Gå til innhold

ATI og NVIDIA i ordkrig om PCIe


Anbefalte innlegg

All omtale er god omtale om det er positivt eller negativt :yes:

 

Nvidia har ved denne lekkasjen gitt ATI millioner av gratis reklame ved at Navnet ATI og X700 blir nå nevnt verden over uten at ATI trenger å løfte en finger :w00t:

 

 

Way to go Nvidia :!:  :!:  :!:

Tja men det blir spådd tvil over kortene til ATI også, så hvor positivt det er for dem spørs jo. Ikke alle som får høre hva ati sier tilbake

All omtale er god omtale. spesielt slik useriøs omtal som her hvor det hele ender opp med bevisstgjøring av et produkt nemlig ATI sitt X700 kort. Og nå sitter vi Geeksa å diskuterer dette vrøvlet til krampa tar oss og, ergo Ati får mye gratis oppmerksomhet for kommende lansering. Nvidia sine produkter snakker ingen om her :roll: Bare om hvor vidt lekkasjen er gjort med overlegg eller ikke av Nvidia.

 

Skive bomm av Nvida eneste de har oppnådd er å sette konkurrenten i søkelyset som en mer ærlig aktør. :p

 

PS! Første som skjønte dette var President Kennedy! hvor faren begynte å putte tryne hans i avisen selv om det ikke hadde noen relevans til politikk eller i positiv betydning. Genialt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror vel egentlig Nvidia var overbevist om at deres 6xxx serie skulle knuse ATI, ser man på de første målingene var jo 6800U helt overlegen de gamle seriene. Nvidia var kjempefornøyde, de hadde nå brukt uhorvelig mye penger på å utvikle den nye teknologien som brukes i 6xxx, men det var verdt det, endelig skulle de ta tilbake tronen fra ATI.

Men, så lanserte ATI sin Xx00 serie, og visste seg stort sett jevngod, ofte bedre enn 6xxx serien, dette med mye lavere utviklingskostnader enn nvidia.

 

Selvsagt får Nvidia litt panikk, dessverre resulterer dette i forsøk på å skape forvirrelse og usikkerhet (FUD) rundt ATI's kort.

Lenke til kommentar
All omtale er god omtale. spesielt slik useriøs omtal som her hvor det hele ender opp med bevisstgjøring av et produkt nemlig ATI sitt X700 kort. Og nå sitter vi Geeksa å diskuterer dette vrøvlet til krampa tar oss og, ergo Ati får mye gratis oppmerksomhet for kommende lansering. Nvidia sine produkter snakker ingen om her :roll: Bare om hvor vidt lekkasjen er gjort med overlegg eller ikke av Nvidia.

All omtale er ikke god omtale, til tross for hva ordtaket sier, historien viser noe annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå igjen? Ser ut som nVidia aldri lærer. De vil visst at folk skal se på nVidia som den store skurken. Og ATI fremstår mer og mer som den "snille" produsenten som hele tiden må tåle angrep fra nVidia. Folk får sympati for ATI, og kjøper produktene deres. Dette er PR som er mer verdt enn gull for ATI.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Nå igjen? Ser ut som nVidia aldri lærer. De vil visst at folk skal se på nVidia som den store skurken. Og ATI fremstår mer og mer som den "snille" produsenten som hele tiden må tåle angrep fra nVidia. Folk får sympati for ATI, og kjøper produktene deres. Dette er PR som er mer verdt enn gull for ATI.

Hm... Leste du artiklene jeg linket til? :hmm:

Lenke til kommentar
Påstandandene i dokumentene, som ble distribuert til flere nyhetssider og senere også publisert, er for eksempel at "low-k"-teknologien til ATI er "farlig", at bildekomprimeringen de bruker gir dårligere kvalitet enn PS 3.0, at driverne deres ikke vil få WHQL-sertifisering fordi de jukser med ytelsen og at ATIs PCI Express-løsninger ikke er elektrisk kompatible med PCI Express-standarden.

