Gå til innhold

Statsbudsjettet 2005 lagt frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sei ei intekt staten vil få på å privatisere alle tjenestene som no er stats styrt?

Du tok ikke poenget. Hvis man privatiserer en tjeneste, blir utgiftene til staten mindre. Man reduserer altså utgifter. Ergo kan man redusere inntekter.

 

Staten får 10 epler av Per. Den gir vekk 8 epler til Pål. Staten sitter igjen med 2 epler.

 

Noe av eplefordelingen blir privatisert. Staten får 10 epler av Per. Pål får 3 epler av Kari (privatisert tjeneste), og 5 epler av staten. Staten sitter nå igjen med 5 epler, og kan derfor redusere antall epler mottatt.

Lenke til kommentar
Legge oljefondet i forsking, utdaning og industri i Norge!

For å oppnå et fungerende næringsliv er det viktig at verdiskapning blir satt i gang av private investorer. På dette området har oljefondet tåkelagt oss, og følgelig sliter Norge med å hevde seg i internasjonal Industri. Norge er på vei til å få en "Quwaitøkonomi".

 

Staten sin oppgave i årene fremover bør være å legge forholdene til rette for norsk investeringsvilje. Regjeringen har gått et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar

Vil si at etter dette skjemms jeg over å være norsk , høyresiden har atter en gang vist at de er for et større klasseskille i samfunnet , der amrikansk tilstander skal rå .

Det er beklagelig at vi skal bo i et av verdens rikeste land og så skal det være minstepansjonister og lavtlønnte som må svi ,menst folk med over 1 million i inntekt står frem på tv og lovpriser regeringen.

Det er en skam at folk som har slitt 10-12 timers dag under kummerlige forhold for å bringe nasjonen dit den er i dag ikke blir tilgodesett med annet en høyere egenandeler og økning i moms .

Når skal folk endelig våkne og se hva høyresiden i norsk politikk står for, nemmelig mer til de rike og større klasseskille i samfunnet .

Bruker ikke sterke ord men da jeg hørte P.K. Foss i dag hadde jeg bare et å si . Fy Fan :realmad:

Lenke til kommentar
...

Jeg syntes det var veldig morsomt at NRK la ut grinende eldre, som angivelig mister en 1000-lapp til bingoen. Hvis du fulgte med, fikk du kanskje med deg at minstepensjonister og de som er avhengig av legebesøk, ikke blir rammet i dette forslaget.

 

 

Bruker ikke sterke ord men da jeg hørte P.K. Foss i dag hadde jeg bare et å si . Fy Fan

Det er typisk venstresiden å ikke ha snøring på økonomi. Blir du glad hvis renten og valuttaen stiger, slik at landet går på ræv? Du syntes kanskje det, der du sitter og teller hundrelapper på bingoen.

Lenke til kommentar
Savner flere gode forslag på hvordan staten skal få INN penger.

Prosentvis skatt, det vil bli likt for alle, feks 30% skatt av brutto lønn , med enkelte fradrag om du tjener under 300 000 , disse fradragene reduseres gradvis og forsvinner helt ved 500 000 .

Formueskatt på formuer over 1 million .

Toppskatt på inntekter over 1 million .

Og ja det er viktig at skatten tas av BRUTTO lønn før noen form for fradrag , da de rike i dag har ordnet seg slik at de stort sett er nullskatteytere med en svimlende formue , så om noen kan forklare hvor rettferdigheten i det er da er de pinadø god .

Lenke til kommentar
...

Jeg syntes det var veldig morsomt at NRK la ut grinende eldre, som angivelig mister en 1000-lapp til bingoen. Hvis du fulgte med, fikk du kanskje med deg at minstepensjonister og de som er avhengig av legebesøk, ikke blir rammet i dette forslaget.

 

 

Bruker ikke sterke ord men da jeg hørte P.K. Foss i dag hadde jeg bare et å si . Fy Fan

Det er typisk venstresiden å ikke ha snøring på økonomi. Blir du glad hvis renten og valuttaen stiger, slik at landet går på ræv? Du syntes kanskje det, der du sitter og teller hundrelapper på bingoen.

Det her er det største piss jeg noensinne har hørt , mener du virkelig at de med minst lønn skal få mindre og de med mest få mere .

Når det så gjelder minstepansjonister er det BARE i spesielle tilfeller de slipper unn ellers får de også økning på 1000 kr i egenandel .

Ja det er mye , om du hadde ca 7-8000 utbetalt for mnd og bodde i leilighet der du skulle forsvare leie, forsikring , strøm , mat , klær osv osv så hadde sikkert ikke du brydd deg det spøtt om du fikk enda mindre å rutte med . :roll:

Har du i det hele tatt prøvd å forsørge deg selv??

 

Og er den norske stat virkelig så på gyngende grunn økomnomisk at de fatige må bli fattige for å opprettholde balansen , samtidig som de rike får mangedobbelt i fradrag .

