Gå til innhold

Hvor mye skal det til for at det blir rettsak?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en kompis som overfalt en person fordi han var sur, dette ble deretter anmeldt til politiet av personen som ble dette. Ingenting var noe spesielt alvorlig med tanke på skade, men såvidt jeg har hørt virker det jo nesten som det blir en rettsak angående dette senere.

 

Skal det virkelig så lite til?

Det er flere faktorer som spiller inn. Her kommer hudfarge, hvor mange overfall vedkommende har begått fra før og om han er på fornavn med politimesteren. I beste fall blir det klaps på skulderen, i verste fall kan han få betinget fengsel.

Lenke til kommentar

En rettsak kan det omtrent bli ut av hva som helst..

 

En politijurist behanlder anmeldelsen og enten ilegger kameraten din et forelegg, tar ut tiltale eller henlegger saken. Får han et forelegg og vedtar dette er saken sannsynligvis ferdig så sant som motparten ikke anker til statsadvokaten. Nekter han å vedta blir saken oversendt tingretten..

 

 

edit: la til noe tekst jeg hadde glemt.

Endret av Danko
Lenke til kommentar
En rettsak kan det omtrent bli ut av hva som helst..

 

En politijurist behanlder anmeldelsen og enten ilegger kameraten din et forelegg, tar ut tiltale eller henlegger saken. Får han et forelegg og vedtar dette er saken sannsynligvis ferdig så sant som motparten ikke anker til statsadvokaten. Nekter han å vedta blir saken oversendt tingretten..

 

 

edit: la til noe tekst jeg hadde glemt.

Hvor lang tid etter anmeldelse tar det som regel for at denne politijuristen bestemmer seg for hva som skjer videre?

Lenke til kommentar

Hva skjedde med den andre personen? Fikk han noen nevneverdige skader? varige mén? Hvilket slagvåpen? Var handlingen spontan eller planlagt?

 

Hvor lang tid juristen bruker på saken kommer helt ann på arbeidsmengde (hvor i landet dette er), hvor mye etterforskning saken krever og andre lignende faktorer. Roughly 2-7 uker:) Har kameraten din vært i avhør enda?

Endret av Danko
Lenke til kommentar
Har en kompis som overfalt en person fordi han var sur, dette ble deretter anmeldt til politiet av personen som ble dette. Ingenting var noe spesielt alvorlig med tanke på skade, men såvidt jeg har hørt virker det jo nesten som det blir en rettsak angående dette senere.

 

Skal det virkelig så lite til?

Stikkordet her er OVERFALT. Idioten bør straffes, javel den andre personen unnslapp uten store skader men grunnen til det kan jo ha vært engleflaks.

Lenke til kommentar

Hvem hadde med sine foreldre? Han som ble overfalt eller kameraten din? Og hvorfor? Er noen av de under 18??

 

En forholdsvis vanlig prossedyregang i en sådan sak er at fornærmede leveres en anmeldelse og blir innkalt til avhør, så blir kameraten din innkalt til avhør, deretter ev. vitner, så etterforsker og behandler politiet saken ferdig og sender den til en politijurist som så fatter et vedtak.

Lenke til kommentar
Har en kompis som overfalt en person fordi han var sur, dette ble deretter anmeldt til politiet av personen som ble dette. Ingenting var noe spesielt alvorlig med tanke på skade, men såvidt jeg har hørt virker det jo nesten som det blir en rettsak angående dette senere.

 

Skal det virkelig så lite til?

Stikkordet her er OVERFALT. Idioten bør straffes, javel den andre personen unnslapp uten store skader men grunnen til det kan jo ha vært engleflaks.

hvis du ikke kjenner til personen eller situasjonen syns jeg at slike uttalelser er helt feil... takk gud for at politiet ikke er så forutinntatt.

 

btw: en kompis fikk 8000 i bot for trusler mot en dørvakt, men så skal det jo sies at han har fått bøter for lignende situsjoner før.

Lenke til kommentar
Har en kompis som overfalt en person fordi han var sur.

 

Skal det virkelig så lite til?

Stikkordet her er OVERFALT. Idioten bør straffes.

 

hvis du ikke kjenner til personen eller situasjonen syns jeg at slike uttalelser er helt feil... takk gud for at politiet ikke er så forutinntatt.