Jeg vil påstå at disse beskyldningene er mye grovere enn det ATI måtte fare med som svar mot GF6600GT. Og ja, jeg har lest de sidene du linker til.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

FUD kan også være morsomt, som f.eks. dette åpne brevet til The Inquirer fra Gainward vedrørende Brandon "Sandman" Bells i FiringSquads sin ATI X800 vs NVIDIA 6800 test:

http://www.theinquirer.net/?article=15902

Mature drivers are all great and wonderful, on release, but this is still the pre-season, time for testing and tuning, and I don't remember anybody winning the Super Bowl in August. Plus, if we look back on NV3X, we know damn well just how much NVIDIA can squeeze out of its cards with every driver release. They went from gimp when the NV30 launched, to being neck-and-neck with ATI now with the 5950 Ultra. NV40 is a wildly different architecture, and I'm willing to bet a Tommyburger and Tommy's chili cheese fries that that NVIDIA will improve the performance of its card a lot more over the coming year than ATI can. I mean seriously, what is R420? ATI abandoned the forward-looking R400 in favor of a card meant for "today" performance, an overglorified R300 with double the pipes, one new feature (3Dc) and not even *half* as many shader instructions as the 5950 Ultra has. The cards are so similar, ATI could just stick a new name into the driver file and be as optimized as they'll ever be. So Brandon, if you want to defend technology  ATI dug up in archaeological excavations from 2002, you're more than welcome. At best you'll just have another Alamo on your hands, Texan.

:!:

Lenke til kommentar

Tror du burde lese det PC Hardware har lagt ut en gang til. De eneste ATI gjør er å forsvare seg mot nVidia sine påstander, og legge frem hvor, når og hvorfor de mener x700 er raskere. I tillegg så henviser de til kilder som hexus og Beyond3d når de ramser opp fakta. Det nVidia har gjort er noe HELT HELT annet.

 

Det er ikke til å stikke under en stol at nVidia ikke skyr ufine og uærlige metoder. Det har de bevist flere ganger.

Lenke til kommentar

Og det er synd, for det fører bare til enda mer uhygge. Hvis det er nVidia selv som står bak, driver de med et farlig spill. Leste på digi.no at ATI omsatte for mer enn nVidia i 2. kvartal, og dermed var markedledere. Og ATI har også vært bortimot enerådene på PCIe-markedet. Så jeg kan jo se motivene for at nVidia kan være bitre og vil hevne seg.

Lenke til kommentar
FUD kan også være morsomt, som f.eks. dette åpne brevet til The Inquirer fra Gainward vedrørende Brandon "Sandman" Bells i FiringSquads sin ATI X800 vs NVIDIA 6800 test:

http://www.theinquirer.net/?article=15902

Mature drivers are all great and wonderful, on release, but this is still the pre-season, time for testing and tuning, and I don't remember anybody winning the Super Bowl in August. Plus, if we look back on NV3X, we know damn well just how much NVIDIA can squeeze out of its cards with every driver release. They went from gimp when the NV30 launched, to being neck-and-neck with ATI now with the 5950 Ultra. NV40 is a wildly different architecture, and I'm willing to bet a Tommyburger and Tommy's chili cheese fries that that NVIDIA will improve the performance of its card a lot more over the coming year than ATI can. I mean seriously, what is R420? ATI abandoned the forward-looking R400 in favor of a card meant for "today" performance, an overglorified R300 with double the pipes, one new feature (3Dc) and not even *half* as many shader instructions as the 5950 Ultra has. The cards are so similar, ATI could just stick a new name into the driver file and be as optimized as they'll ever be. So Brandon, if you want to defend technology  ATI dug up in archaeological excavations from 2002, you're more than welcome. At best you'll just have another Alamo on your hands, Texan.

:!:

Tåpelig sagt av han. Jeg mener at hovedsaken er ytelse, og dermed at det ATI gjorde var en genistrek. Hvorfor gjøre noe vanskelig og dyrt, når man kan gjøre det lett og rimeligere?

Det virker som han mener at det å kunne bruke tidligere og modene drivere er negativt. Hvordan i alle dager er det han tenker? Greit nok at ATI kanskje ikke har like mye å hente ved å tune drivere, men det får da være grenser.

 

Jeg begynner seriøst å lure på om han bare er sarkastisk, men jeg har aldri sett noe han har skrevet før, så det er ikke godt for meg å vite.

 

Når jeg kjøper et skjermkort så er det pga ytelsen. Om noen hadde fått et GeForce3 til å yte som 6800/x800 så hadde jeg kjøpt det på flekken.

Lenke til kommentar
Tåpelig sagt av han. Jeg mener at hovedsaken er ytelse, og dermed at det ATI gjorde var en genistrek. Hvorfor gjøre noe vanskelig og dyrt, når man kan gjøre det lett og rimeligere?