For det er en kjent sak at utgiftsøkningene er i kroner og øre , noe som svir mest for de som har lite , menst fradragene er i % noe som gir mest for de som har mest .

Dessuten skal du gi F i å plassere meg i politikken .

Dessuten var det vel folk som Gerhardsen og co som fikk dette landet på fote i sin tid eller kan det hende du ikke kunnet gå på bingo engang ,, slike uttalelser som du her kommer med vitner om total mangel på sosial forståelse og medmenneskelighet

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vil si at etter dette skjemms jeg over å være norsk , høyresiden har atter en gang vist at de er for et større klasseskille i samfunnet , der amrikansk tilstander skal rå .

Hvilken høyreside?

 

Når skal folk endelig våkne og se hva høyresiden i norsk politikk står for, nemmelig mer til de rike og større klasseskille i samfunnet .

Høyresiden ønsker ikke mer til noen som helst. Høyresiden ønsker at staten skal holde fingrene vekke fra folks penger.

Lenke til kommentar

Dette forslaget er dårlig, jeg synes der en sa floridas forslag er bedre, jeg er også enig. 0 skatt, men større bøter hvis en bryter loven, mindre moms, sykehus bli privatisert.jeg synes de som tjener mer enn 500.000 skal ha skatt på 50% gradvis nedover til 10% de som tjener 150.000!!

 

Bilavgift bør økes med f.eks 10 %, bensinpris ned til 5-6 kroner, busspriser jeg regner med en bussbillett kan koste 5-6 kroner pr passasjer hvis alle benyttet buss hele tiden. Formueskatten 0, synes urettferdig noe som jobber hardt og har fått en del formue og staten TAR en del % pr år.

 

de har tenkt å øke moms på godt og søtt til vanlige moms, 25% betyr godt og søtt blir dyrere + avgift. HERREGUD, vil ha billigere søtt og godt, det er opp til folk, de vet det veldig godt hva som skjer.

Lenke til kommentar
jeg synes de som tjener mer enn 500.000 skal ha skatt på 50%

 

Det gjør de jo...

 

 

de har tenkt å øke moms på godt og søtt til vanlige moms, 25% betyr godt og søtt blir dyrere

 

Hvor mye "søtt og godt" spiser du egentlig? Om du vanligvis bruker så mye som hundre kroner på "søtt og godt" så vil du etter reformen bruke 101! OH! Big deal!..

 

 

Går det an å bli mer barnslig enn deg?

Lenke til kommentar
rike i dag har ordnet seg slik at de stort sett er nullskatteytere med en svimlende formue , så om noen kan forklare hvor rettferdigheten i det er da er de pinadø god .

Det er rettferdig at folk får beholde pengene sine selv.

Høyreside?? er du ikke med heller, dette er et av de reneste Høyre budsjett på lenge som selv bedriftseiere raser mot og er ikke partiet Høyre , på høyresiden så vet ikke jeg :roll:

Ja folk skal få beholde pengene selv , men vi har noe som kalles fellesskap der vi trenger penger for å drive as Norge , der er det de rike sliper unna i dette budsjettet , det må da være rettferdig at alle stiller opp med sin % vise andel i forhold til inntekten .

om en som tjener 300 000 betaler inn 3% så sitter han alikevel igjen med langt mindre enn en som har 1 million og betaler in 33% , i tillegg er det et problem at den som da tjener over 1 million ikke betaler 33% men helt ned i 10% .

Men det er vel dette du mener er rett??

Lenke til kommentar
jeg synes de som tjener mer enn 500.000 skal ha skatt på 50%

 

Det gjør de jo...

 

 

de har tenkt å øke moms på godt og søtt til vanlige moms, 25% betyr godt og søtt blir dyrere

 

Hvor mye "søtt og godt" spiser du egentlig? Om du vanligvis bruker så mye som hundre kroner på "søtt og godt" så vil du etter reformen bruke 101! OH! Big deal!..

 

 

Går det an å bli mer barnslig enn deg?

Ja der har dyu litt av problemet tjener du 4-500 000 så får du et stort skattetrykk , MEN tjener du 1-2 millioner så har du nesten ikke skatt , hvorfor jo for da har du råd og muligheter til å omplassere pengene dine og feks bare ta ut utbytte, da er skatten 33% etter fradrag , noe som igjen blir en reell skatt på ca 10%

Lenke til kommentar

Det spørs helt på dine ansettelsesvilkår og sånt, du kan ta ut utbytte på samme måte om dy bare tjener 300 000, men det spørs helt på din avatale med arbeidsgiver i forholdet til ansatt i eget selskap/ansatt hos arbeidsgiver. Skattetrykket ligger jo like høyt om du tjener 2 millioner som en halv, og den usosiale formueskatten ødelegger mye av lysten. Derfor blir det for mange en nødvendighet å opprette ett par selskaper som kan ta seg av private investeringer, og i mange tilfeller, som man kan arbeide gjennom.

