatter "taper" de 1,5-2 milliarder. Hmm!!!

 

Ok, hadde disse pengene igjen gått ut til skikkelige formål så hadde det vært en ting, men det skjer jo ikke! Politiker (faenene) bryter løfter i vilden sky. Spare, spare, spare...hva sparer vi til? "Å, vi må huske på tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldebarna våre. De kan ha bruk for dem". Ja jøss, men hva med våre egne barn? Barnehagesituasjonen er ufattelig til å være et av verdens rikeste land. Ikke en gang råd til mat? Barnehage -og skoleklasser blir overfylt, med for lite ressurser til å gjennomføre hverdagen. Skoler blir slått sammen og lagt ned mens vi snakker, og gamle og syke blir gamlere og sykere uten noe livsværd, og uten å få noe tilbake for alt arbeidet de har gjort for landet her det siste århundret. Skammelig!

 

En kan snakke med fine politikerord og pjatte sosialøkonomi så mye man vil, men med et utgangspunkt der antall kr går foran menneskeværd og normale menneskers oppfattning av hva som er rett og galt så må det gå...vel, galt! Folkevalgte representerer ikke lengre folket, de har sine egne agendaer å ta seg av. Lobbyvirksomheten er big business, og siden en ikke bør bite hånden som mater deg så blir politikernes "resultater" noe annet enn representativt for folket.

 

(sorry, måtte bare blåse ut litt. Er så mye provoserende lesning for en stakkars fattig student som ikke får noe sympati noe sted :) (de tok vekk reisestipendet mitt, buhuuuu :cry: ))

Lenke til kommentar
Det er mer lønnsomt å drive dank enn å gjør et ærlig arbeide her i landet. Helt ufattelig.

 

Noen her sier "hva er vel 1% økning i momsen? Er bare småtteri". Småtteri? 6 milliarder i året (om jeg husker rett) ekstra tjener staten på dette. Med å ta vekk diverse andre skatter "taper" de 1,5-2 milliarder. Hmm!!!

 

Ok, hadde disse pengene igjen gått ut til skikkelige formål så hadde det vært en ting, men det skjer jo ikke! Politiker (faenene) bryter løfter i vilden sky. Spare, spare, spare...hva sparer vi til? "Å, vi må huske på tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldebarna våre. De kan ha bruk for dem". Ja jøss, men hva med våre egne barn? Barnehagesituasjonen er ufattelig til å være et av verdens rikeste land. Ikke en gang råd til mat? Barnehage -og skoleklasser blir overfylt, med for lite ressurser til å gjennomføre hverdagen. Skoler blir slått sammen og lagt ned mens vi snakker, og gamle og syke blir gamlere og sykere uten noe livsværd, og uten å få noe tilbake for alt arbeidet de har gjort for landet her det siste århundret. Skammelig!

 

En kan snakke med fine politikerord og pjatte sosialøkonomi så mye man vil, men med et utgangspunkt der antall kr går foran menneskeværd og normale menneskers oppfattning av hva som er rett og galt så må det gå...vel, galt! Folkevalgte representerer ikke lengre folket, de har sine egne agendaer å ta seg av. Lobbyvirksomheten er big business, og siden en ikke bør bite hånden som mater deg så blir politikernes "resultater" noe annet enn representativt for folket.

 

(sorry, måtte bare blåse ut litt. Er så mye provoserende lesning for en stakkars fattig student som ikke får noe sympati noe sted :) (de tok vekk reisestipendet mitt, buhuuuu :cry: ))

Ja desverre så er det nesten sandt, men hvem er det som driver dank, er det de som i dag har problemer med å klare seg på pensjonen etter et langt liv i arbeid ?? Nei de fleste som driver dank er under 40 og vet nesten ikke hva det å være ordnlig syk er , nå er det jo så gale at får de sand i skoen så må de sykemelde seg og ja de unge som går ut i jobb er ikke noe bedre , det viser jo tallene klart med stadig flere syke .

Lenke til kommentar
Ja du har vel erfaring  :!:  :!:  :!:

Hvorfor denne fjortiss stilen på inleggene dine?

 

"Du har vel erfaring" - Vel. Hvem tror du at du er, du som vet hvor skoen trykker?

Jeg tror ikke , jeg vet hvem jeg er . Jeg vet hva det betyr å arbeide, jeg vet hva det betyr å måtte gå på jobb selv om en er syk , jeg vet hva det betyr å måtte jobbe 12- 15 timer i døgnet .

Dette har jeg lært gjennom mange års arbeid og spes ved å etablere eget firma, der kan en ikke sitte på ræva og tro ting kommer av seg selv .

Det er ikke for min del jeg "klager" på ting i budsjettet , men på de som sitter og ikke har det så fett , det er nemmelig ikke til å stikke under en stol at vi får flere fattige her i landet, de som er/blir fattige fordi de ikke gidder arbeide må bare være det , men at de som har stått på for landet betalt sin skatt og gjordt sin plikt , at de skal komme dithen at de må leve i angst for morgendagen , det godtar jeg ikke og det kalles faktisk medmenneskelighet , selv om dere gjør deres ytterste for¨å latterliggjøre det .

Lenke til kommentar
Dessuten var det vel folk som Gerhardsen og co som fikk dette landet på fote i sin tid eller kan det hende du ikke kunnet gå på bingo engang ,,
Landet hadde kommet på fote uansett. Vi kan sende vår takk til norske industriledere, de tyske ingeniørene tidlig på 40-tallet og Marshallhjelpen.
...total mangel på sosial forståelse...
Nytt ord - føyer seg inn i rekken som "usosiale kutt" og "krafttak". Forståelse er = tolkning og logikk. Hvis sosialistene skal ha monopol på hva som er riktig forståelse av makrobildet i norsk økonomi ligger vi jammen dårlig ann.

Det hadde det nok, men dette var et hint til dem som tror/mener at sosialister bare er ute etter å snike i andres pengebok, det var vel noe sånt som var sagt i et "seriøst" innlegg tidligere.

 

PS: Velkommen til forumet .

Lenke til kommentar

Nå er det jo flere eksperter som har laget såkalte skattebarometer som viser hvor mye du får i skattelette til neste år , her la jeg inn min ligning og brukte den som mal.

Jeg ville da få 1% skattelette, alts det samme som jeg må betale i moms, men vil få alle de andre tilleggene.

Hadde jeg derimot tjent 1 million ville jeg fått 6% skattelette og hadde jeg vært minstepansjonist ville jeg fått o , hvordan kan dere da hevde at en minstepansjonist ikke taper på dette? Han/hun får ingen skattelette , men må betale den økte momsen og egenandeler .

Dette viser klart at det er usolidarisk og i tillegg kommer de enda dårligere ut om de ikke har egen bolig, :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...