Det virker som han mener at det å kunne bruke tidligere og modene drivere er negativt. Hvordan i alle dager er det han tenker? Greit nok at ATI kanskje ikke har like mye å hente ved å tune drivere, men det får da være grenser.

 

Jeg begynner seriøst å lure på om han bare er sarkastisk, men jeg har aldri sett noe han har skrevet før, så det er ikke godt for meg å vite.

 

Når jeg kjøper et skjermkort så er det pga ytelsen. Om noen hadde fått et GeForce3 til å yte som 6800/x800 så hadde jeg kjøpt det på flekken.

ATI har vært lure ja. Hvem bryr seg om hvilken teknologi det er bassert på? Bare det er raskt er det bra nok for meg. NVIDIA har gått på en sprekk med tanke på de siste GF-kortene. FX-kortene hadde katastrofalt høye produksjonskostnader i forhold til ATIs kort. De har forbedret dette i 6xxx-serien, men de er fremdeles mye dyrere å produsere enn ATIs Xxxx-kort.

Dette betyr at NVIDIA tjener mindre per kort, fordi de må selge det til omtrent samme pris som sine konkurrenter. Det betyr igjen at ATI sitter igjen med en større fortjeneste som de igjen kan bruke til å utvikle nye kort.

Lenke til kommentar

Og det at nVidia fortsetter å rakke ned på ATI sine produkter, fører jo bare til at ATI får masse gratis reklame. De tjener ikke akkurat mindre på det, snarere tvert i mot.

 

Edit: PCI-SIG (de som utviklet PCIe) gikk faktisk selv ut og tok kraftig avstand fra det nVidia hevdet i sine "interne" dokumenter, så nVidia er nok helt på villspor her.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Og det at nVidia fortsetter å rakke ned på ATI sine produkter, fører jo bare til at ATI får masse gratis reklame. De tjener ikke akkurat mindre på det, snarere tvert i mot.

 

Edit: PCI-SIG (de som utviklet PCIe) gikk faktisk selv ut og tok kraftig avstand fra det nVidia hevdet i sine "interne" dokumenter, så nVidia er nok helt på villspor her.

Faktisk ikke... Det ser ut til at ATI's PCIe løsning faktisk er Off-spec, men bios-tweaks osv osv gjør at kortene fungerer likevel... Hvis det som står i artikkelen under stemmer (noe som jeg regner med at det gjør), så er ATI's løsning elektrisk ikke kompatibel med PCIe standarden.

 

 

Les denne MEGET spennende artikkelen hos The Inq... Den forklarer en hel del.

 

http://www.theinquirer.net/?article=18758

Lenke til kommentar

ufo: Meget interessant! :yes:

 

Dette med kort som ikke følger standarden er et stort problem, og er typisk for såkalte 64-bit PCI eller PCI-X kort også. Slik er det også med minne, ikke alt PC3200 minne som finnes er JEDEC-godkjent. Produsentene gjør alt for at sine produkter yter bedre, og det går dessverre ofte på bekostning av kompatibilitet med standarder. Det neste blir vel at vi hører at ATi sine skjermkort har kompatibilitetsproblemer med enkelte hovedkort/brikkesett fordi de ikke fulgte standarden :no:

Lenke til kommentar

ATi's svar til denne artikkelen:

The Inquirer appears to have based their article on the same (incorrect) information that is being circulated in the form of an anonymous "whitepaper". The document (and the Inquirer article) claims that a set of "eye diagrams" show that ATI's PCI Express cards do not meet the standards for electrical compliance. Because the circumstances of the testing are unknown, we will not comment on the actual test results except to say that they are not valid.

 

The anonymous document being circulated is inaccurate to say the least. Unfortunately the Inquirer has chosen to base their article on that incorrect information and therefore the conclusions they draw are also incorrect.

 

Several products, including the RADEON X300, were submitted for PCI-SIG compliance testing on September 13 and 14 during the Milpitas Interoperability Plugfest. The results of the testing are not expected for several weeks. However, it's worth noting that we have completed stringent interoperability and compatibility testing with our customers, including all of the major OEMs, and to date we have shipped millions of PCI Express products.

 

For more information on this document please see the PCI Express Link Quality Notice here http://www.pcisig.com/developers/complianc.../quality_notice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...