Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan deler jeg Telenor ADSL


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Jeg er kunde av Telenor ADSL. Jeg har nettopp fått ny PC, og har lyst å dele ADSL'en til den nye også. Jeg prøvde på den vanlige måten, men virket ikke. Jeg har snakket med en kamerat som kan ganske mye, og han sa at jeg på en eller annen måte måtte fjerne oppkoblingen, slik at jeg automatisk er koblet til internetten når jeg starter maskinen.

 

Er det noen her som har peiling på hvordan man gjør det? Ser at det er mangen andre som også sliter med å dele Telenor ADSL :hrm: .

 

 

mhv -=Martin=-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det går fint med en wireless ruter i alle fall. det er ruteren som inneholder info om oppkoblingen, så den deler ut ip og slikt til nettverket. på vanlig måte vet jeg ikke heelt. men du kan jo prøve å slette den adsl-oppkoblingen som du ordnet med først. og i stedet sette opp en ny i "network connections" og "create a new connection". så velger du den bredbåndstingen som krever passord og sånn, og at den skal koble til automatisk... maybee :hmm:

 

forresten. alt må gjøres likt på begge pc'ene seff :p

Endret av st0ff3r
Lenke til kommentar

Har du hva slags modem har du til adsl fra telenor ?

Jeg tror (bare tror) at du må ha en router innebygd eller ekstern mellom adsl modemet og pc for at de skal kunne bare plugges inn og starte opp internett uten noen særlige dikkedarer.

 

Jeg fikk online adsl fra telenor med en thomson speedtoch modem med innebygd router. Med den så er det bare å plugge inn kabelen og fyre igang internett.

 

Mvh

OJ

Lenke til kommentar
Jeg har allerede kjøpte en router :thumbup:

Den heter Topcom BR 604

Så du har allerede ruter :blush:

 

Da må du fjerne den oppringings-saken i windows, og stille inn ruteren til å ringe opp til telenor i stedet. Vet du hvordan du konfigurerer ruteren? Du skriver som regel inn ip-adressen til ruteren i nettleseren, så kommer det opp en side du stiller inn på. Du finner sikkert IP-adressen og forklaring i brukermanualen, men vanligvis er det 192.168.1.1 eller 192.168.0.1

 

Du må skrive inn [email protected] og passord i ruteren, og koble den opp.

 

Det skal kobles slik: telefonuttak-->modem-->ruter-->switch

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn kommer jeg meg ikke inn på routeren igjen... :thumbdown:

Jeg skriver 192.168.1.1 i det der "adresse feltet", så tenker den noen sekund så står det bare fullført nede til venstre. Ingenting skjer :(

 

Er det noen som vet hva som kan vere gale?

 

mvh -=Martin=-

Lenke til kommentar

RTFM! På norsk blir det: "les den j**** manualen". Enkelt og greit! Der står IP'en til routeren. Og evnt passord som du trenger for å logge deg på den.

Og et par tips til slutt:

 

Du skal se etter "PPPoE".

Finn frem bruker og pw som du har fått fra Telenor.

 

Og du trenger ingen switch.

internet -> adslmodem -> router -> alle maskinene dine

Lenke til kommentar

for å fine hvilken ip routeren din gjør dette:

 

gå til Kjør/run skriv cmd så skriv ipconfig

router ipen vil stå der som default gateway

skriv den inn i nettleseren.

 

så se etter "pppoe" som er det telenor bruker...

der skriver du inn brukernavn og passord

da skal alt være i boks..

 

så kan du bare fjerne det greiene i windows...

vist du instalerte det med cden du fikk av telenor så kan du bare uninstalle det. vist jeg ikke tar feil..

Lenke til kommentar

Jeg sliter med akkuratt det samme problemet. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har prøvd nesten alle forklaringene her, men uansett hva jeg gjør så vil ikke routern koble opp mot internett automatisk. Det jeg må gjøre nå er å koble til internet manuelt på en av maskinene og ha den internett tilkoblingen som delt, og den andre maskinen i nettverket må koble gjennom den. Dette er noe som kan bli veldig slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...