Dette var jo ikke forsvar, ikke noe formildende omstendigheter slik det ble lagt frem. Han var sur, og fordi han ikke viste bedre tok han det ut over en uskyldig. Selvfølgelig skal han straffes for dette.

 

Det må statueres et eksempel som svir. Han må få klar tale om at slik oppførsel tollereres overhode ikke.

 

Jeg har selv opplevd uprovosert vold. Skadene var minimale, blått øye, en kul og litt skrubsår. Men den psykologiske skaden ligger så mye mye dypere.

 

Han bør anmeldes, og viser det seg å være 100% uprovosert bør han straffes.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Har en kompis som overfalt en person fordi han var sur.

 

Skal det virkelig så lite til?

Stikkordet her er OVERFALT. Idioten bør straffes.

 

hvis du ikke kjenner til personen eller situasjonen syns jeg at slike uttalelser er helt feil... takk gud for at politiet ikke er så forutinntatt.

Dette var jo ikke forsvar, ikke noe formildende omstendigheter slik det ble lagt frem. Han var sur, og fordi han ikke viste bedre tok han det ut over en uskyldig. Selvfølgelig skal han straffes for dette.

 

Det må statueres et eksempel som svir. Han må få klar tale om at slik oppførsel tollereres overhode ikke.

 

Jeg har selv opplevd uprovosert vold. Skadene var minimale, blått øye, en kul og litt skrubsår. Men den psykologiske skaden ligger så mye mye dypere.

 

Han bør anmeldes, og viser det seg å være 100% uprovosert bør han straffes.

 

AKIRA

mente bare at man ikke vet hele historien, og at slike uttalelser da ikke er helt rett å komme med....

 

har selv vært i en lignende situasjon som den thomas beskriver...

Lenke til kommentar
Har en kompis som overfalt en person fordi han var sur.

 

Skal det virkelig så lite til?

Stikkordet her er OVERFALT. Idioten bør straffes.

 

hvis du ikke kjenner til personen eller situasjonen syns jeg at slike uttalelser er helt feil... takk gud for at politiet ikke er så forutinntatt.

Dette var jo ikke forsvar, ikke noe formildende omstendigheter slik det ble lagt frem. Han var sur, og fordi han ikke viste bedre tok han det ut over en uskyldig. Selvfølgelig skal han straffes for dette.

 

Det må statueres et eksempel som svir. Han må få klar tale om at slik oppførsel tollereres overhode ikke.

 

Jeg har selv opplevd uprovosert vold. Skadene var minimale, blått øye, en kul og litt skrubsår. Men den psykologiske skaden ligger så mye mye dypere.

 

Han bør anmeldes, og viser det seg å være 100% uprovosert bør han straffes.

 

AKIRA

mente bare at man ikke vet hele historien, og at slike uttalelser da ikke er helt rett å komme med....

 

har selv vært i en lignende situasjon som den thomas beskriver...

Som regel får man aldri vite hele historien, ikke i retten engang, men man får anta at trådstarter kjenner sitasjonen og har kommet med det mest vesentlig i historien får og få debatterte dette.

 

Hovedtrekket var altså at kompis var sur og lot det gå utover en tredjepart. Det virker ikke særlig smart og det hvis det er er sånn det var (hvorfor skulle jeg tvile på det?) så snakker man om uprovosert blind vold.

Lenke til kommentar
vet ikke om dette er snakk om blind vold eller ikke...
Har en kompis som overfalt en person fordi han var sur
dette sier meg lite om situasjonen, og dens årsak... var han sur på personen? var det en helt vilkårlig person? var han veldig full? er han gammel?

Han var sur fordi han hadde blitt plaget jevnlig av vedkommende som han slo ned.

 

Istede for å si i fra tok han saken i sine egne hender.

Lenke til kommentar
Han var sur fordi han hadde blitt plaget jevnlig av vedkommende som han slo ned.

 

Istede for å si i fra tok han saken i sine egne hender.

Kanskje en biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitteliten detalj du skulle tatt med fra starten.

 

Men ikke så veldig vesentlig ifølge loven. Du har lov til å forsvare deg med samme makt som brukes mot deg, så han har fortsatt gjort noe ulovlig.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...