Lenke til kommentar
Høyreside?? er du ikke med heller, dette er et av de reneste Høyre budsjett på lenge

:roll:

 

er ikke partiet Høyre , på høyresiden så vet ikke jeg  :roll:

Da vet du ikke. Høyre er et helt ordinært sosialdemokratisk parti, som alle de andre partiene på Stortinget. Regjeringen består dessuten ikke kun av Høyre, men også Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette gjør at den trekker ytterligere i retning venstre.

 

Ja folk skal få beholde pengene selv , men vi har noe som kalles fellesskap der vi trenger penger for å drive as Norge ,

At noen trenger penger gjør det ikke legitimt å ta dem fra andre.

 

det må da være rettferdig at alle stiller opp med sin % vise andel i forhold til inntekten .

De som tjener mest betaler en større andel av inntekten sin enn de som tjener mindre. Dersom man skal ha skatt, bør den være regressiv med høyt bunnfradrag og et totalt skattetrykk på maksimalt 5-10 prosent.

 

Men det er vel dette du mener er rett??

Jeg mener at det er rett at enhver selv får beholde sin verdiskapning.

Lenke til kommentar
Høyreside?? er du ikke med heller, dette er et av de reneste Høyre budsjett på lenge

:roll:

 

er ikke partiet Høyre , på høyresiden så vet ikke jeg  :roll:

Da vet du ikke. Høyre er et helt ordinært sosialdemokratisk parti, som alle de andre partiene på Stortinget. Regjeringen består dessuten ikke kun av Høyre, men også Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette gjør at den trekker ytterligere i retning venstre.

 

Ja folk skal få beholde pengene selv , men vi har noe som kalles fellesskap der vi trenger penger for å drive as Norge ,

At noen trenger penger gjør det ikke legitimt å ta dem fra andre.

 

det må da være rettferdig at alle stiller opp med sin % vise andel i forhold til inntekten .

De som tjener mest betaler en større andel av inntekten sin enn de som tjener mindre. Dersom man skal ha skatt, bør den være regressiv med høyt bunnfradrag og et totalt skattetrykk på maksimalt 5-10 prosent.

 

Men det er vel dette du mener er rett??

Jeg mener at det er rett at enhver selv får beholde sin verdiskapning.

Unnskyld meg men dette er det største sprøyt som noen gang er skrevet , orker derfor ikke kommentere det , da det i seg selv er så latterlig at det ikke fortjener kommentar.

Er dette din holdning/mening i det virkelige liv så er det virkelig synd . :thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Lenke til kommentar
Det spørs helt på dine ansettelsesvilkår og sånt, du kan ta ut utbytte på samme måte om dy bare tjener 300 000, men det spørs helt på din avatale med arbeidsgiver i forholdet til ansatt i eget selskap/ansatt hos arbeidsgiver. Skattetrykket ligger jo like høyt om du tjener 2 millioner som en halv, og den usosiale formueskatten ødelegger mye av lysten. Derfor blir det for mange en nødvendighet å opprette ett par selskaper som kan ta seg av private investeringer, og i mange tilfeller, som man kan arbeide gjennom.

Joda du kan ta ut/endre gjennom diverse firmaer , men til mindre du tjener til mindre er mulighetene .

 

problemet i dag er at vi har en grådighetskultur i sammfunnet der det er viktigst å karre til seg selv og glemme fellesskapet , dette forsterkes desverre av partier som Høyre . De støtter opp under dem som tjener mest , det er jo ingen tvi om det når en både ser på fordelingspolitikken og hvem som finansierer Høyre .

Hadde ALLE som tjener penger her i landet måttet betale inn 1/5 del av brutto inntekt til staten hadde slike forskjeller som det er i dag vært unngått .

Dvs at en som tjener 500 000 måtte betale inn 100 000 og har da klart seg økonomisk , og en som tjente 2 millioner måtte betale inn 400 000 alikevel satt den igjen med 4 ganger så mye netto som den med lav inntekt .

Det som er saken i dag er at den som tjener 500 000 betaler 40-50% skatt og den som tjener 2 mill betaler ca 10% hvor er logikken i det .

Når det gjelder fradrag på boliger burde unge og nyetablerte få fradrag på sine boliger med en veri opp til 2-2,5 millioner , boliger over dette burde ikke få fradrag , da er det ikke behov men et luksusproblem .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Unnskyld meg men dette er det største sprøyt som noen gang er skrevet , orker derfor ikke kommentere det , da det i seg selv er så latterlig at det ikke fortjener kommentar.

Er dette din holdning/mening i det virkelige liv så er det virkelig synd . :thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Snekker'n begynner å miste grepet. Ro deg heller ned og kommentèr fremfor å frita deg fra å svare gjennom å avfeie det som "sprøyt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...