Gå til innhold

Spørsmål Angående Q-Tek Psu


Anbefalte innlegg

Her på forumet er det mange innlegg som folk spørr om deres Q-Tek psu klarer systemet? Mange har også dårlige erfaringer med de. De er blant annet:

 

Dårlig kvalitet

lav ytelse = 300w er lik 250w

Lav spenning/ampere

Og mye mer...

 

Det er også noen som har fått ødelagt (deler) av systemet grunnet for lav spenning. For å oppklare mysteriene her så ville jeg ha testet alle Q-tek psu`ene fra (250?) 300w og oppover til 550w, men har ikke resurser til dette!

 

Det hadde jo vært fint om Hw.no eller Overklokking.no kunne ha kommet med en liten test av de slik at folk kan se om de må kjøpe ny eller ikke..

 

(Du kan også poste dine erfaringer her og..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter på en 550(lekewatt) PSU.

Det første som slo meg når jeg fikk den var at den var oppgitt i peak watt.

Ut fra tabellen på sida var det mulig å regne seg fram til kontinuerlig effekt, og overaskende nok var da 550 lekewatteren 450W kontinuerlig.

Dersom man ser på komplett så har nå Q-Tec en 650 lekewatt strømforsyning, og der er ikke kontinuerlig ampere opgitt.

Jeg har lett litt på hjemmesidene til Q-Tec og det er ikke oppgitt der heller.

Så tilbake til min erfaring med Q-tec, på den jeg har begynte den underste vifta å ule etter et år og strømforsyninga la ut pga. overtemperatur, kjøpte en ny standard 80x80mm vifte og satte inn og den har nå gått feilfritt i til sammen 3 år.

Og ja jeg overklokker.

Det kan virke som Q-Tec har mye mandagsprodukter ettersom det er så mange som klager på den, og jeg har vert heldig.

Den har noe ujevn spenning f.eks. ram volt satt i bios til 2,6V er i virkeligheten 2,68V, må være litt forsiktig med justering av den.

12V linjen er litt underlig men det kan skyldes en eller annen form for regulering, jeg hadde 11,93V på 12V linjen helt til jeg anskaffet en ekstra vifte, da ble den 12,11V

Den skal få gå til den tar kveld så blir det vel noe dyrerer etterpå.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

har ikkje akkurat god erfaring med q-tek....

bråker som bare f*** når eg slår på maskinen... :cry:

ikkje minst mitt PowerColor Radeon 9800 pro so gjekk i vasken sikkert på grunn av psu'en...:no:

(fekk d heldig vis igjen på garantien :love: )

spørr du meg så er et kjøp av q-tek det same so å kaste pengene ut av vinduet...

bråker verre en et fly som skal til å ta av :nei:

Endret av Tonickup
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Qtech kabinett med 350W psu bare for og ha noe og komme igang med ny maskin med..

 

(hadde det vært opp til meg, hadde delene havnet i god gammel "kråkereir-stil" i en banan eske, med "forståsegpåere" innsisterte på at det skulle være i et kabinett... he he)

 

Men seriøst, jeg skjønner ikke at støy fra denne psu kan være relevant og snakke om hvis man har boxed Prescott!

 

Har ikke sjangs til å høre psu-vifte når, cpu viften setter igang :no:

 

Det jeg så langt har og utsette på kabinettet er at det er umulig å plasere vifter i front, som kan trekke luft inn i kabinettet, har satt en ekstra vifte i bakkant under psu, og dette hjelper jo godt, men tror det hadde vært fordel å fått matet litt mer luft inn foran.

 

Spenninger er relativt stabile, bortsett fra 12 volten, som varierer 11,9-12,1 avhenging av belastning, jeg driver nå ekstra vifter med ekstern strømforsyning, så dette problemet er løst.

 

Ellers ser jeg jo i diverse tråder om Q-tech, at jeg kanskje bør styre unna overklokking så lenge jeg har denne "billig-psu`n"

 

Har prøvd litt, var stabil opp til 3,45 Ghz (P4 3,0 prescott), men dette var uten og justere opp Vcore, som jeg da er litt redd for å gjøre med denne psu.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i den andre tråden, min Qtek sluttet å levere nok strøm til pc'en etter en stund (ca 1/2 år) :nei:

 

Jeg overklokker ikke, men har 6 kabinett vifter og 5-6 disker (ja, det varierer)

 

"Mange" ser ut til å ha en Qtek psu som virker helt fint, men "mange" ser også ut til å ha andre erfaringer.

Så får man tolke det slik man vil...

 

Sp+

Lenke til kommentar
  TITANKIM Skrevet 05/10/2004 : 13:36

  Eg har no hatt ein Q-tek 350W i snart eit år, og eg har ikkje hatt noko problem med den sjølv eg har presset den litt.

 

Det eg har merket med min er at den blei meir stabil når eg overklokka den.

 

 

 

Overklokker du da også med å øke V-core, og hva slags prosessor er det du har?

 

Har veeeldig lyst å prøve litt på min, men vet at disse prescottene drar ganske mye strøm, så hadde vært greit og i det minste høre at noen har gjort det før meg med disse "omstridte" psuène :innocent:

Lenke til kommentar

For noen funker nok Q-Tec greit, men prosenten med misfornøye Q-Tec eier er ganske sikkert en del høyere enn hos andre produsenter av PSUer.

Selv eide jeg i 1/2 år en Q-Tec 450 Gold. Plutslig begynte den å gi doble volt til skjermkortet. Heldigvis fikk jeg en NorthQ på garantien.

En annen ting med som gjør Q-Tec eier så misførnøyde er nok at de bråke mer enn noe annet. Den overdøver alt, inkl. støvsuger og lignede(det verste er at det nesten er sant).

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar
Overklokker du da også med å øke V-core, og hva slags prosessor er det du har?

 

Eg har ein AMD Athlon xp2500@2300 og det er V-core på 1.7v,

men før det så hadde eg ein xp1700 som eg hadde V-core på 2.0

Qtek-en funker enda å eg er fornøyd med den bare for å ha sagt det(Ein av dei sjeldne antar eg.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg tror man kan være heldig, litt heldig og veldig uheldig.

 

Jeg er vel en av de litt uheldige.

 

Ser ut til at q-tec'en ikke klarer å levere full spenning og er vel litt ujevn.

 

Har opplevd at pc'en har skrudd seg av men forferdelig ulyd under testing med prime, den har også reboota (da pga. at cpu antakeligvis har fått for lite volt).

 

Skal kjøpe meg en NorthQ psu snart, bare komplett får den inn, så da kan jeg jo skrive om jeg har opplevd noen forskjeller.

Lenke til kommentar

Den skal være bra den.

 

Det var vel test av den på hw.no tror jeg.

 

Det eneste minuset den hadde var at den ikke egnet seg til overklokkere, dvs ekstreme overklokkere.

 

Dette var den sorte 400w psu'en da, med 2 S-ata strøm kontakter. den skal jeg ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...