Gå til innhold

Solskinnshistorie om windows vs linux

whoi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff og huff :(

Jeg hadde både linux og windows på laptopen min, fordi jeg trenger windowsprogrammer til skolebruk. Så begynte windows å oppføre seg unormalt, som det ofte gjør. Jaja, tid for en reinstallasjon tenkte jeg da.

Satt inn XP cden, og starta maskinen på nytt. Valgte å boote fra cd, og forventa å sitte de nærmeste 30 minuttene å trykke "neste". Men nei da. Jeg kom ikke stort lenger enn "trykk en tast for å starte fra cd". Ja, det gikk fint å trykke på en tast, og det kom opp "inspiserer hardware" og greier. Altså før den blå skjermen med hvor den laster drivere osv. Da stoppa alt opp. En svart skjerm, og et hdd led som lyste konstant. "Hva er detta for no drit a?" tenkte jeg da, og prøvde igjen. Neida. Samma greiene. Prøvde alt mulig rart, resatt biosen til default og greier. Men ingen ting skjedde.

På det tidspunktet tenkte jeg at maskinen hadde blitt herpa på no vis, og lurte på om jeg var nødt til å sende den inn til psdata. Så tenkte jeg at som en siste utvei så kan jeg fjerne alle partisjonene mine. Jeg hadde jo 5 partisjoner som hørte til linux. Det viktigste var å få windows til å virke, siden jeg trenger den på skolen hver dag.

Boote gentoo live cd, slette alle linux partisjonene. Lå ikke noe viktig der, så det var ikke noe stort problem. Reboote, sette i windows xp cd, og joda, kom rett inn i setup programmet med en gang!

Hva pokker? Her er det no mystisk på gang. Windows xp installasjonsprogrammet nekta rett og slett å starte når den oppdaga at jeg hadde linux partisjoner. Det er det frekkeste jeg har vært borti noengang.

Ikke tro at jeg gir meg med det, linux skal tilbake igjen! Men jeg får ta det når jeg har god tid. Skole først. Jeg er grådig skuffa og oppgitt over installasjonsprogrammet. Rett og slett grådig oppgitt. :thumbdown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men hvorfor kalle det en "solskinnshistorie"?

Uansett - Windows har alltid vært noe dritt a ha med å gjøre i dualboot-miljø. Det beste er vel egentlig å hive ut siste restene av Windows og bare kjøre Linux.

Ellers kan det kanskej hende du har hatt et litt snodig partisjonsopplegg. Jeg har selv opplevd å partisjonere med et program, og senere fått feilmld i et annet og spm om jeg vil fikse partisjonstabellen. Tydeligvis ikke så lett det der :p

Endret av Langbein
Skrevet

Det med solskinnshistorie var ment litt ironisk ;)

Når det gjelder partisjoneringen min, så skulle ikke den være så veldig unormal. Hadde en extended partisjon med en liten boot, en passe swap, en grei root, og en stor home partisjon på. Det skulle vanligvis ikke by på noen problemer, men i dette tilfellet her, så gjorde det tydeligvis det. Det var synd at det skulle oppstå så mye problemer ut fra noe som kunne vært ordna kjapt og enkelt.

Linux installen min likte seg der, så da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor ikke windows likte det. Windows vet jo ikke hva som foregår der uansett. Men den fant vel et par gærne pingviner da, og nekta å gå vindere :dontgetit:

Skrevet

Jeg pleier alltid å la Windows få æren av å ligge på første partisjon på første disk. Da blir Windows ego som regel tilfredstillt og oppfører seg pent slik en liten windowspartisjon skal gjøre.

Skrevet
Jeg pleier alltid å la Windows få æren av å ligge på første partisjon på første disk. Da blir Windows ego som regel tilfredstillt og oppfører seg pent slik en liten windowspartisjon skal gjøre.

Absolutt, windows er tross alt ikke laget for å være i et dualboot-miljø, i motsetning til Linux.

Men når det er sagt så windows ligge på en primary partisjon.

Skrevet

Jeg pleier å ha linux på en egen harddisk, men i dette tilfellet så er det snakk om en bærbar pc, og da blir valgene plutselig litt mindre. Når det er sagt, så lå windows på den første primære partisjonen. Det pleier å virke, men ikke denne gangen :dontgetit:

Skrevet

Min laptops partisjonering er litt morsom:

(skrevet i den rekkefølgen som de ligger på disken):

hda2: /boot

hda3: /

hda4: SWAP

hda1: NTFS (kallt "CS" i grub. Brukes kun når noen på død og liv skal ha meg til å spille det kjedelige og generellt dølle spillet "Counter Strike". En 5GB partisjon, som KUN inneholder windows, CS, Opera, og en utdatert antivirus som ikke virker lenger.)

Skrevet

hmmm, det var snodig at det skulle skje ja. nå kjører jeg trippelboot på min hovedboks med 2 harddisker 2x120 GB. Windows 2000 Pro Eng og Slackware 10.0 på den første harddisken og Windows XP Pro ENG på den andre. Slackware kjører jo Lilo som standard så derfor har jeg godtatt det inntil videre :p skal vi se, jo når jeg f. eks skal starte enten Windows 2000 eller en Windows XP installasjon igjen så har jeg aldri hatt problemer med det.

det med at Windows ikke er særlig glad i dualboot er bare bullshit. går som hakka møkk å kjøre dual Windows og Slackware på samme pc, har aldri noen problemer. bare du installerer den gamleste versjonen først så går det fint.

Skrevet
BTW. Kan du poste denne på nytt i "traumatiske windowsopplevelser" tråden? Jeg samler på historier om windows som fucker opp...

Hehe, det kan ordnes :)

Skrevet

\              (_)
       \   ^__^       / \
        \  (oo)\_____/_\ \
           (__)\       ) /
               ||----w ((
               ||     ||>>

dette gjør det 6 gang du brifer med det i linux forumet etter min telling. Vi har fått det med oss.. Shush!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...